Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Cunningham
Vad gällde bromsarnas förmåga att alltid kunna hålla emot, så skrev jag att resonemanget gällde normala personbilar. Främst med tanke på alla skriverier om dödsfall och olyckor pga skenande bilar.

Varför i h-e trampar inte folk på bromsen? När min bil går för fort så brukar åtminstone jag trampa på den berömda pedalen. :?:

(Det kan väl inte vara så att alla bilarna varit på gator i stockholm som infört bromsförbud pga att det frigörs dödliga partiklar från bromsbeläggen?) :-DD
Användarvisningsbild
av len
Jo, Hornsgatan (med dubbförbud) körs numera med fullt spett från Slussen, stäng av motorn och rulla till Ringvägen utan att bromsa. Rekommenderas att man hänger på hornet hela vägen. Givetvis får man inte röka i bilen! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av erikn
(D) (BE) Klockren kommentar... När jag var yngre körde jag gärna i stan, men nu skyr jag det som pesten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
erikn skrev:
VolvoB20 skrev:Det du skriver om bussen ovan är ytterligare ett bevis på att bilen aldrig kan skena, Bromsarna är så mycket starkare att den lätt stoppar bilen/bussen,
På lastbil räcker de inte alltid till. Min svärfar råkade ut för ett dilemma. Hans lastbil hade gått sönder, ventilen som stänger av dieseln till motorn hade pajat, han var på väg till Volvo för att fixa det när lastbilen börjar öka i hastighet. Han försöker bromsa, men den orkar inte hålla emot. Friläge på den får han inte heller i då den pyttelilla spaken i automatlådan är låst på något sätt när den drar på för fullt. Han såg bara rök i backspeglarna efter bromsarna. Lännavägen, ner mot bron över vattnet, där är det vägarbete. Han lyckas åka mellan ett par bilar i kö, kör in i en i baken och sedan studsar han av vägen på andra sidan bron och och stannar på något sätt. Det var länkarmarna från gaspedal till gasreglage som hoppat isär, sedan hade gasreglaget skakat mot full gas. Alla klarar sig utan större skador, men han fick åka med nackkrage till sjukhus.
Det där känns väldigt underligt. En vanlig lastbil brukar klara att stoppa på drygt 50 meter från 85 km/h utan problem, motorn är inte alls lika stark som bromsarna och kan aldrig accelerar till 85 km km/h på 50 meter. Inte en chans.

En förare jag såg försökte flytta en lastbil där bromsen låg på, han vred av axeln och lastbilen kom inte ur fläcken, inte en cm.

Enda chansen att få till det du beskriver är att bromsa halvhårt i ganska hög fart en längre stund så att bromsarna med tiden blir så varma att de "fadar", det har jag varit med om. Eller att lastbilen hade allvarliga fel på bromsarna redan från början.

Lastbilar har rediga bromsar och är bromsarna i ordning och du stamapr till på bromsen så tar det stopp.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag var inte med själv (som tur var), har bara vad svärfar berättade.
Användarvisningsbild
av isak
har renoverat ett flertal turboras på lastbilar!
bromsarna är inte problemet att få stopp på motorn, det är kopplingen!
en LB motor på ca 500HK kan få det dubbla HK antalet? det i sin tur är INTE kopplingen byggd för.
är den sedan sliten, utan att vara i behov av byte för normala effekter blir det garanterat problem att få stopp på motorn innan den separerar.

problemen som tråden egentligen handlar om är det ju inte fråga om turboras, då borde det följaktligen inte vara särskilt svårt att hantera när den inte lyder gasen! kan ju knappast vara svårt att reglera bilens fart med bromsen? (kanske till och med leta upp en parkeringsficka om man är osäker PÅ att fortsätta) vad jag har fattat rör det sig om någon-några minuter, har visst visat sig vid full gaskörning i tyskland, om jag förstått rätt?

hela problemet verkar som att göra en anka av en fjäder?
isak
av Cunningham
Föregående talare sätter huvudet på spiken; vi kom nog från ämnet. :)

Min grundfråga från tidigare inlägg återstår, och jag skulle faktiskt vilja ha lite synpunkter och tips.

Varför bromsar inte folk när deras bilar på eget bevåg försöker ge gas, utan orsakar i stället olyckor och dödsfall? ?:-/
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tror inte det så enkelt så man kan säga att alla som får gashäng låter bli att bromsa. Det är nog det allra vanligaste att man försöker med, sen kan du ju sluta olyckligt ändå efterssom man faktiskt har en viss reaktionstid, och har man tex sovit dåligt en natt eller jobbat mycket eller vad som helst så ökar ju reaktionstiden, och i vissa lägen räcker nog den förlängda reaktionstiden för att det ska sluta riktigt illa!

Sen finns det ju såklart en liten klick människor som skriker å håller händerna för ansiktet när det blir konstigheter, men jag tror att det är ganska få som reagerar så..
av Cunningham
Jag förstår mycket väl hur du menar, men någonstans håller inte resonemanget såvida folk inte är extremt ouppmärksamma.

Förutsättningen för resonemanget är också naturligtvis att bromsarna inte slagits ut av någon orsak.

Vid mycket små marginaler, t ex om man ligger i en sakta rullande bilkö, och en mycket motorstark automatväxlad bil ger fullgas med åtföljande kick-down, kan man nog tänka sig att få närkontakt av tredje graden med framförvarande. Liknande skulle ju också kunna hända på t ex parkeringsplatser och i garage.

Om vi räknar med upp till en sekunds reaktionstid innan bromsarna aktiveras, så förklarar det ändå inte alla rapporter om dödsfall, skenande bilar, osv. Oavsett om man befinner sig på en landsväg eller i normal stadstrafik, och skulle drabbas av en bil som ger fullgas, så händer inte så mycket mer än att bilen får en viss fartökning innan den bromsas ned.

Min fråga kvarstår följaktligen: Varför bromsar inte folk? ??:-/
av Daddan
Folk bromsar inte för de känner till det gamla ordspråket:

Det är inte farten som dödar. Det är det plötsliga stoppet 8)

Japp. Jag är uppvuxen i Göteborg...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]