Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har bestämt mig för att göra en kontorsstol av ett passagerarsäte som finns i de nya modellerna. jag fick tag på en från en krockad xc90 - 19. otroligt fin och välbevarad stol.
Mitt mål är att få allt att fungera i stolen, och så långt jag kommit så har jag luskat ut allt förutom hur ventilationsfläkten ska kunna köra.

Fläkten har en jord (gemensam för alla komponenter), och en blå/vit kabel som jag tror ska vara +. jag kan verkligen inte få fläkten att köra bara genom att sätta GND på - och + på +.

fläkten går via ett litet kort som även styr värmen. jag kommer köra det med egna reläer.

Har någon en ide om varför fläkten inte går? (förutom att den är trasig) kan den kräva växelström eller något annat för att köra?

STOL
IMG_20220206_101010736.jpg
IMG_20220206_101010736.jpg (943.88 KiB) Visad 1875 gånger
Fläkt
styrenhet.jpg
styrenhet.jpg (934.68 KiB) Visad 1875 gånger
Styrenhet
Bilagor
fläkt.jpg
fläkt.jpg (953.97 KiB) Visad 1875 gånger
Det enklaste är ju att helt enkelt dumpa allt som har med orginal elektronikkort att göra och gräva fram dom 2 eller 3 kablar som går till fläkten(och inget annat) och koppla därifrån. I värsta fall får du löda direkt på fläktmotorn.
I slutändan är det bara en vanlig DC-motor på fläkten, oavsett hur mycket lull-lull elektronik och MCU'er tillverkarna sätter mellan motorn och kontaktstyckena. Det du bör ha i åtanke dock är att fläktmotorn kanske inte alls är 12V, det kan lika väl vara en 5V-motor eller liknande.

Jobba enligt KISS-principen - Keep It Simple, Stupid ;-)
Tack för svar!

jo det skulle kunna vara så att den går på en annan spänning än 12V. det jag har testat är att koppla 12v direkt till fläktens kontakt. det kommer en liten gnista, så ström går det allt, men inte ens ett ryck från fläkten (det går att se lite av bladen).
Det känns som att om det skulle gå på en lägre spänning än 12v så borde den köra i turbofart när jag ger den 12v
Jo men jag testar direkt på polerna på ett fritidsbatteri för en husvagn, batteriet är nyinköpt för kommande säsong och fulladdat. har använt den för att testa alla motorer för att se att de fungerar. det gnistrar lite, så det går en större ström. Fläkten har en resistans på ca 52KΩ.
Motståndet tyder på att fläkten inte är kortsluten (bränd) eller att någon ledare har gått av.

men visst skulle det ändå kunna vara så att något annat i motorn inte fungerar. ska se om Bilia möjligtvis kan sälja fläkten som reservdel.
tegelsten2 skrev:Jo men jag testar direkt på polerna på ett fritidsbatteri för en husvagn, batteriet är nyinköpt för kommande säsong och fulladdat. har använt den för att testa alla motorer för att se att de fungerar. det gnistrar lite, så det går en större ström. Fläkten har en resistans på ca 52KΩ.
Motståndet tyder på att fläkten inte är kortsluten (bränd) eller att någon ledare har gått av.

men visst skulle det ändå kunna vara så att något annat i motorn inte fungerar. ska se om Bilia möjligtvis kan sälja fläkten som reservdel.
Om fläktmotorn har en resistans på 52KΩ så är den trasig, eller så mäter du fel. Kan vara en diod eller transistor som ligger i serie med motorlindningen. Men med den resistansen kommer den inte att snurra.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]