Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DrY
#520383
erikn skrev:Jag skulle vilja veta hur stor yta som är anlagd för golf runt jorden. Jag har en känsla av att den är större än de arealer som odlar gröda för etanol.
Enligt The Golf Economy Report 2002, fanns det år 2000 ca 35,000 golfbanor runt om i världen. Snittet sägs vara 60 ha/bana = lite drygt 2 miljoner ha = lite mer än bränsleetanolodlingarna.

Men som sagt - det är ingen brist på mark i världen, inte ens på regnbevattnad mark. Det är brist på investeringskapital till jordbruket i tredje världen. Det är där biobränslen kan spela en dubbel roll - både ge investeringskapital och minska behovet av oljeimport.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#520412
Bioman skrev: Alternativ är bl.a. '
hybriddrift helst med inhemsk biogas som "backup"
Finns det biogasdrivna hybrider att köpa?
ren eldrift
Det finns några enstaka eldrivna bilar, och det är bra. Tyvärr är de lite dyra fortfarande, och beklämmande kort räckvidd på dem (var inte du en av dem som klagar på att man måste tanka etanolbilar så mycket oftare?)

den ensidiga etanolsatsningen har gjort att vi hamnat efter internatiionellt.
Och det är okunniga politiker som ska hållas ansvariga för ensidigheten. De etanolförespråkare som jag känner verkar vara rörande överrens om att etanol inte är det enda framtida alternativet till fossil-bränslet.

T.ex. har Sverige bara fyra normalstora el-bussar i drift mot tusen och åter tusen ute i världen, både ledbussar, dubbelledade bussar och "vanliga" i över 350 städer.
Inga hybridbussar i trafik i Sverige heller, utom någon enstaka i Göteborg. Bara i New York finns ca 1.500 hybridbussar.
Det gjordes även försök med hybridbussar i Stockholmsområdet, men det projektet avslutades tydligen i förtid eftersom tekniken inte fungerade så bra, och blev för dyr. Synd tycker jag.

Och hur många svensktillverkade hybridbilar rullar på vägarna ? Inte en enda ! Här gäller bara törstiga förbränningsmotorer, tacka etanollobbyn för det.
Nu får du nog förklara dig lite, och utveckla resonemanget, för jag ser inte någon koppling mellan bristen på svenska hybridbilar och etanollobbyn. Vilka är etanollobbyn? Det är inte etanol.nu i alla fall.
Numera körs det på amerikansk majsetanol i Sverige, men ingen vet hur stor andel för det är en affärshemlighet.
http://www.lantbruk.com/amerikansk-majs ... 2011-04-06
Lantbruk.com citerar DN, en känd springpojke för diesel-lobbyn. Webb-sidan du länkade till saknar ordentliga källhänvisningar, ingen länk till DN's artikel heller.
Tankar du amerikansk majsetanol ?
Jag tankar inte etanol över huvudtaget just nu, men jag håller på att utreda etanol-konvertering till min bil.

I stället för att bygga upp ett distributionsnät för ett bränsle som höjer bränsleförbrukningen med 30 % för bilar och 60 % för bussar kunde vi ha satsat på energisnåla fordon och fått samma besparing - eller större - av de fossila CO2-utsläppen, samtidigt som vi kunde ha lagt oss i täten vad gäller ny smartare framdrivningsmedel.
Jag är imponerad över hur mycket BS du lyckades klämma in i en och samma mening. Vi får stycka upp den i småbitar
I stället för att bygga upp ett distributionsnät för ett bränsle
Det behövs inte, distributionsnätet finns redan. E85 hanteras inte annorlunda än vanlig bensin. Det finns visserligen små skillnader, men de är obetydliga när vi jämför med biogas, vätgas eller elektricitet (det kostar att gräva ner nya kablar till laddstationer).
höjer bränsleförbrukningen med 30 % för bilar och 60 % för bussar
Vad har bränsleförbrukningen med saken att göra? Det är ett bullshit argument.
Energimässigt minskar faktist energiförbrukningen när man tankar bilar med etanol istället för bensin. Till och med i bilmotorer som inte är gjorda för att köras på etanol. Tänk då vad man skulle kunna göra om man kunde köpa en modern bil med en etanoloptimerad motor. En av Saabs chefsutvecklare sa vid en intervju att de skulle kunna minska etanolförbrukningen med 10% i ett nafs om de bara fick möjligheten att certifiera motorerna för E85-drift stället för bensin. Men se, politiker och myndigheter som springer i oljebolagens tyglar vill inte tillåta det.
kunde vi ha satsat på energisnåla fordon och fått samma besparing
Och här försöker du kollra bort spelkorten... Det finns inget motsatsförhållande. Det är skillnad på bränsleförbrukning och energiförbrukning. Etanolen innehåller lägre energi per volymenhet än bensin och diesel så det är naturligt att det går åt mer av den. Som jag nämnt redan, etanolen är energisnålare än bensinen! Och då har ändå inte någon vidare energi ( :wink: ) lagts ner på att göra serieproducerade snål-etanoler. Men vi ser lite intressanta objekt vid horisonten, bland annat en Passat med både kompressor och turbo om jag inte minns fel.

