Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Någon som vet?

Idag kostar diesel 10 kr mer än i Polen. Oppositionen vill sänka priset med 5 kr. Då skulle den "bara" kosta 5 kr mer per liter här mot I Polen.

Nu säger Magdalena att EU förbjuder oss att göra detta. Har alltså EU tvingat oss att ha 10 kr högre pris än Polen tex.

Är detta sant eller stämmer det inte alls utan är falsarier av regeringen för man vägrar sänka skatt/moms/reduktionsplikten och detta distribueras av socialdemokratisk media.

https://www.svd.se/a/34Od59/eu-lander-r ... ensinskatt
av SundanceKid
Det är väl så högt i Sverige för inblandning av nån skit som ska göra den miljövänligare och dessutom så drar bilarna 0.1 dl extra per mil.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jo. Men med en sådan sänkning skulle vi ju komma ned i samma pris som Danmark och Tyskland

Vad skulle det bero på att det är ok för Tyskland och Danmark att ha dett pris men det är förbjudet för Sverige från EUs sida. Vi skulle ju landa på 21,50 kr som överensstämmer med priserna där.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Vad skulle det bero på att det är ok för Tyskland och Danmark att ha dett pris men det är förbjudet för Sverige från EUs sida.
Det skulle förmodligen rasera hela budgeten för S om det ni skrivit ovan är sant. Vilket jag inte betvivlar. Dom behöver varje krona dom kan få in...
Det fanns en "skröna" om vår största (midjemåttet) finansminister Gunnar Sträng. Det lät (ungefär) så här, angående självdeklarationen
Hur mycket har du fått i lön? Hur mycket har du kvar? Skicka in det... Detta var under en tid när vi hade en löneökning på 8 - 10 % om året. Problemet var att inflationen var 12 - 14%
Och räntan på huslånen var omkring 10 - 12% :-o :-o :-o

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]