- ons 12 sep 2018, 07:49
#1269006
Jag har kört Volvo de senaste 18 åren och varit mycket nöjd. Sedan 2009 har vi dessutom haft två stycken i hushållet. Modellerna har varierat under åren men bortsett från vår V40CC har alla varit begagnade, mellan 2-6 år gamla vid inköp. Det har aldrig varit några större problem med dom, helt normalt underhåll och något som gått sönder som kanske inte borde gjort det men inget alarmerande.
För snart tre år sedan var det dags för att byta en av dom och valet föll på V40CC. Efter att ha skannat marknaden kändes det som en tillräckligt bra (eller inte allt för dålig) deal att beställa en helt ny. Sagt och gjort, en ny bil beställdes i oktober och den levererades dagen för julafton 2015.
Nu till min fundering och oro. Vi kan bortse från mindre fel som åtgärdats på garantin, som lite knarrande och någon list som inte så snygg ut etc. etc. Det är ändå mindre problem och dom åtgärdades relativt smidigt av verkstaden hos försäljaren. Men jag tycker det har varit alldeles för många stora (läs dyra) fel på bilen, som förvisso lagats kostnadsfritt på garanti och/eller under den treåriga reklamationsrätten.
- Byte främre vevaxeltätning pga oljeläckage
- Byte tankarmatur pga att det inte gick att tanka utan att det slog av hela tiden.
- Byte bakre vevaxeltätning pga oljeläckage
- Byte kopplingssats och manövercylinder pga att det inte gick att koppla vid långkörning
Dessa fel var och en för sig kostar ju i storleksordningen 10-15tkr att åtgärda av vad jag förstått, per fel.
Vågar man köpa bättre begagnad volvo dessa dagar, eller är detta fel som man skall räkna med på en volvo nu för tiden som inte ens är tre år gammal? Eller har det varit så här i alla tider men jag har sluppit vara med om det för att jag köpt begagnat (varför köper man i så fall nytt???)?
Jag känner mig lite kluven om nästa bil verkligen skall bli en Volvo. Jag vill ju, men vågar man? Det är ju inte bara den ekonomiska aspekten, det är ju väldigt jobbigt att hålla på och åka till verkstaden och ibland behöva övertyga dom om att saker verkligen är trasiga.
Eller dras alla bilar oavsett märke med sådana här fel när dom är nya?
För snart tre år sedan var det dags för att byta en av dom och valet föll på V40CC. Efter att ha skannat marknaden kändes det som en tillräckligt bra (eller inte allt för dålig) deal att beställa en helt ny. Sagt och gjort, en ny bil beställdes i oktober och den levererades dagen för julafton 2015.
Nu till min fundering och oro. Vi kan bortse från mindre fel som åtgärdats på garantin, som lite knarrande och någon list som inte så snygg ut etc. etc. Det är ändå mindre problem och dom åtgärdades relativt smidigt av verkstaden hos försäljaren. Men jag tycker det har varit alldeles för många stora (läs dyra) fel på bilen, som förvisso lagats kostnadsfritt på garanti och/eller under den treåriga reklamationsrätten.
- Byte främre vevaxeltätning pga oljeläckage
- Byte tankarmatur pga att det inte gick att tanka utan att det slog av hela tiden.
- Byte bakre vevaxeltätning pga oljeläckage
- Byte kopplingssats och manövercylinder pga att det inte gick att koppla vid långkörning
Dessa fel var och en för sig kostar ju i storleksordningen 10-15tkr att åtgärda av vad jag förstått, per fel.
Vågar man köpa bättre begagnad volvo dessa dagar, eller är detta fel som man skall räkna med på en volvo nu för tiden som inte ens är tre år gammal? Eller har det varit så här i alla tider men jag har sluppit vara med om det för att jag köpt begagnat (varför köper man i så fall nytt???)?
Jag känner mig lite kluven om nästa bil verkligen skall bli en Volvo. Jag vill ju, men vågar man? Det är ju inte bara den ekonomiska aspekten, det är ju väldigt jobbigt att hålla på och åka till verkstaden och ibland behöva övertyga dom om att saker verkligen är trasiga.
Eller dras alla bilar oavsett märke med sådana här fel när dom är nya?
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts