Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är synd att alla "snöat in sig" på CO². Visserligen är CO² viktigt, men det finns annat som dieselmotorer släpper ut i stället som bensin och framför all etanol bilar inte gör. Debatten i Europa just nu gäller mycket om e.v begränsningar för dieselbilar just för stoftparticklar och kväveoxider som är en stor hälsorisk i storstäderna. Stoft och kväveoxider bildas vid effektiv förbränning i framför allt dieselmotorer, men även i Lean Burn motorer. Dock inte i lika hör grad. Kväveoxider kan renas i katalysatorn på en bensin/etanol bil men katalysator på dieselmotorer fungerar inte bra. Nackdelen med dagens enorma utveckling på dieselsidan är att ju effektivare förbränning (mer hästkrafter) desto mer kväveoxider och stoft. Större partiklar kan "tas omhand" i partikelfilter, men dom minsta (farligaste) partiklarna åker rakt ut i luften vi andas i.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
Detta är inte ett historisk misstag från Volvos sida, men väl för Svenska politiker. Då vi började åka med bilar som drevs med E85, stimulerade man det genom olika åtgärder. Sedan kom "miljödieselbilar", då ströp man allt vad beträffar stimulans av E85. Det var miljöbilar drivna av diesel som var melodin. Hade man gjort annorlunda och talat om att det fortsättningvis var bättre för miljön med E85 än diesel hade utvecklingen mot fossilfritt land fortsatt genom att försäljningen av FFV bilar också fortsatt. Jag körde själv 1,8F i 4 år, men även jag måste se om min plånbok. Min bil rasade som en sten i inbytesvärde, så för att inte förlora för mycket blev det det myndigheterna förespråkar, diesel.
Användarvisningsbild
av bem
Tyvärr blir det som SvenB skriver att man kan ju inte begära att vi bilägare skall betala hur mycket som helst även om E85 är bra för miljön. Om andrahandsvärdet blir så lågt som sägs blir det för dyrt för bilägarna att äga etanolbilar om man räknar in värdet på bilen också. När jag köpte ny V70 för två veckor sen så blev det - ja gissa. En snåldiesel. Funderade inte ens på en flexifuel då jag visste de var rätt iskalla på begmarkanden (i alla fall i dagsläget). Jag hade i och för sig inte haft nåt emot att köra på etanol men när sakernas tillstånd är som de är så måste även plånboken få säga sitt. Den nya snåldieseln jag har är D3 136 hk, Euro 5 miljöklass, CO2 119 gram/km, 4,1 lit/100 km (i sina bästa stunder vid landsvägskörning) och den är i alla fall i det stora hela miljövänligare än min gamla V70 bensinare jag hade innan, så lite i rätt riktning med miljötänket kom jag förhoppningsvis. Jo jag vet det är en massa andra (mycket små) ohälsosamma partiklar i dieselavgaser men det värsta hamnar förhoppningvis i partikelfiltret men inte allt förstås. Hade Volvo haft en hybridbil för den bredare massan t ex en V70 hybrid med rimlig prislapp så hade jag övervägt det istället. Den V60 hybrid som finns idag är på tok för dyr för att köpa som privatperson för de flesta även om den har supermiljöpremien på 40 tusen kr.

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Attan så förargligt vá. Tråden handlar ju om historiska misstag. Framtiden får visa om det var misstag eller genidrag att misshandla etanolkonceptet som man gjort. Eller menar du att etanolmisstag får inte debatteras ihop med andra misstag?
Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:Attan så förargligt vá. Tråden handlar ju om historiska misstag. Framtiden får visa om det var misstag eller genidrag att misshandla etanolkonceptet som man gjort. Eller menar du att etanolmisstag får inte debatteras ihop med andra misstag?

Det är väl helt OK att nämna misstagen i den mån man tycker de är sådana, men måste det bli en E85 versus diesel så förbenat ofta...

/Thomas
Funk skrev:Och så blev det ännu en etanol/dieseltråd av det hela..
Det var mitt fel :oops: Men det var inte menat att ta upp en diskussion mot diesel. Det var menat som ett inlägg i debatten om miljömotorer. Dieselmotorn är inte så ren som många vill framhäva. En katalysator renad Ottomotor (får man skriva så i stället?) är överlägset renare än en Rudolfmotor, men släpper ut mer CO². Men kör man den på etanol (närodlad) så försvinner ju CO² också. Men varför är en del diesel ägare så snarstuckna så fort man nämner detta? :-)-)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
Funk skrev:
Det är väl helt OK att nämna misstagen i den mån man tycker de är sådana, men måste det bli en E85 versus diesel så förbenat ofta...
Det där var väl inte riktigt sant i alla fall. Det var länge sedan den diskussionen "rasade" tycker jag. Men det är konstigt att både diesel och etanol skapar sådan aversion hos vissa. Och lennarte, det var inte dig Funk hänviade till, som jag uppfattat det. Men jag är van att bli tillrättavisad. :evil:
Användarvisningsbild
av Funk
Nja det var nog lennarte som startade det hela trots allt... Personligen kör jag bilar med alla tillgängliga bränslen regelbundet och tycker nog att lösningen på miljöfrågan ännu inte är solklar. Men som sagt den frågan är inte det primära i tråden. Bränslen och hur de behandlas och efterfrågas är en politisk och marknadsmässig fråga, inte ett historisk misstag eller genidrag.
Världens första diesel-pluginhybrid skulle kunna vara någotdera för den är de facto något som Volvo skapat och borde passa bättre som diskussionsunderlag än huruvida man föredrar etanol eller diesel.

Diesel versus etanol tycker jag poppar upp påfallande ofta fortfarande, det gjorde det alldeles nyss i denna tråden trots att det torde vara solklart att de olika "falangerna" inte verkar kunna enas och ingendera sidan kan ge Volvo vare sig rätt eller fel..

/Thomas
av osla
vad sveriges hela maskinpark släpper ut är totalt helt ointressant, skulle hela sverige sluta köra bil så skulle det ändå inte märkas. jag kommer fortsätta köra gamla dieselbilar för det är absolut billigast. man ska få köra vad man vill utan att någon annan bryr sig
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3