Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har en XC60 D3, -15 (VEA), som hackar till rejält, ibland, vid kall motor,
för att sen vara borta helt sen.
Det händer aldrig på Tomgång eller vid kraftigare accelerattion, utan bara vid "fiskörning"
Den har hållt på så sedan , den köptes ny -15,
har varit inne flera ggr. och frågat om tips, men ingen har nått vettigt att komma med, inkl. Volvoverkstäder.
Nu har bilen gått 15k.
Nån som har nått tips ?
Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort samma sedan bilen var i princip ny - tre saker har gjort skillnad vid olika tillfällen:
1. Igensotad TMAP-sensor på insuget, rengjort eller bytt ut. (jag har bytt ett gäng givare!)
2. Kärvande EGR-ventil, denna har bytts eller smorts/rengjorts vid 5 tillfällen på 30 000 mil på min bil. Stegmotorn kan vara värd att kontrollera, armen skall kunna röra sig sömnlöst, fastnar den eller det känns som ett "hack" när du vrider på spjället = byt EGR-ventil.
3. Läckande insugsventiler, Volvo har ett test som kan köras för att verifiera problemet, byte av topplock löste problemet. Grundproblemet är att motorn bygger upp sot/sotkakor i insuget som sedan kan släppa och åka in i motorn med läckande ventiler som följd :(.

Åtgärd efter felkoder! Har du manuell växellåda känner man problemen extra tydligt, bilar som är utrustade med automat verkar "dölja" felet ganska väl.
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]