- ons 05 jun 2019, 11:27
#1320134
Just nu har man inte i närheten av ekonomi i det nej. Men försvinner skattereduktionen samt att elpriset höjs (eller att man måste betala effektavgift) kan det bli annorlunda. Priserna du tar upp är lite lägre. Så här var läget 2016... bör vara billigare nu.
Dels p.g.a bidrag (Bidrag får ges med högst 60 procent av kostnaderna för lagringssystemet, dock högst 50 000 kronor.), men också för att de flesta batterilösningar är billigare än 100k.
Laddcykler räknar man många fler än 1000st och det brukar vara rätt lång garantitid. Även sen när ett batteri bara har kvar 80% kommer det vara användbart i ett sånt system. Du har nog inte lika höga krav som i en bil där du inte vill förlora några mils räckvidd.
Nu är 5kWh kanske mindre än vad du tänkte.. Teslas Powerwall är på 14kWh och kostar 87000kr + minst 10k i installation. Med bidrag blir det kring 45-50k.
Idag alltså rätt långt ifrån lönsamt, men förändras elmarknaden med t.ex fler som går mot effektabonnemang och timtaxa kan kalkylerna snabbt ändras. Även det att batterier sjunker rätt stadigt i pris från år till år. tror det snittar ca 18% per år!
Dels p.g.a bidrag (Bidrag får ges med högst 60 procent av kostnaderna för lagringssystemet, dock högst 50 000 kronor.), men också för att de flesta batterilösningar är billigare än 100k.
Laddcykler räknar man många fler än 1000st och det brukar vara rätt lång garantitid. Även sen när ett batteri bara har kvar 80% kommer det vara användbart i ett sånt system. Du har nog inte lika höga krav som i en bil där du inte vill förlora några mils räckvidd.
För att ett batteri ska vara lönsamt så behöver investeringskostnaden på 22 000 till 34 000 kr i detta fall betalas av under de laddningscykler som batteriet klarar av. En vanlig garantitid är idag 10 år, och omräknat till laddningscykler så blir det strax under 4000 om man räknar med en laddning per dag. (I svenskt klimat skulle batterierna inte användas så ofta, men å andra sidan skulle batteriet sannolikt hålla längre.) Besparingen som man uppnår vid varje laddning av ett batteri på 5 kWh behöver då vara minst 5,5 kr.https://www.solcellskollen.se/blogg/ar- ... -i-sverige
Detta är i dagsläget långt ifrån fallet. En del, men långt ifrån hela, förklaringen är att det idag finns en statlig skattereduktion på 60 öre per kWh för de som säljer sin solel. En konsekvens av denna är att det inte spelar så stor roll om man använder solelen i hushållet, eller om man säljer den till sitt elbolag. Förtjänsten är i stort sett densamma, vilket innebär att incitamenten för batterier är små eller obefintliga.
För ett batteri på 5 kWh kan man i dagsläget, med en optimistisk kalkyl, spara ungefär 50 öre per laddning, vilket bara är en bråkdel jämfört med vad som behövs för att det ska vara lönsamt. Om skattereduktionen togs bort skulle man kunna spara ungefär 3-4 kr per laddning, vilket dock fortfarande är för lite för att batteriet ska betala av sig under sin livslängd.
Nu är 5kWh kanske mindre än vad du tänkte.. Teslas Powerwall är på 14kWh och kostar 87000kr + minst 10k i installation. Med bidrag blir det kring 45-50k.
Idag alltså rätt långt ifrån lönsamt, men förändras elmarknaden med t.ex fler som går mot effektabonnemang och timtaxa kan kalkylerna snabbt ändras. Även det att batterier sjunker rätt stadigt i pris från år till år. tror det snittar ca 18% per år!
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13