Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Trist. Men jag hoppas allt löser sig till det bättre. En mans verktyg är heliga ;-)
Bättre sent än aldrig!! :)

Har köpt nya verktyg men inte kommit igång. Haft en massa andra problem i livet.
Men NU har jag tid och verktyg iaf! :)

Förberedde en del idag. Monterade knappen och kabeln till den idag. Trädde igenom kabeln i den nya kabelgenomföringen.
Imorgon hoppas jag kunna trä igenom kabeln genom torpedväggen ut i motorrummet och fram till säkringsboxen! Sedan är det typ klart! :)
Provade att trycka igenom en stålpinne från insidan till utsidan genom isoleringen men kunde inte se vart pinnen hamnade? Under dieselvärmaren misstänker jag men det går ju fan inte att se något eller att komma in med en hand för att känna efter?!? :)
Måste jag ta detta underifrån? Ser man vart pinnen sticker ut om man kryper under bilen?
Härligt att höra. Jadå, du kommer se den om du tar loss hasplasten och kikar underifrån.
Sierra94 skrev:Härligt att höra. Jadå, du kommer se den om du tar loss hasplasten och kikar underifrån.
:) :)

Gött. Tack så mycket! Har några ensamtimmar imorgon så då skall jag passa på att försöka fixa till resten! Inte en dag för sent!
Då kan jag passa på att fråga om det finns något direkt framför där kabeln kommer ut? Sticker igenom en lite tjockare stålpinne som är vass så den går igenom lättare. Så att jag inte sticker hål på någon slang eller något annat dumt :)
Jag var i precis samma fundering som du är, att sätta värmaren på knapp. Men ja fick då reda på att man kunde få bort autostarten med en annan programvara. Sagt och gjort så boka ja tid och blev av med autostarten! Vill ja nu ha igång den under körning (lär aldrig hända över -15) så kan ja dra igång en direktstart via displayen :)
tottish85 skrev:Jag var i precis samma fundering som du är, att sätta värmaren på knapp. Men ja fick då reda på att man kunde få bort autostarten med en annan programvara. Sagt och gjort så boka ja tid och blev av med autostarten! Vill ja nu ha igång den under körning (lär aldrig hända över -15) så kan ja dra igång en direktstart via displayen :)
Det hade vart bra om det fanns i menyn att få stänga av autostarten. Gillar autostarten men vid korta sträckor är det inget vidare.
Jobbigt att manuellt behöva starta och stoppa värmaren bara.
Då föredrar jag en knapp att nyttja vid behov :)

Dock dåligt av Volvo att inte komma med en uppdatering till oss så att vi får möjlighet att stänga av autoläget i DIM...

Imorgon blir det ett försök att trä kabeln på ett bra sätt iaf. Har några timmar på mig iaf :)

Aldrig över -15? Räcker med -5 grader så vill jag ha igång min... :)
tottish85 skrev:Tycker inte motorn har några som helst problem att komma upp i arbetstemp över -15 :) Autostarten är djävulens påfund! Hade de i en MB E320cdi -00, men den hade en off-knapp vid askfatet :)
Beror väl på omgivning osv. Jag har "bara" 2.5mil till jobbet och vid -15 så hinner inte motorn upp i temperatur innan jag precis är hemma! Inte bra för partikelfiltret direkt. Redan haft det problemet med DPF och vill inte ha mer nu! :)

Autoläget är bra och dåligt men klantigt att göra att vi inte kan få kunna stänga av och sätta på igen vid behov på ett enkelt sätt, precis som på dem nyare bilarna :)
Vid korta sträckor är det dumt med autoläget.
Har redan mer eller mindre totalrenoverat min värmare och vill fan inte ha mer problem med den så det är viktigt att den inte går en massa onödiga korta tider... :)

Om ca 2 timmar påbörjas mitt arbete och hoppas att allt skall gå vägen utan större problem :)
Ja har också runt 2.5mil till arbete och har arbetstemp efter ca 1 mil i 90km/h :) Håller med dig, det verkar dumt att dom inte la in den fuktionen :/ Om inte annat har dom ju haft en massa år på sig att skriva en sån programvara efteråt :) Lycka till! :)
Ja bra går det inte. Försöker sticka igenom isoleringen från insidan men pinnen tar emot något hårt. Ser ingenting när jag lägger mig under bilen. Rädd att jag sticker hål på någon slang eller dylikt så jag vågar inte forcera med pinnen... Vad är det som pinnen träffar tro?

Nu kom den igenom. Som jag trodde. Tog emot en slang med värmeskydd.

Nu skall jag bara hitta ett lämpligt sätt att dra kabeln. Finns inte så mycket bra ställen :)

Edit: Nu är jag klar HOPPAS jag... Nu är jag hemma igen och skall ner till garaget och kolla med VIDA att spänningen bryts till CPM med knappen! :)
Tyvärr kan jag inte starta värmaren för jag har för lite kylvätska och får problem med överhettningsfel... Eller så behöver jag byta ut givaren... Men hoppas på luft i kylarvattnet och/eller låg nivå :) Ligger ju under MIN men kan inte fylla på förens jag får svar av Volvo ang. den Gula kylarvätskan...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940