Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amli
#472466
Jag tycker nog att vi fokuserar på den svenska marknaden. Ska vi jämföra global försäljning med tidigare nämnda biltillverkare kommer det bara bli pinsamt (Saab borträknat)...
av Steff 99
#472471
Tobbev skrev:Var hitttar du statistik per bilmodell? Bil Sweden redovisar bara per tillverkare.

Över 50% är tjänstebilar ja, men så är det för de flesta märken i Sverige.

Här är ett urval av andel till juridiska personer.

audi 78% juridiska
BMW 78.9%
Mercedes 76.3%
Saab 78%
Lexus 77%
VW 68.3%
Volvo 69.3%

Jag förstår faktiskt fortfarande inte hur volvo "lever på" svenska tjänstebilserbjudande.
Men nu har vi diskuterat Sverige, svenska priser och svenska bilhandlares rabatter och där med skillnaden på vad vi får för våra pengar.
I utlandet finns helt andra beskattningar (skatter) och andra företagsbil förmåner och regler..så det bästa är väl att vi håller väl oss till den marknaden som vi själva lever i.
Så av 10 sålda V70 är 7 företagsbilar, det tycker jag skulle vara en klart viktig andel för att påstå att den inte är klart avgörande för försäljningsframgången.
av Tobbev
#472474
Amli skrev:Jag måste missuppfatta ditt inlägg. Resterande dryga 90% av försäljningen, vad görs den utav?
86.4% av bilarna har sålts utomlands, 9.4% är svenska tjänstebilar (eller hyrbilar och liknande) samt 4.2% till svenska privatpersoner.

Steff 99, men när du säger att "volvo lever av tjänstebilsförmåner", då antar jag du menar de svenska återförsäljarna eller? För om de svenska tjänstebilarna står för under 10% av den totala volymen så kan man väl knappast dra slutsatsen att Volvo som bilföretag lever på dessa 10%.

Eller förstår jag dig fel?
av Steff 99
#472499
Tobbev skrev:
Amli skrev:Jag måste missuppfatta ditt inlägg. Resterande dryga 90% av försäljningen, vad görs den utav?
86.4% av bilarna har sålts utomlands, 9.4% är svenska tjänstebilar (eller hyrbilar och liknande) samt 4.2% till svenska privatpersoner.

Steff 99, men när du säger att "volvo lever av tjänstebilsförmåner", då antar jag du menar de svenska återförsäljarna eller? För om de svenska tjänstebilarna står för under 10% av den totala volymen så kan man väl knappast dra slutsatsen att Volvo som bilföretag lever på dessa 10%.

Eller förstår jag dig fel?
Att Volvo tillverkar bilar för olika marknaderna med hänsyn till olika landsunika beskattningsregler är väl ändå inget som ni som är anställda inom Volvokoncernen är obekanta med, eftersom Sverige markanden är en av de största enskilda marknaderna som Volvo har förutom USA så vore det väl ganska dumt att påstå att man inte tar hänsyn till de svenska tjänstebilsbeskattningen när man prissätter exv. en V70 som är "nr 1" på försäljningslistan i Sverige.
Att sedan ÅF i Sverige också spelar en betydande roll eftersom de är säljkanalen, men det förutsätter att prissättningen också anpassas så ÅF kan skapa sin marginal på affären.

Jag förmodar att övrig anpassning sker enligt samma affärsmodel så att den passar de marknader där Volvo finns representerade för att skapa försäljningsvolymer.
Med tanke på Volvos Volymer så tror jag inte att någon i Volvos ledning bortser från dessa 10% och tycker att de är en marginal i kanten som man både ha o mista.
av Tobbev
#472507
Det är klart att de 10% tjänstebilar i Sverige är viktiga, men min poäng är att volvo knappast "lever" p.g.a tjänstebilsreglerna i Sverige som du påstår. Dock så prissätter man ju som du säger bilarna för att göra så stor vinst som möjligt i respektive land, antingen via volym eller via höga marginaler, annat vore ren idioti.

