Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
poseidon skrev:Hur får du värdeminskning till 20.000 kr för dieselbilen?
En redan begagnad bil för 350.000 kr är nog inte värd 330 tkr 3 år senare.
20 tusen per år. 60 tusen på tre år. Det är generöst mot dieselbilen men just nu håller de värdet väldigt bra.
Visst, 20tkr/år kan säkert stämma men det blir ju inte 330tkr efter 3 år om du köper den för 350?
Användarvisningsbild
av batmac
poseidon skrev:
Visst, 20tkr/år kan säkert stämma men det blir ju inte 330tkr efter 3 år om du köper den för 350?
Det är du som skrivit 330tkr, Lövets faktiskt uträknade kalkyl gör det inte, bara hur det skrevs ihop i inlägget. Kalkylen har räknat på 60000kr på 36 månader, iallafall om min matte stämmer (men jag fick å andra sidan underkänt ett antal gånger) :-D
batmac skrev:
poseidon skrev:
Det är du som skrivit 330tkr, Lövets faktiskt uträknade kalkyl gör det inte, bara hur det skrevs ihop i inlägget. Kalkylen har räknat på 60000kr på 36 månader, iallafall om min matte stämmer (men jag fick å andra sidan underkänt ett antal gånger) :-D
Så kan det va. Det blandades ju månadskostnader, årskostnader och totalkostnader i texten om jag förstår rätt.
Användarvisningsbild
av joel80
Min sista dieselbil köptes ny för ca 315k. (V70 D3).
3 år senare fick jag den såld via KVD för 165k, vilket med avgifterna KVD ska ha blev strax under 160k. Den tappade alltså ca 150k på 3 år. Då med 8700 mil, men även med färre mil hade det nog inte blivit så många tior mer och rätt långt ifrån endast 60 000kr.

av Lövet
Jag är helt med på att värdeminskningen är liten på dieselbilen jämfört med några år sen men jag vill räkna försiktigt innan jag ger mig ut på ett privat elbilsäventyr. Tittar man på dieselbilar som köptes för 2-3 år sen så är de värda lika mycket idag som när de köptes. Min granne köpte en V90CC för 380 för 1 år sen, de säljs för samma pengar idag med högre mil. Min far köpte en Tiguan för 2 år sen, den har minskat högst 20tkr på den tiden. Detta är _onormalt låg_ värdesminskning helt klart men just nu verkar det se ut så. Hur länge det håller i sig vet jag inte men nån gång kommer luften gå ur dieselbilen inom kort för det är inte kul att tanka för 22kr litern och det kommer nog många att tröttna på samtidigt. Då vill jag inte sitta med en dieselbil direkt. Men kommer det om 2år, 3år, 5 år? Vet inte
Är det någon som har koll på hur värdeutvecklingen sett ut för begagnade bilar i övriga Europa? Utan att veta gissar jag att så är fallet.

Mycket av det gjort att begagnade bilar håller värdet ovanligt bra torde vara detsamma. Bilpriserna har gått upp, det finns mindre bilar tillgängliga vilket lett till långa väntetider. Du har en förändring mot el och hybridbilar -- vilka inte direkt är billiga. Diesel och bensinbilar skattas högt i många länder.

Främsta orsaken att dieselbilar är dyra är att alla tillgängliga alternativ är ännu dyrare.
Användarvisningsbild
av batmac
joel80 skrev:Min sista dieselbil köptes ny för ca 315k. (V70 D3).
3 år senare fick jag den såld via KVD för 165k, vilket med avgifterna KVD ska ha blev strax under 160k. Den tappade alltså ca 150k på 3 år. Då med 8700 mil, men även med färre mil hade det nog inte blivit så många tior mer och rätt långt ifrån endast 60 000kr.
Lövet skrev:Jag är helt med på att värdeminskningen är liten på dieselbilen jämfört med några år sen men jag vill räkna försiktigt innan jag ger mig ut på ett privat elbilsäventyr. Tittar man på dieselbilar som köptes för 2-3 år sen så är de värda lika mycket idag som när de köptes. Min granne köpte en V90CC för 380 för 1 år sen, de säljs för samma pengar idag med högre mil. Min far köpte en Tiguan för 2 år sen, den har minskat högst 20tkr på den tiden. Detta är _onormalt låg_ värdesminskning helt klart men just nu verkar det se ut så. Hur länge det håller i sig vet jag inte men nån gång kommer luften gå ur dieselbilen inom kort för det är inte kul att tanka för 22kr litern och det kommer nog många att tröttna på samtidigt. Då vill jag inte sitta med en dieselbil direkt. Men kommer det om 2år, 3år, 5 år? Vet inte
Ja det är helt klart speciellt läge nu, och som sagt oklart hur det håller i sig

Min V70 tappade 60k på tre år, vår V60 90k. Inbytespriset dvs, säljpriset är ju dyrare så den faktiska värdeminskningen är ju lägre men likväl en kostnad. En likvärdig Passat vi har idag tror jag säljs dyrare än dom 250 vi gav.

Vill gärna byta till elbil egentligen, och skulle säkert kunna få till nåt med restvärde osv, men när man vanligtvis köper bilar för 250k så är 500+ lite hårt. Skulle räcka med en hybrid också om det gick att trycka ut 10 mil.

Men sen är det också bagageutrymme, vet inte hur utbudet ser ut om man behöver V70/Passat storlek på det för hundarna
Användarvisningsbild
av joel80
Lövet skrev:Jag är helt med på att värdeminskningen är liten på dieselbilen jämfört med några år sen men jag vill räkna försiktigt innan jag ger mig ut på ett privat elbilsäventyr. Tittar man på dieselbilar som köptes för 2-3 år sen så är de värda lika mycket idag som när de köptes. Min granne köpte en V90CC för 380 för 1 år sen, de säljs för samma pengar idag med högre mil. Min far köpte en Tiguan för 2 år sen, den har minskat högst 20tkr på den tiden. Detta är _onormalt låg_ värdesminskning helt klart men just nu verkar det se ut så. Hur länge det håller i sig vet jag inte men nån gång kommer luften gå ur dieselbilen inom kort för det är inte kul att tanka för 22kr litern och det kommer nog många att tröttna på samtidigt. Då vill jag inte sitta med en dieselbil direkt. Men kommer det om 2år, 3år, 5 år? Vet inte
Köpte de som du nämner nya bilar eller är det så att värdeminskningen stannar av lite efter några år? Alltså att det fortfarande är ett ganska högt tapp första åren men att det sen bromsat in lite kommande år?

Det intressanta blir ju egentligen inte tusenlapparna (nu när vi jämför) utan procenten. :)
av Lövet
joel80 skrev:Köpte de som du nämner nya bilar eller är det så att värdeminskningen stannar av lite efter några år?
de var begagnade
Användarvisningsbild
av joel80
Lövet skrev:
joel80 skrev:Köpte de som du nämner nya bilar eller är det så att värdeminskningen stannar av lite efter några år?
de var begagnade
Kanske Malus-skatten har viss betydelse på begagnade också? De blir nog attraktivare när malusen försvunnit. Borde göra lite på priset också.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]