Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Just nu har man inte i närheten av ekonomi i det nej. Men försvinner skattereduktionen samt att elpriset höjs (eller att man måste betala effektavgift) kan det bli annorlunda. Priserna du tar upp är lite lägre. Så här var läget 2016... bör vara billigare nu.

Dels p.g.a bidrag (Bidrag får ges med högst 60 procent av kostnaderna för lagringssystemet, dock högst 50 000 kronor.), men också för att de flesta batterilösningar är billigare än 100k.

Laddcykler räknar man många fler än 1000st och det brukar vara rätt lång garantitid. Även sen när ett batteri bara har kvar 80% kommer det vara användbart i ett sånt system. Du har nog inte lika höga krav som i en bil där du inte vill förlora några mils räckvidd.
För att ett batteri ska vara lönsamt så behöver investeringskostnaden på 22 000 till 34 000 kr i detta fall betalas av under de laddningscykler som batteriet klarar av. En vanlig garantitid är idag 10 år, och omräknat till laddningscykler så blir det strax under 4000 om man räknar med en laddning per dag. (I svenskt klimat skulle batterierna inte användas så ofta, men å andra sidan skulle batteriet sannolikt hålla längre.) Besparingen som man uppnår vid varje laddning av ett batteri på 5 kWh behöver då vara minst 5,5 kr.

Detta är i dagsläget långt ifrån fallet. En del, men långt ifrån hela, förklaringen är att det idag finns en statlig skattereduktion på 60 öre per kWh för de som säljer sin solel. En konsekvens av denna är att det inte spelar så stor roll om man använder solelen i hushållet, eller om man säljer den till sitt elbolag. Förtjänsten är i stort sett densamma, vilket innebär att incitamenten för batterier är små eller obefintliga.

För ett batteri på 5 kWh kan man i dagsläget, med en optimistisk kalkyl, spara ungefär 50 öre per laddning, vilket bara är en bråkdel jämfört med vad som behövs för att det ska vara lönsamt. Om skattereduktionen togs bort skulle man kunna spara ungefär 3-4 kr per laddning, vilket dock fortfarande är för lite för att batteriet ska betala av sig under sin livslängd.
https://www.solcellskollen.se/blogg/ar- ... -i-sverige

Nu är 5kWh kanske mindre än vad du tänkte.. Teslas Powerwall är på 14kWh och kostar 87000kr + minst 10k i installation. Med bidrag blir det kring 45-50k.

Idag alltså rätt långt ifrån lönsamt, men förändras elmarknaden med t.ex fler som går mot effektabonnemang och timtaxa kan kalkylerna snabbt ändras. Även det att batterier sjunker rätt stadigt i pris från år till år. tror det snittar ca 18% per år!
Lite som att byta till bergvärmepump hemma. Har elpanna och samlade för ett par år sedan in lite offerter för ett byte. Investeringen skulle bli ca 130000 och jag skulle spara ungefär 15000 per år om tillverkarna fick räkna.
Med ränta skulle det ju ta 10år innan jag ser första besparade kronan. Samtidigt hade jag en granne som hade en krånglande pump som var 6år gammal.

Men visst, elräkningen blir ju lägre.
Glöm el för domestic heating. I 2035 produceras nog biogas i dk för att täcka hela nuvarande konsumtion av naturgas. Biogas går direkt i gaspannan.

Kostnad är dubbelt jf. naturgas så visst det har ett pris. Men ingen investering och miljöfientliga batterier.

Sent from my iPhone using Tapatalk
EjS skrev:Glöm el för domestic heating. I 2035 produceras nog biogas i dk för att täcka hela nuvarande konsumtion av naturgas. Biogas går direkt i gaspannan.

Kostnad är dubbelt jf. naturgas så visst det har ett pris. Men ingen investering och miljöfientliga batterier.

Naturgas för uppvärmning i huset...är det 1960-tal fortfarande i Danmark? ;-)
Pratar vi om uppvärmningssystem för hus så ger tex moderna luft/luftvärmepumpar värme som till ca 80% består av ren solenergi utvunnet ur uteluften, resterande är el för att driva systemet.

