Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Demokratins största problem är väljarnas okunskap och i många fall även egenintressen.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:se på Tysklands elnät. Det har blivit redundant som inget annat i världen och har en enormt hög tillförlitlighet.. detta p.g.a att Tyskland har förmånliga regler för småskaliga solkraftsanlänggningar. Alltså typ privatpersoner som sätter upp på hus och gårdar.
Rent tekniskt har det inte blivit bättre. Det är svårt att kombinera småskalighet i ett större sammanhang. I Sverige medförde avregleringen i kombination med ökad småskalighet att kraven på elberedskap på nationell nivå rörande t.ex. sk. ö-drift skärptes. Ö-drift är när en produktionsanläggning går utan uppkoppling mot överliggande (frekvensstyrande) elnät. I Sverige innebär det tekniska åtgärder i kraftverken eftersom man förutspår att elnätet blir osäkrare i framtiden än idag (t.ex. vid en total nedläggning av kärnkraften). Problemet är alltså lösbart. Men man ska inte gå omkring att tro att t.ex. vindkraften i sig medför ett säkrare elnät om inte andra kompletterande åtgärder vidtas. Men hos en lokal brukare kan t.ex. en solcellsanläggning vara till hjälp när nätproblem finns. Förutsatt att ordentligt energilagring finns (batterier) eller att solen råkar lysa vid tillfället. Men på nationell nivå tillför detta i princip ingen ökad stabilitet i elnätet (i praktiken).
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:se på Tysklands elnät.
Inte mycket att se på om man gillar lågt CO2/kWh... Det ökar dessutom.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag menade inte deras totala utsläpp, vilket är betydligt värre än Sveriges.. vi har ju vår vattenkraft. Utan menade alltså den fördel i stabilitet som solkraften gett tysklands elnät. Försökte hitta källan till det där jag läst det men gick bet på det.. det handlade om att bl.a överföringsförluster och spikar blev färre och att man minskade "downtime" i hela Tyskland p.g.a utbyggd solenergi.
Man har börja stänga ner kolkraftverk också i Tyskland då de inte längre är lönsamma p.g.a satsningarna på solenergi. Än så länge är dom inte i närheten av det låga utsläpp per kwh vi har, men det har i allafall minskat senaste åren, inte ökat som du skriver Camel.

Edit:
Elbolaget RWE är det som stänger ner flera anläggningar och "skyller" på solkraften:
Due to the continuing boom in solar energy, many power stations throughout the sector and across Europe are no longer profitable to operate. During the first half of 2013, the Conventional Power Generation Division’s operating result fell by almost two-thirds. The massive reduction in power station margins is a major factor in this development. RWE can still benefit from the fact that it sold most of its electricity production two to three years in advance on the forward market at prices that were higher than they are now. However, this effect will decrease year by year. After a detailed analysis, the Group has decided to take a total of 3,100 MW of generation capacity offline in Germany and the Netherlands. Further power stations are being assessed and all options to improve the company’s economic efficiency are being explored.
http://www.rwe.com/web/cms/en/110504/rw ... id=4009732

Sen vet jag att våra kära delvis statligt ägda Vattenfall har gjort tvärtom senaste år och byggt anläggningar. Synd att vi som land kommer torska pengar utav helvete på det när dom också märker att det inte finns tillräckligt med vinst i kol.

Edit2:
Fast den här artikeln säger ju precis tvärtom.. och gäller också elbolaget RWE.. jag vet inte vad man ska tro!?
http://www.energinyheter.se/2013/01/tys ... lkraftverk
Användarvisningsbild
av MartinS
Tur att man har ett eget bensindrivet elverk som står redo att driva hushållet vid behov.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Än så länge är dom inte i närheten av det låga utsläpp per kwh vi har, men det har i allafall minskat senaste åren, inte ökat som du skriver Camel.
Min källa till påståendet att Tysklands elnät inte är mycket att se var följande:

