Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Subventioner är ganska lite ändå, utan skulle säkert priserna sjunka en del. Som med elcyklar, direkt när bidrag kom gick priserna upp.
Köper man begagnat får man heller inte så stor del av den kakan. Vi köpte en elbil nu pga behov av en pendlarbil, alternativet hade varit en äldre bil. Varför lägga pengar på bensin eller diesel i onödan. Räntekostnaden är än sålänge lägre än merkostnaden för bränsle. Får skynda sig att amortera kanske. Att elbilen går otroligt tyst, mjukt, snabbt med direkt gasrespons bidrar också till att den är attraktiv.
Bra för miljön är ingen bil, att köra mina gamla bilar på E85 lär vara ganska oslagbart om man tänker på den.
Tyvärr kan jag inte säga att det är av miljöskäl.... i mitt fall (förmånsbil) blev månadshyreskostnaden lägre för en Polestar2 än för den billigaste V60 diesel (trots i princip dubbla listpriset om man skulle köpt någon av dom :-o )... att sen bränslekostnaden blir lägre också... men det var ett rent ekonomiskt val.
Jag har inte elbil ännu -- men har beställt en.

Miljön påverkar mitt val. Det går att diskutera i vilken utsträckning. Huvudorsaken är utan tvivel att jag får en bil som jag tycker är roligare än den som ersätts, det utan att kostnaden i mitt fall blir extremt mycket högre. Att jag kan gå från en V40 D3 -17 till en ny BMW i4 M50 utan att det blir extremt mycket dyrare är i princip direkt beroende på subventioner och reglerna för förmånsbeskattning.

Med andra regler hade mitt val sannolikt blivit annorlunda. Det är fullt möjligt att det blivit en elbil, men knappast i den prisnivån.
EPSON skrev:Skulle föga vi skattebetalare subventionera miljöbilar, laddstolpar mm hade det då varit lika intressant för dig att investera i ett miljövänligt elfordon?
Miljöfordonsrabatten var skit samma för mig. Andra skattesubventioner för min del gäller väl egentligen bara laddboxen hemma så det var ingen stor grej, och det var ju inte mer än 6000:- spänn..
Beräknad TCO var något lägre än för bilen jag hade innan, fast i ärlighetens namn har ju soppapriserna förbättrat kalkylen avsevärt och ju mer man kör desto bättre blir det.

För mig ville jag helt enkelt prova, och rätt elbil var enklare att få kontrakt på än rätt modell av ICE. Nu känns det som det blir svårt att gå fossilt igen..

/Thomas
Har aldrig några planer med mitt bilägande och struntar helt i miljö och ekonomi när det gäller bilar, när andan kommer på byter jag bil´, och vad det blir nästa gång får jag se då.
Nu heter ju tråden varför man kör elbil, inte varför man inte kör en....
För min del märkte jag redan när jag körde hybrid att man blev nästan förbannad när elen va slut och det startade nån jäkla motor i fram och då bestämde jag mig för att utesluta den delen. Sen att det är ruskigt bekvämt och relativt ekonomiskt spår på, miljömässigt så är jag kluven men det är ju i alla fall bättre än fossila alternativ.
Jag hade köpt el även utan bidragen, dom är ju i princip 10% av priset och det kan jag va utan om det kniper.
När jag bytte bil augusti 2021 till en ny Volvo (som beställdes i feb. -21) så fanns inte och finns inte än någon ren Volvo elbil som passar mina behov. Kanske jag hade valt en elbil då om Volvo hade haft en ren elbil kombi. Vi får se nästa gång jag byter bil om Volvo då har nån ren elbil som passar. Det fick bli en laddhybrid (Plug-in Hybrid) V90 T6 istället. Det har funka bra men det är som StefanN skrev i föregående inlägg att man blir lite sur när man kört slut på elen (det tar ju slut rätt fort med en V90 T6 Racharge med bara 11,6 kWh hybridbatteri, speciellt på vintern med köldgrader).
Nu när jag kört laddhybrid ett tag (9 månader bestämt) och vet att det funkar bra köra på el till och med med blygsamma 87 elhästkrafter som min V90 T6 Recharge MY22 early har så är jag inte tveksam längre att köra en ren elbil. Jag kör sällan längre sträckor, säg 30 mil ena hållet och lika långt tillbaka ytterst sällan. Det som får mig tveka numera är den relativt dåliga utbyggnaden av infrastruktur för laddstationer. Det har gjorts undersökningar nyligen och elbilsfolket skulle föredra att ladda sina elbilar på "mackar" dvs i princip enlig samma macknät som redan finns idag. Om det blev verklighet skulle elbilsanvändningen verkligen underlättas. Mackarna skall ju även de leva vidare tycker jag, allt mindre med flytande bränsle mot mer elektroner i slangen (sladden) istället.
Förra helgen var jag på resa söderut och tog en fikapaus i Mantorp, Rasta, och den jag hade med sa "varför är det sån kö där" och peka mot en slingrande kö som ledde fram till några laddstationer. Jo sa jag, efter att ha tittat lite närmare, det är folk som har elbilar som står i kö för laddning. Sån kö skulle jag verkligen inte vilja behöva stå i när jag är på resande fot. Kanske man vänjer sig men köer till laddning är väl ingen som tycker är kul. Sånt får mig tveka för ren elbil.
Varför kör jag laddhybrid? Tja, huvuddelen av milen numera klarar jag på el trots den ganska blygsamma räckvidden på el med min V90 T6 Recharge MY22 early. Ännu hyfsat billigt med el eftersom jag laddar hemma. Om det gör nåt för miljön i det stora hela är kanske tveksamt. Men jag gillar åka i en tyst bil, ett argument kanske lika bra som nåt annat. Varför ren elbil, om det blir det för min del i framtiden? Ja det är en svårare fråga. Ju längre tiden går desto mer dominerande blir elbilarna skulle jag tro. Finns väl helt enkelt snart inget annat att välja på helt enkelt. Och vi svenskar älskar ju göra som alla andra, köper de andra elbil så gör väl jag det också nästa gång, är det nog många som tänker. Lite nyhetens behag är det nog för många också. Men elbilar är inte för alla, många behöver en fossildriven bil av olika anledning, Jag behöver inte en fossilbil, det vet jag. Så då kanske man lika väl kan köra elbil. :-)
Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]