- fre 03 dec 2010, 13:10
Jag måste missuppfatta ditt inlägg. Resterande dryga 90% av försäljningen, vad görs den utav?
Moderator: Moderatorer
Tobbev skrev:Var hitttar du statistik per bilmodell? Bil Sweden redovisar bara per tillverkare.Men nu har vi diskuterat Sverige, svenska priser och svenska bilhandlares rabatter och där med skillnaden på vad vi får för våra pengar.
Över 50% är tjänstebilar ja, men så är det för de flesta märken i Sverige.
Här är ett urval av andel till juridiska personer.
audi 78% juridiska
BMW 78.9%
Mercedes 76.3%
Saab 78%
Lexus 77%
VW 68.3%
Volvo 69.3%
Jag förstår faktiskt fortfarande inte hur volvo "lever på" svenska tjänstebilserbjudande.
Amli skrev:Jag måste missuppfatta ditt inlägg. Resterande dryga 90% av försäljningen, vad görs den utav?86.4% av bilarna har sålts utomlands, 9.4% är svenska tjänstebilar (eller hyrbilar och liknande) samt 4.2% till svenska privatpersoner.
Tobbev skrev:Att Volvo tillverkar bilar för olika marknaderna med hänsyn till olika landsunika beskattningsregler är väl ändå inget som ni som är anställda inom Volvokoncernen är obekanta med, eftersom Sverige markanden är en av de största enskilda marknaderna som Volvo har förutom USA så vore det väl ganska dumt att påstå att man inte tar hänsyn till de svenska tjänstebilsbeskattningen när man prissätter exv. en V70 som är "nr 1" på försäljningslistan i Sverige.Amli skrev:Jag måste missuppfatta ditt inlägg. Resterande dryga 90% av försäljningen, vad görs den utav?86.4% av bilarna har sålts utomlands, 9.4% är svenska tjänstebilar (eller hyrbilar och liknande) samt 4.2% till svenska privatpersoner.
Steff 99, men när du säger att "volvo lever av tjänstebilsförmåner", då antar jag du menar de svenska återförsäljarna eller? För om de svenska tjänstebilarna står för under 10% av den totala volymen så kan man väl knappast dra slutsatsen att Volvo som bilföretag lever på dessa 10%.
Eller förstår jag dig fel?
StringerBell skrev:Kvalitet hit och kvalitet dit.Titta på Hedins hemsida eller andra stor mercedeshandlare där de annonserar C-klass, då har du priser som du inte är i närheten av om du bygger bilen själv.
Vill man ha något som sällan står på verkstad köper man väl en riskokare av valfritt märke.
Vill man ha knarrfri inredning och känsla i materialen köper man någon premiumtysk.
Vill man ha en vettig kompromiss av allting ligger Volvo bra till
Provade att bygga en MB C-klass och började snart skratta när jag kommit halvvägs igenom motsvarande ett summum-paket. För att få elstol med minne fick man välja ett minnespaket för 14000 - bara för att ta ett exempel. Ibland erbjuds minne bara med ett svindyrt skinnpaket. Så är det hela tiden med tyskarna. Du vill lyxa till det lite - med betoning på lite - och helt plötsligt är du uppbunden i en hel klase av funktioner och priset rasar iväg exponentiellt. Jag vill kanske ha bra bekvämlighetsfunktioner utan att bilen automatiskt förvandlas till en spa-anläggning eller att den utför högteknologiskt trolleri. Och skulle jag vilja maxutrusta en Volvo så ökar inte prislappen med en faktor 2.0 heller.
Steff 99 skrev: Titta på Hedins hemsida eller andra stor mercedeshandlare där de annonserar C-klass, då har du priser som du inte är i närheten av om du bygger bilen själv.Förhandla hos Hedin?
C-klass combi, metall, panoramasoltak, aut, AMG-paket 338.000 utan att du börjat förhandla, skulle tippa att du hamnar på 450 om du bygger själv.
Inte så att något påverkar l&aum[…]