Bild

Källa: http://www.iea.org/publications/freepub ... ts2013.pdf

Men siffrorna är t.o.m. 2011 och är från IEA:s publikation från 2013. Jag har inte hittat nyare från IEA eller från liknande källor.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:menade alltså den fördel i stabilitet som solkraften gett tysklands elnät. Försökte hitta källan till det där jag läst det men gick bet på det.. det handlade om att bl.a överföringsförluster och spikar blev färre och att man minskade "downtime" i hela Tyskland p.g.a utbyggd solenergi.
Som jag skrev förut: Småskalig elproduktion som är intermittent (t.ex. sol- och vindkraft) gör elnätet ostabilare på gridnivå. Det är ett tekniskt faktum. Inte mycket att diskutera. Men som jag också skrev. Det finns lösningar på problemet. I Tyskland har man tvingats till att bl.a. sätta in utjämningsstationer i form av batteribankar med växelriktare på elnätet.
Se t.ex. artikel här: http://corporate.vattenfall.se/nyheter/ ... i-tyskland

joel80 skrev:Man har börja stänga ner kolkraftverk också i Tyskland då de inte längre är lönsamma p.g.a satsningarna på solenergi.
Jag är i branchen och kan tyvärr intyga att påståendet inte är sant att man stänger kolkraftverk i Tyskland. Det är dessutom så att de projekt som drevs att försöka avskilja koldioxiden från rökgaserna och t.ex. under högt tryck pumpa ner denna i olika underjordiska lager har gått i stå. Många företag tog mycket seriöst på klimatlarmen och utvecklade teknik för detta. Bl.a. en av mina uppdragsgivare. Men politiker har inte mött upp med energipolitik (läs bonus-malus) som gör det ekonomiskt intressant att investera i. Kol är billigt och det finns kolreserver under en överskådlig framtid.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. jag hade läst siffror från 2008 där det stod att Tyskland då låg på 500g och sverige på ca 80g. Tycker det är Märkligt höga siffror i hela Europa! En bilmotor ger ju mer kraft i kw per gram co2 än de flesta länders eltillverkning. Man undrar lite över effektiviteten i förbränningen. Kan verkligen hålla med om att utan ändring är elbilar än så länge inte så bra utanför norden. (Plus frankrike och minus danmark typ...) :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: En ny rapport har räknat på miljöförstöringens kostnader världen över och summorna är hisnande. 47 billioner kronor, eller 13 procent av den globala BNP:n är värdet på de naturresurser som företag numera utnyttjar utan kostnad världen över, det uppskattar rapporten som är skriven på uppdrag av TEEB for business coalition.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... rstoringen

Där har du vad det borde handla om.. vem som står för kostnaderna för att skita ner och släppa ut växthusgaser
Intressanta siffror, det är 5200 kr per person. För det har du fått en ny bil, ett jobb, 40 mil jobbpendling, en bra bostad, en bostad som är uppvärmd på vintern, mat på bordet, kläder, nytvättat, semesterresor och underhållning.

Ja allt vi gör belastar miljön.
Användarvisningsbild
av joel80
Men det betalas ju inte.. och det är rätt konstigt att dela upp det på hela jordens befolkning. Jag betalar i allafall inte 5200kr extra för miljöförstöringen.. Och sen är det ju också så att mitt sätt att leva i Sverige inte påverkar lika mycket som t.ex en amerikans.. men betydligt mer än en indier eller afrikan i genomsnitt.

Skulle kostnaderna drabba de som utnyttjar naturresurser skulle deras varor bli dyrare, då skulle det finnas större ekonomiska incitament för alternativa produkter som var bättre för miljön.

Camel:
Läste nu att gränsvärde där elbilen ger upphov till samma utsläpp som diesel/bensinbilen ligger på 588g/Kwh.. så det verkar inte gå att räkna rakt av.. gissar att energiåtgång för att skapa diesel och bensin räknats in här och det då blir de siffrorna.
Sida 13: http://www.regionorebro.se/download/18. ... 5geson.pdf
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740