Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SATS79
Hej,
Vet att det inte finns något "rätt svar" på den här frågan, men jag önskar få lite hjälp på vägen med valet jag ska göra.
Ska inom kort trycka på knappen och beställa en XC70 Sport Edition D4 AWD vit eller V60 R-design D4 FWD (VEA) röd?
Kan tyckas lite märkligt med tanke på att det är två helt olika bilmodeller, men jag ska försöka förklara mitt i landsproblem....
Har idag en Toyota Avensis kombi 2011 som jag kommer behålla (som ev. får fungera som min laståsna om man väljer V60) samt 2 barn (4 år & 6 År) som mer eller mindre nu är helt utan vagn.
Kör ca. 2000 mil/år där merparten är motorväg i södra Sverige.

XC70 +/-
+Mest praktisk
+Bäst på vintern
+Sitter lite högre
-Modellen börjar bli gammal
-Törstig (0,8-0,9 vad jag kan läsa mig till....har jag fel?)

V60 +/-+Snyggast (ännu snyggare med 19-tummare :))
+Snål (0,6 högt räknat....har jag fel?)
+Roligast att köra
-Trång i bagaget

Priset som jag fått på dessa båda är i runda slängar samma, men då är XC70 på kampanj just nu och är dyrare i normala fall.
Får lite mer "gottis" till V60 som ex. 19-tummare, Premium Sound. Utöver nedan utrustning till XC70:n har jag valt takspoiler, annars har båda följande tillval:
-Automat
-Tonade rutor
-Avtagbart drag
-VOC
-Lastpaket
-Driver support
-Aut. avbländ. innerbackspegel
-Växelpaddlar
-Elstolar
-Keyless

Som sagt, vilken bil är smartast att välja i mitt fall.
Kommentera gärna om jag gjort några onödiga (eller missat något) tillval.
drar du släp på konstiga ställen?
t ex husvagn på gräs?
båtramp?

om inte behöver du inte AWD, rejäla vinterdäck fungerar också. AWD har dessutom nu mer har en fördröjd inkoppling fr o m My13.

AWD plockar närmare decilitern extra i förbrukning, något som kan vara värt att tänka över om man verkligen behöver.

Välj bil efter behov!
Volvos stora modeller är och har alltid varit törstiga genom alla åren pga tung bil och överdimensionerad motor, så välj motor efter behov.
Volvos nya 4:a på 181 pollar tillsammans med 8-stegad låda är bästa valet när det gäller kraft och förbrukning, om det nu är automat och diesel som gäller.

XC70 awd, 6-stegad automat med (D5)244T är en mycket törstig historia, senaste överslagsräkningen låg på ca litern i blandad, för den äldre generationen som är lättare.

Personliga val:
18-tums fälgar, billigare däck, större däckutbud och högre komfort.
av SATS79
Hej Milktrucker,
tackar för svar!
Släp kör jag ibland (1000 kg med kåpa), men om jag, som nu, mycket sällan flyttar en husvagn är det oftast på "vanliga ställen", så för den sakens skull behöver jag inte AWD. tanken från min sida med AWD är att det helt enkelt kan bli stabilare att köra vid vinterväglag.

Hade varit kul att veta hur ofta V70/XC70 ägare med 2 barn över 4 år packar bagaget fullt?
Då räknas inte stora möbel/brädinköp (då jag använder släp) och knappt heller Ullared... :)!
vi är en familj, aningen överdimensionerad
2 vuxna
2 barn, 2 och 4 år
3 mellanstora vovvar
så volvos största bilar är i minsta laget för oss när vi ska resa bort, blir alltid helt fullt. Utan hund hade V60 funkat fint.

Efter att ha provat skillnaden mellan V70 FWD och XC70 AWD(i princip samma bil) är slutsatsen är köregenskaperna på vinterväglag är de samma(även om XC70 är aningen gungig o slingrig). Skillnaden är att man kan trycka plattan i mattan(automat) och fara iväg från stilla stående utan märkbart hjulspinn, medan man med koppling och FWD kan känna av tracs bromsa hjulspinn vid polerade utfarter om man är klumpig med kopplingen.
i övrigt är uppförandet gott hos båda bilarna på alla väglag.
Det bekräftas även av den tekniska konfigurationen, dvs framhjulen behöver tappa grepp för att få drivning bak. Alltså inget som händer under körning, åtminstone inte på landsväg. Sen är det tydligen ganska mycket fördröjning för ingrepp av bakaxeln nu mer.
Användarvisningsbild
av Doffen
XC70 D4 AWD er ikke så ille tørst som man skal tro

Min snitter på sommeren ca 0,6 og vinteren 0,8
Det er målt på pumpe.
Synes ikke det er ille

Fantastisk bil er det i alle fall :) Og har man først blitt vant med AWD så går man ikke tilbake.
Selv om mange klager på Haldex Gen 5, så synes ikke jeg den er ille. Aldri hatt problemer grunnet den iallefall
av SATS79
Hej Doffen,
Tack för svar!
Hamnar man på 0,7 i snitt måste det vara helt OK med tanke på bilens storlek + AWD.
Du är nöjd med din XC70 D4 AWD.... skulle du köpt en XC70 igen om du skulle byta bil idag?
Några tillval du är extra nöjd med (mest så att jag inte missar välja det själv :))?
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har en Avensis 177 hk och en xc70 D5.

Om du använder bagaget i Avensis är v60 för liten.

Om du har avensis 177 hk och använder dessa alla hk är xc70 alldeles för svag.

Om du gillar fjedringen o komfort i Avensis är det xc70 du ska ha
Användarvisningsbild
av Doffen
SATS79 skrev:Hej Doffen,
Tack för svar!
Hamnar man på 0,7 i snitt måste det vara helt OK med tanke på bilens storlek + AWD.
Du är nöjd med din XC70 D4 AWD.... skulle du köpt en XC70 igen om du skulle byta bil idag?
Några tillval du är extra nöjd med (mest så att jag inte missar välja det själv :))?
Jeg må si jeg savner hastighetsberoande servo, da bilen var en lagerbil så hadde de ikke lagt til dette. Men har det på min V40 og jeg savner det på min XC70

Jeg hadde helt klart valgt samme bil på nytt, mulig med en annen interiørfarge og ekstetiørfarge (lys og sort)
Ingenting jeg er mer fornøyd med enn andre ting, da jeg er veldig fornøyd med hele bilen.
Trekker husvagn ett par gang iåret og synes drivlinjen er meget god til dette

Ellers er bilen utstyrt med sidescuff og takvinge. Det gjør seg veldig bra på en sort XC70.
Bilen har også Navi, men det hadde jeg valgt bort om jeg skulle specet bilen selv.
Volvo On Call er en nødvendighet. Helt klart noe av det bedre Volvo har kommet med de siste årene.
av valln
Om du ska ha automat skulle jag tveklöst valt V60, för att få den nya 8-stegade lådan.
Rent generellt tycker jag att automatlådbilar generellt upplevs äldre efter flera år och jag skulle då vilja ha absolut senaste versionen.
Båda är bra bilar -- men i mitt tycke är det rätt stor skillnad på dem. Jag hade valt XC70 -- men det är jag. Antar att du inte har behov av fyrhjulsdrift och högre markfrigång, för då hade svaret varit givet. (Eller så hade du valt mellan XC60 och XC70.)

Det är ett helt personligt val, så ta den som du vill ha.

Visst är den nya 8-stegade automaten trevlig, men så stor är inte skillnaden mot den 6-stegade, som i mitt tycke är helt OK. XC70 kommer att göra av med mer bränsle -- men det är också en större bil.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]