Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
Jag har en 940 som ska pensioneras för att i framtiden bli "fyndet i ladan" och avnjutas som veteranbil.
Så en fråga är hur kommer styrenheter må av att stå utan ström i ett antal år?
Tanken är att starta upp bilen några ggr om året men
har funderat på detta?
av valln
Det går bra att långtidsförvara bilen om det är varmgarage, betydligt sämre om det är kallgarage. På vår/höst ser man ju tydligt på ladans tak hur mycket fukt det blir.
av PTV
Bilar mår bra av att rulla lite då och då vilket jag erfor när en Ford Scorpio 2.9 efter många års stillestånd skulle rullas igång som stått ute under en pressening.Motorn behövde bara en liten stund på sig för att starta men resten var desto värre.Bilen hade möglat inuti och rosten hade gått hårt åt hela bottenplattan som mer liknade kex än plåt pga fukten från grusplanen den stått på.Rulla ville den inte när bromsarna rostat fast med en dragen handbroms så vi drog den några km efter en lastbil där ett efter ett av hjulen med ett visst brak så småningom släppte och började rulla för egen hand.Blev lite roliga märken i asfalten under denna sträcka.Bilens dragkrok provade vi att fästa i en husvägg och efter några ryck så var den loss.Hade väl förmodligen inte klarat av Svensk Bilprovnings test.Men all elektronik som fönsterhissar mm fungerade väldigt bra. :D

Så jag rekomenderar en fuktfri innemiljö med viss värme om man vill vara på den säkra sidan även om många bilar klarat långa tider i utomhusmiljö.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, den behöver rulla lite några gånger om året, och motorn behöver få bli genomvarm och insmord(=motorvärmare hjälper inte ett skit).

Men som redan nämnts, har du inte ett varmgarage(behöver ju inte vara värme på i det, mitt håller ca 14c utan värme mitt i vintern) så kan du likagärna skippa det då naturen kommer ta död på den rätt snabbt.
Hade min 855a stående ett år ungefär(ute), och redan efter ett halvår så hade bromsarna rostat igen totalt, motorn gick bara på 3 eller 4 burkar, och mådde inte bra för 5öre. Hade den kunnat prata så hade den väl sagt "please kill me" :lol:

Och för guds skull dra INTE åt handbromsen, då lär du aldrig få rull på den igen utan att riva halva bakvagnen. Parkera den med växel i, eller P om det är automat.
Elektroniken är nog det sista du behöver oroa dig över, så länge bilen står relativt fukt-fritt och rått-fritt. Men om du är orolig för styrboxarna iaf så är det väl inte värre än att du plockar ur dom och har dom hemma i huset? Det gjorde jag med 855an(resultat: den blev avglömd när bilen skrotades :lol: )
Användarvisningsbild
av Kloge
Den kommer att stå i ett garage utan värme men torrt är det.
Det är bäst att lufta den några ggr om året. Det är en automat och den gillar nog inte stillestånd
av LarsBd
Att bara ställa in den är ingen bra ide då den först ska ha en ordentlig service/konservering av allt som kan ta skada vid långtidsförvaring såsom bromsar drivlina kyl och bränslesystem, i princip allt mekaniskt ska gås igenom och smörjas upp. När det är gjort kan den om den står torrt och välventilerat förvaras där många år utan vidare oavsett temperatur, förutsätter att skadedjur inte finns på uppställningsplatsen. Ska den nödvändigtvis startas kör 50 mil under en kort period så att alla komponenter i bilen får motion och inte bara startmotorn. Då kylarvätskan enligt serviceschemat ska/bör bytas med något års mellanrum är det nog läge att tömma kylsystemet istället och då är starter olämpliga.
Torrt och välventilerat innebär tak väggar som hindrar snö och regn men inte luftcirkulation samt en golvyta utan växtlighet helst gjuten betong eller trä med luftspalt under men även ett tegeltäckt jordgolv fungerar bra. Saknas värme kan det uppstå mögelproblem vid långvarig fuktig väderlek men det kan kanske motverkas genom att placera en 1-10W elektrisk pryl (lampa) ständigt inkopplad i fordonet.
av rid54
Hmm.. Min erfarenhet av bilar som får stå, är väl i korthet att om den står torrt, så klarar sig kaross och interiör. Som nämnts kan man, om det finns el, ha nån liten värmekälla inne i kupén, och man kan använda en "Torrboll" för att suga upp en del fukt; det finns säkert fler knep. Motorn tror jag bara är att byta olja, varmköra ordentligt och sedan stänga av; den åldras inte mycket av att stå, precis. En automatlåda... jag har aldrig haft problem med dem, även med fordon som stått har det bara varit att köra även efter långa viloperioder (1 år +). Det som brukar tramsa är bromsar. Det uppstår läckor och det ligger på och drar snett och låter illa. Elektronik brukar inte åldras av lagring, dvs det far inte illa av att tiden går. Däremot är ju fukt, damm och värme inte bra. Vissa komponenter (vissa typer av elektrolytkondensatorer) kan försämras av att vara spänningslösa länge, men det är nog inte vanligt att man skulle få lida av det. I princip kan du ju -om det finns el- ha bilen på laddning hela tiden, det kan inte bli så många kronor ändå.

Avlasta däcken. Töm tanken.

Personligen skulle jag nog ha bilen påställd på sommaren och ta nån hyfsad tripp nån gång per månad, men det kanske inte är ett alternativ.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Angående lokal.

Det finns gamla lador som är byggda med kunskap så det är torrt så det dammar året om. Där kan bilar stå i 50 år utan att rosta eller mögla.

Det finns nya byggnader som dryper av fukt nästan året om, där rostar och möglar det hysteriskt på direkten.

Sen är det ju ett problem att starta upp ibland, bättre att låta bli. Ska man starta så måste man köra rejält på väg så allt blir genomvarmt och fukten från förbränningen försvinner ut (Bensin+Luft blir ju Vatten-+CO2 vid förbränning) och man vill ju inte regga in bilen varje gång man ska starta upp den.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag köpte i höstas en bil från 1992, som stått avställd i just en lada sedan 2005, alltså i princip 10 år. Jag har inte hittat ett enda fel på bilen som beror på att den stått ostartad i 10 år. Jag rullade igenom besiktningen med den utan anmärkning för ett par veckor sedan.

Naturligtvis hade jag bytt en hel del delar och vätskor innan jag startade och besiktigade, men det hade knappast med förvaringen att göra utan mer tiden.

Alltså, rätt förvaring så har du inga problem, låt den bara stå, starta inte upp den ibland, det medför bara kondens vilket inte är bra. Det man bör göra är ju att byta olja, bromsa rent bromsarna ordentligt, ställ den på skitdäck.

Man brukar ju rekommendera full tank över vintern för att undvika kondens, men när det handlar om så pass lång tid är det nog bättre med så tom tank som möjligt, du kommer ändå behöva byta soppa innan du startar den om 10-20 år. Eller hur länge håller sig akrylat, kanske är det bäst med full tank akrylatsoppa?
Användarvisningsbild
av V9097
Jag bumpar den här tråden eftersom jag planerar för långtidsförvaring av en Volvo 164. Vad tror ni om att ha den stående i ett ventilerat kallgarage som är byggt på en asfaltsplan? Bilen kommer stå hela vinterhalvåret och tas ut några gånger varje sommar för att åka på någon bilträff och liknande.

Tror ni den kommer klara sig över tid, eller kommer den börja rosta och mögla? Givetvis får den ny olja varje år.

Något annat man kan göra för att förbättra situationen för bilen?

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]