Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#520649
Ja, det är ett dilemma det där att myndigheterna är så sena med information. Eller egentligen, ingen alls. Det som läckt ut är en tidningsartikel, inget mer. Det är inte bara etanolbilförsäljningen som minskar, även gasbilsförsäljningen eftersom ingen vet med bestämdhet. Inte bra för miljöbilssatsningen. Sedan när reglerna kommer så blir nog en och annan inte glad. För något kommer är jag övertygad om, men vad? Men etanolförsäljningen har ju ökat med 27% i mars.
av bilgalen
#520667
Här är det närmaste ett "beslut" jag har hittat.
Fordonstekniken för hybrider, som framförallt drivs med fossilt bränsle, och etanolbilar har nått en mognad och syftet att stimulera introduktionen av mer miljövänliga bilar är uppfyllt för dessa bilar. Därför fortsätter inte subventionerna av dessa tekniker genom den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet.
http://andreas.centerpartiet.net/2011/0 ... premieras/
Användarvisningsbild
av SvenB
#520741
Det fanns en fortsättning på ditt citerade stycke som inte är helt obetydlig
Fordonstekniken för hybrider, som framförallt drivs med fossilt bränsle, och etanolbilar har nått en mognad och syftet att stimulera introduktionen av mer miljövänliga bilar är uppfyllt för dessa bilar. Därför fortsätter inte subventionerna av dessa tekniker genom den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet. Den permanenta nedsättningen av förmånsvärdet till jämförbar konventionell bil gör emellertid att dessa får fortsatt stöd om miljöbilarna är dyrare i inköp än konventionella bilar.
av bilgalen
#520745
Jag fattar faktiskt inte vad de menar med detta? Dyrare i inköp än konvetionella bilar, vad betyder det. iIA4:ans fall är ju tex etanolversionen dyrare än 160hk bensin och 140 hk diesel. Men något billigare än 170hk dieseln.
Användarvisningsbild
av SvenB
#520752
Jag tolkar det så, att du inte behöver betala förmånsvärde för den merkostnad en etanolbil kostar i förhållande till den bensinbil den utgår ifrån.
av Bioman
#520825
"Man måste tro på vad bränslebolagen redovisar vad det är de säljer."

Hmm -så nu ska man tro på oljebolagen och kalla dem bränslebolag i stället !

"Hade man varit så avogt inställd till potentialen i ny teknik då, så hade vi nog varit kvar på stenåldern.."

Japp, och det är vi i Sverige som nöjer oss med att (delvis) byta ut bensinen/dieseln till ett bränsle som ökar förbrukningen i redan törstiga förbränningsmotorer. Ungefär som att fortsätta med ångmaskiner men elda pannorna med sprit.

"Shell köpte hela Cosan - världens största etanolproducent"
Hela, även sockerproduktionen ? OK, då får vi hoppas att slaveristämpeln suddas bort med ett pålitligt "bränslebolag" som ägare.

http://www.antislavery.org/english/pres ... laims.aspx

Royal Dutch Shell has outlined plans for a biofuel venture that could dominate Brazil's ethanol market and provide a platform for the export of the alternative energy source around the world.

Löjligt att tala om etanollobbyn och oljelobbyn samtidigt ?
The Brazilian government is lobbying hard in Brussels in favour of high EU agrofuel targets and for better market access for sugarcane ethanol. However, sugarcane is far from a sustainable source of energy.

http://archive.corporateeurope.org/etha ... ction.html

Better Sugarcane Initiative (BSI) är en stor lobbyorganisation för etanol/socker.

"Most of BSI's members come from industry and the steering committee is dominated by big companies including Cargill, Tate and Lyle, Coca Cola, British Sugar, and the oil giants Shell, and BP, alongside European and American NGO's such as WWF and Ethical Sugar. No trade unions or rural community organisations from sugar-growing areas are involved. Ethical Sugar in the past claimed to be trying to engage with grassroots organisations, but with little sign of success."

Det är märkligt hur multijättar, inkl. olje- förlåt - "bränsle"-bolag blir rumsrena bara de nämner ordet etanol. Bil- olje- och sockerindustrin är stora vinnare på etanolhypen.
Biltillverkarna kan fortsätta att sälja törstiga förbränningsmotorbilar inom överskådlig framtid (inte för intet är Sveriges störste etanollobbyist delägare i ett företag som säljer etanolbilar), oljebolagen får en produkt som kan ge greenwash och passar in i detaljhandeln, bränsletransporterna ökar och det är bara att köra på som vanligt - med den skillnaden att bränsleskatt inte behöver betalas och att "miljöstämpeln" inte ger incitament till sparsamhet. Eh ? Är det inte 2011 nu ?
av Bioman
#520827
KKR skrev:Det fanns en fortsättning på ditt citerade stycke som inte är helt obetydlig
Den permanenta nedsättningen av förmånsvärdet till jämförbar konventionell bil gör emellertid att dessa får fortsatt stöd om miljöbilarna är dyrare i inköp än konventionella bilar.
Tror ni att biltillverkarna/försäljarna kommer att sätta ett högre pris på "miljö"-bilar ?
av Rådlös
#520862
Dom försöker säkert om dom kan och har en någorlunda hållbar argumentation. Men det betyder inte att argumentationen nödvändigtvis behöver vara fakta och realistisk. Dom kan säkert slingra sig i ordval och generaliserande uttryck som i verkligheten saknar bäring.
För ett par år sedan när tiotusenkronorsrabatten på FFV-bilar infördes, höjde Peugeot priset med 10 000 kr på en FFV-modell. (Jag tror modellen var 307?) Men det blev i alla fall omedelbart protester och dom fick backa med sin prispolitik. Jag vet inte hur det är i dag, men det finns, fanns?, en sida som hade data och priser på alla regbesiktigade miljöbilar. Det var dom tre storstadskommunerna som drev sidan, men dom ville dra sig ur för något år sedan. Så jag vet inte hur aktuell den är i dag, men kolla på miljöfordon.

Ett tillägg: Sidan finns kvar i kommunernas regi: http://www.miljofordon.se/
Användarvisningsbild
av Brainy
#520869
Startar ni en ny tråd för förmånsdebatten istället för att ta det i denna? Så slipper det bli rörigt och så får ni nog fler svar på frågan också.

/Anders
av Cunningham
#520871
Men lägg ner den här träliga debatten om etanols vara eller inte vara. Att försöka bevisa vem som har rätt eller fel, eller hur man skall göra, är lika meningslöst som debatten "Aftonbladet eller Expressen".

Var och en har ju sina bevekelsegrunder.

Jag vill ha en bil med en bra motor, bra driftskarakteristik och minimal förbrukning och föredrar därför diesel. Vilket alla borde som premierar körglädje och lätthanterlig bil.

Var sak på sin plats, diesel i bilarna och etanol i drinken! (Dock; kör nykter!)

Om sedan miljömupparna får ett bättre samvete av att teoretisera fram något slags "bevis" för att E85 ger lägre miljöpåverkan, så varsågod. Den blå slangens evangelium hänger där som tröst.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]