Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av piivi
Jag frågar då jag inte kan något om bilar, bara köra 😉
Glömt innerbelysningen på och batteriet har laddats ur 🙁 hur länge måste jag köra för att vara säker på att bilen startar dagen efter? Vissa jag frågat säger 15 min och andra en timma. 1 timma är ganska vanligt svar på nätet också. Ganska stor skillnad mellan 15 min och 1 timma. Vill inte köra längre än nödvändigt men ändå tillräckligt länge.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Perra83
Nej du måste ladda batteriet över natten, eller tills det är fulladdat. Ett urladdar batteri tar enormt med stryk.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Beror på hur mycket ström laddaren kan ge, t.ex. för att ladda ett 65Ah batteri med 5A tar det teoretiskt 65/5= 13 timmar innan det är fullt. Med 10A 6.5 tim osv. I praktiken åtgår ca 50% mer tid eftersom strömmen sjunker i slutfasen av laddningen.

Man bör nog ha mer än typ 70% laddning för att få bra snurr på startmotorn i måttlig vinterkyla..
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av piivi
Tack för alla svar! Jag har ingen batteriladdare och vet ärligt talat inte ens hur man använder en sån. Service är sedan tidigare bokad på måndag så verkstaden får kolla hur det är med batteriet och byta det om det behövs. Ska starta bilen med hjälp nu i helgen och köra i en timma så får jag hoppas att bilen startar när det är dags att köra till verkstaden...
Får också ta reda på hur man använder en batteriladdare så jag vet nästa gång, ifall jag nu skulle vara lika klantig igen. ;-) :x :-/
Användarvisningsbild
av bem
Är ju busenkelt sätta ett bilbatteri på laddning. Kolla instruktionsboken om du är osäker.
Det blir billigare skaffa en batteriladdare och ladda batteriet regelbundet så det är fulladdat för det mesta. Bilbatteriet håller längre då. Och så får man ju en bil som startar varje gång (under förutsättning att allt är OK förutom batteriet).
Hade en V70 diesel förut med dieselvärmare jag fjärrstarta ofta med Volvo On Call appen som den hette förr (idag Volvo Cars appen). Då fick man lära sig hålla batteriet i skick för start av bränslevärmare tar en del kapacitet från batteriet. Jag ladda nog batteriet varje helg på vintern (bor i villa så enkelt koppla in för laddning). Det blev en rutin och funka mycket bra. Jag bytte inte startbatteri i bilen under alla år jag hade den bilen (från dec. 2013 till aug. 2021). Jag inbillar att det hade lite att göra att jag skötte om batteriet hyfsat bra och ladda det. Det var startbatteri av typen AGM i den bilen (även ett mindre Start-Stop AGM batteri fanns i bilen, det bytte jag heller aldrig under åren jag hade bilen).
av SubMarine
Om startmotorn drar 500A under 2 sekunders starttid så förbrukar startförsöket 0,27Ah från batteriet. Hur lång tid det för att ladda upp detta igen beror helt och hållet på hur laddat batteriet är (och dess kondition såklart). Ju närmare fulladdat batteriet är desto längre tid kommer det ta att ladda upp dessa 0,27Ah eftersom batteriet inte kan ta emot så mycket laddning nära fulladdat. Det spelar alltså ingen roll om bilens generator kan ge 120A eftersom batteriet kanske bara kan ta emot 0.5A i laddning.
av Primus
Jag fick med ett informationsblad till mitt nya batteri. Där stod det att man ska räkna med att man måste köra 40 minuter för att kompensera en start. Låter länge tycker jag, men det kan ju vara de sista procenten som är otroligt sega att få in i batteriet.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]