Detta resterande kan ju vara ganska CO2-neutralt producerat i länder typ Sverige dvs kärnkraft, svensk vattenkraft, en liten andel vindkraft och någon promille solel etc. Svårslaget som uppvärmningssystem i vår del av världen, liknande med andra värmepumpssystem ex bergvärme men med mycket längre återbetalningstid jfr L/L (som ju inte alltid passar alla kåkar).

Fjärrvärme kommer inte i närheten idag krasst ekonomiskt kW värme per krona, i "rätt hus". Vi kör både - ock.
Lövet skrev:
EjS skrev:Glöm el för domestic heating. I 2035 produceras nog biogas i dk för att täcka hela nuvarande konsumtion av naturgas. Biogas går direkt i gaspannan.

Naturgas för uppvärmning i huset...är det 1960-tal fortfarande i Danmark? ;-)
Ja - vi har/hade ett litet reservoir på ett par miljoner kubikmeter i Nordsøen.
Sedan 25 miljoner husdjur som producerar biogas.

Och jag är även mer old school. 2 spisar i hytten, så med 12 m3 kapad skog håller jag varmen nästan utan gas.

Fan vad grön jag är. Senast köpte jag 100% ström från elkraftverk.

Fjonsson skrev: ons 05 jun 2019, 14:11 Lite som att byta till bergvärmepump hemma. Har elpanna och samlade för ett par år sedan in lite offerter för ett byte. Investeringen skulle bli ca 130000 och jag skulle spara ungefär 15000 per år om tillverkarna fick räkna.
Med ränta skulle det ju ta 10år innan jag ser första besparade kronan. Samtidigt hade jag en granne som hade en krånglande pump som var 6år gammal.

Värmepumparna kan hålla 25 år också. Till och med min 17 år gamla CTC levererar fina siffror fortfarande när man kollar vad man har för prestanda i dagens värmepumpar. Men jag bor i Norrland med dess vinterkyla så är enklare att räkna hem här :-)

William85 skrev:
Fjonsson skrev: ons 05 jun 2019, 14:11 Lite som att byta till bergvärmepump hemma. Har elpanna och samlade för ett par år sedan in lite offerter för ett byte. Investeringen skulle bli ca 130000 och jag skulle spara ungefär 15000 per år om tillverkarna fick räkna.

Värmepumparna kan hålla 25 år också. Till och med min 17 år gamla CTC levererar fina siffror fortfarande när man kollar vad man har för prestanda i dagens värmepumpar. Men jag bor i Norrland med dess vinterkyla så är enklare att räkna hem här :-)
Normalt skulle många nog säga att en återbetalningstid på en stor investering på endast 10 år är väldigt bra. Att man samtidigt också har ökat värdet på huset gör inte saken sämre. Både solpaneler och bergvärme har ju värden i sig själva... Inte bara besparingarna.

Själv köpte jag solceller för ca 100 000kr. Det betalar sig på 9-11 år lite beroende på hur mycket sol vi får samt vad elpriset blir. Kan gå ännu snabbare om elpriset dagtid går upp mer.
Samtidigt har jag ökat värdet på huset rejält. Att man sänker boendekostnaderna samt energideklarationen gör sitt om man skulle sälja.
Och för att slippa ligga ute med pengar lånade jag det mesta genom att bara höja huslånet. Amortering och ränta på 10 år och än så länge verkar det som att inkomsten på årsbasis från solcellerna överstiger räntan och ammorteringen. :) så om 10 år har jag "fått" ett solcellssystem utan någon extra kostnad per månad... T.o.m med viss vinst om inte elpriset faller dramatiskt. :)
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 436
Vilken mjukvara har ni?

Senaste släpptes 16 Juni och det står[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Mycket bra jobbat! Ni är alldeles för f&[…]

Vad ska man med den där till? Räckvidd[…]