erikn skrev:VolvoB20 skrev:Det du skriver om bussen ovan är ytterligare ett bevis på att bilen aldrig kan skena, Bromsarna är så mycket starkare att den lätt stoppar bilen/bussen,
På lastbil räcker de inte alltid till. Min svärfar råkade ut för ett dilemma. Hans lastbil hade gått sönder, ventilen som stänger av dieseln till motorn hade pajat, han var på väg till Volvo för att fixa det när lastbilen börjar öka i hastighet. Han försöker bromsa, men den orkar inte hålla emot. Friläge på den får han inte heller i då den pyttelilla spaken i automatlådan är låst på något sätt när den drar på för fullt. Han såg bara rök i backspeglarna efter bromsarna. Lännavägen, ner mot bron över vattnet, där är det vägarbete. Han lyckas åka mellan ett par bilar i kö, kör in i en i baken och sedan studsar han av vägen på andra sidan bron och och stannar på något sätt. Det var länkarmarna från gaspedal till gasreglage som hoppat isär, sedan hade gasreglaget skakat mot full gas. Alla klarar sig utan större skador, men han fick åka med nackkrage till sjukhus.
Det där känns väldigt underligt. En vanlig lastbil brukar klara att stoppa på drygt 50 meter från 85 km/h utan problem, motorn är inte alls lika stark som bromsarna och kan aldrig accelerar till 85 km km/h på 50 meter. Inte en chans.
En förare jag såg försökte flytta en lastbil där bromsen låg på, han vred av axeln och lastbilen kom inte ur fläcken, inte en cm.
Enda chansen att få till det du beskriver är att bromsa halvhårt i ganska hög fart en längre stund så att bromsarna med tiden blir så varma att de "fadar", det har jag varit med om. Eller att lastbilen hade allvarliga fel på bromsarna redan från början.
Lastbilar har rediga bromsar och är bromsarna i ordning och du stamapr till på bromsen så tar det stopp.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.