Det är ju om man skall vara krass upp till var och en av biltillverkarna att prissätta sina bilar så de passar beskattningsreglerna i respektive land, dvs BMW skulle ju kunna sänka sina marginaler på bilarna i Sverige och däremed ta en större del av tjänstebilskakan. Detta skulle dock inte gå eftersom många då skulle åka till Sverige för att köpa sin BMW, och eftersom konkurrenslagstiftningen i EU säger att man inte får begränsa möjligheterna att köpa en produkt i ett annat land genom t.ex begränsning av tillgängliga bilar på en viss marknad, så skulle det urvattna vissa marknader där bilarna kostar mer än i andra.
#472509
Kvalitet hit och kvalitet dit.

Vill man ha något som sällan står på verkstad köper man väl en riskokare av valfritt märke.
Vill man ha knarrfri inredning och känsla i materialen köper man någon premiumtysk.
Vill man ha en vettig kompromiss av allting ligger Volvo bra till

Provade att bygga en MB C-klass och började snart skratta när jag kommit halvvägs igenom motsvarande ett summum-paket. För att få elstol med minne fick man välja ett minnespaket för 14000 - bara för att ta ett exempel. Ibland erbjuds minne bara med ett svindyrt skinnpaket. Så är det hela tiden med tyskarna. Du vill lyxa till det lite - med betoning på lite - och helt plötsligt är du uppbunden i en hel klase av funktioner och priset rasar iväg exponentiellt. Jag vill kanske ha bra bekvämlighetsfunktioner utan att bilen automatiskt förvandlas till en spa-anläggning eller att den utför högteknologiskt trolleri. Och skulle jag vilja maxutrusta en Volvo så ökar inte prislappen med en faktor 2.0 heller.
av Steff 99
#472522
StringerBell skrev:Kvalitet hit och kvalitet dit.

Vill man ha något som sällan står på verkstad köper man väl en riskokare av valfritt märke.
Vill man ha knarrfri inredning och känsla i materialen köper man någon premiumtysk.
Vill man ha en vettig kompromiss av allting ligger Volvo bra till

Provade att bygga en MB C-klass och började snart skratta när jag kommit halvvägs igenom motsvarande ett summum-paket. För att få elstol med minne fick man välja ett minnespaket för 14000 - bara för att ta ett exempel. Ibland erbjuds minne bara med ett svindyrt skinnpaket. Så är det hela tiden med tyskarna. Du vill lyxa till det lite - med betoning på lite - och helt plötsligt är du uppbunden i en hel klase av funktioner och priset rasar iväg exponentiellt. Jag vill kanske ha bra bekvämlighetsfunktioner utan att bilen automatiskt förvandlas till en spa-anläggning eller att den utför högteknologiskt trolleri. Och skulle jag vilja maxutrusta en Volvo så ökar inte prislappen med en faktor 2.0 heller.
Titta på Hedins hemsida eller andra stor mercedeshandlare där de annonserar C-klass, då har du priser som du inte är i närheten av om du bygger bilen själv.
C-klass combi, metall, panoramasoltak, aut, AMG-paket 338.000 utan att du börjat förhandla, skulle tippa att du hamnar på 450 om du bygger själv.
#472527
Steff 99 skrev: Titta på Hedins hemsida eller andra stor mercedeshandlare där de annonserar C-klass, då har du priser som du inte är i närheten av om du bygger bilen själv.
C-klass combi, metall, panoramasoltak, aut, AMG-paket 338.000 utan att du börjat förhandla, skulle tippa att du hamnar på 450 om du bygger själv.
Förhandla hos Hedin?

Ja tjena, det har jag försökt. Jag blev erbjuden en bagagematta på en B200 CD. Hade jag fått en uppsättning dubbdäck hade jag klippt till. Idag är jag glad att det blev som det blev.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]