Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Volvo har släppt en rapport på livscykelanalys för C40 Recharge. Intressant läsning. Skillnaden i klimategenskaper beror mycket på hur elenergin framställs. Man kan ju undra hur motsvarande jämförelse skulle se ut mot t.ex. HVO eller dyl.?

Volvoartikel

Volvos LCA report C40 Recharge
av Bannad
Camel skrev:Volvo har släppt en rapport på livscykelanalys för C40 Recharge. Intressant läsning. Skillnaden i klimategenskaper beror mycket på hur elenergin framställs. Man kan ju undra hur motsvarande jämförelse skulle se ut mot t.ex. HVO eller dyl.?

Volvoartikel

Volvos LCA report C40 Recharge
.
Tack :-)
men som vi alltid vet är det Guld och Gröna skogar när företagen själva presenterar sina fantastiska lösningar på saker och ting. så skepsism må finnas vid läsningen.
.
Användarvisningsbild
av Camel
Korrekt. Men i detta fall är ju inte ens Volvo själva överdrivet positiva till klimatnyttan. De anger ju en skillnad som är liten i förhållande till hur klimathotet framställs. Och skillnaden är ju så liten att många alternativa bränslen som t.ex. HVO kan vara bättre än elbilen.
av Bannad
Camel skrev:Korrekt. Men i detta fall är ju inte ens Volvo själva överdrivet positiva till klimatnyttan. De anger ju en skillnad som är liten i förhållande till hur klimathotet framställs. Och skillnaden är ju så liten så många alternativa bränslen som t.ex. HVO kan vara bättre än elbilen.
.
I så fall är det en möjligen en logisk distans Volvo har gällande det fantastiska sas som en ren elbil skulle gynna miljön.
Användarvisningsbild
av Camel
Volvo påtalar särskilt vikten av att elenergin måste framställas med låga CO2-utsläpp. Som det ser ut i världen idag är 2/3 av i storleksordningen 25 PWh fossilt framställda. Samtidigt spås världens elbehov vara runt 40 PWh år 2050. Det betyder att över 30 PWh (30000TWh) fossilfri elenergiproduktion måste tillkomma.
av Bannad
Camel skrev:Volvo påtalar särskilt vikten av att elenergin måste framställas med låga CO2-utsläpp. Som det ser ut i världen idag är 2/3 av i storleksordningen 25 PWh fossilt framställda. Samtidigt spås världens elbehov vara runt 40 PWh år 2050. Det betyder att över 30 PWh (30000TWh) fossilfri elenergiproduktion måste tillkomma.
.
Hiskeligt..och var skall denna enorma källa komma ifrån, möjligen från den Kobolt som skall generera den fantastiska summan av 200 000 miljarder dollar från våra havs botten- Men som alltid- det man inte ser har man sällan ont av.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag vet inte om jag behöver uttala mig. Men jag ser absolut inte en fortsatt användning av fossilbränslen som ett rimligt alternativ så som klimathotet framställs. Men jag ser inte heller att batteribilar är en global storskalig lösning på problemet så som världens elenergiproduktion ser ut och som klimathotet framställs och hur bråttom det är att ställa om. Volvo själva kommer ju fram till att klimatbelastningen inte kanske blir så mycket mindre med elbilar. Som klimathotet framställs med nollutsläpp etc så är det ju helt otillräckligt med liten förbättring. Men allt kanske inte är som det framställs? Eller så går det käpprätt åt skogen. Men resan dit är kanske åtminstone fossilfri?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
StefanN skrev:Börjar snart bli lite tjatigt med din antipropaganda om elbilar, kan du inte skriva lite om fördelarna med en fossilbil istället?
Okej...
Fossilbilar är redan byggda, ingen klimatpåverkan för nyproduktion om man prompt inte måste ha en nybyggd bil. Att skrota alla fossilbilar och bygga samt tvinga på folk nya elbilar skulle ha markant klimatpåverkan som en fossildriven bil skulle kunna köra mååånga mil till på.

Det finns miljövänligare bränsle till fossilbilar än ren bensin/diesel.

Längre "räckvidd".

Snabbare att "tanka".

En fossildriven bil kan bevisligen gå i 50+ år med minimal service.

En fossildriven bil kan stå istortsett hur länge som helst "övergiven", och ändå fungera felfritt när "Någon" vill ha igång på den. Gör du det med en elbil lär du garanterat ha en hel batteribank med dig för att ha en suck att öht. få den att rulla.

Subjektivt: Härligt motorljud!

Ja, det finns massor med nackdelar med fossildrivna bilar, men du efterfrågade specifikt fördelar med dom ;-)
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]