Det gäller att se möjligheterna, "trams" som du säger blir t.ex. "smart" om man har lite fantasi och läser baklänges.
:)
Fantasin är det tydligen inget fel på, men jag kan fortfarande inte se att någon har presenterat något realistiskt alternativ som fungerar idag.
Användarvisningsbild
av isak
#520425
dags att komma ner på jorden!
har aldrig sett så mycket "miljösnack" som i denna tråden:

Pettson verkar ha någorlunda koll på läget! ny öppnad gasmack i uppsala! de tar från kommunens "gasverks experiment" som kostat över 4 HUNDRA mille för kommunens invånare? och det RÄCKTE knappt för stadstrafiken? en TAPP utan något som helst regnskydd lagd i en ombyggd rondell anpassad för gående o cyklar?
det är de dyra miljömupparnas resultat?
Isak
av Bioman
#520449
Om bussar och bilar körs på E85/95 så drar de mer bränsle - OK ?
E85-bilar körs dessutom generellt mer än andra bilar, vilket staten uppmuntrar genom skattefrihet m.m.. Detta innebär fler bränsletransporter på vägarna.
Etanollobbyn består bl.a. av oljebolag och sockerbolag som gått samman och lobbar hårt i EU.
Cosan levererade nyligen etanol till Sverige:
sh/press_and_news/news_and_press_releases_2009/030210_shell_makes_deal_with_cosan_despite_slave_labour_claims.aspx
Den svenska etanollobbyns främsta företrädare är "Mr, Biofuel":
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.144053
Det finns ingen möjlighet att idag veta vilken typ av etanol som finns i de svenska pumparna eftersom det är en affärshemlighet. Det kan således mycket väl vara amerikansk majsetanol.
av DrY
#520541
Bioman skrev:Om bussar och bilar körs på E85/95 så drar de mer bränsle - OK ?
... Detta innebär fler bränsletransporter på vägarna.
Men mindre CO2-utsläpp - bränsletransporterna inberäknade. Och det är CO2-utsläppen vi ska minska - inte nödvändigtvis litrarna.
Bioman skrev:E85-bilar körs dessutom generellt mer än andra bilar, vilket staten uppmuntrar genom skattefrihet m.m..
Baklänges argumentation. E85-bilarna (liksom gasbilarna) körs mer därför att man medvetet har riktat stöd till förmånsbilsförare och taxi - de som kör mest. Detta är en helt riktig politik - de som kör mest är de som i första hand ska köra på det miljövänliga bränslet
Bioman skrev:Etanollobbyn består bl.a. av oljebolag och sockerbolag som gått samman och lobbar hårt i EU.
Cosan levererade nyligen etanol till Sverige:
sh/press_and_news/news_and_press_releases_2009/030210_shell_makes_deal_with_cosan_despite_slave_labour_claims.aspx
Den svenska etanollobbyns främsta företrädare är "Mr, Biofuel":
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.144053
Det finns en etanollobby, helt klart. Dess främsta förespråkare är SEKAB - ett företag med en bränsleförsäljning på 600 MSEK/år - det är lika mycket som BP säljer olja för - per sekund! Det blir bara löjligt att tala om dem på samma dag. Shell köpte hela Cosan - världens största etanolproducent - för 1 % av sin årliga forskningsbudget!

Återigen - det är bara trams att tro att oljebolagen lobbar för något annat än olja - de må kalla sig Beyond Petroleum hur mycket de vill...

Bioman skrev:Det finns ingen möjlighet att idag veta vilken typ av etanol som finns i de svenska pumparna eftersom det är en affärshemlighet. Det kan således mycket väl vara amerikansk majsetanol.
Även amerikansk majsetanol måste uppfylla hållbarhetskraven. – och är då alltid bättre än fossila drivmedel. Vill man bara tanka det bästa så går man till de bolag som är öppna med vad de säljer - Statoil och Preem hävdar att de endast säljer etanol med åtminstone 60 % CO2-minskning. Gröna bilister kollar årligen.

Däremot finns det inget bolag som redovisar vilken olja de använder – diktaturolja, regnskogsolja, Alaskaolja, Mexikanska Golfen-olja, förtryckarolja från Nigeria, tjärsandsolja… och ingen verkar bry sig heller – vilket visar att biobränslemotståndet i alla fall inte grundar sig på omsorg om miljön eller mänskliga rättigheter.
Senast redigerad av 1 DrY, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
#520548
Bioman skrev: Det finns ingen möjlighet att idag veta vilken typ av etanol som finns i de svenska pumparna eftersom det är en affärshemlighet. Det kan således mycket väl vara amerikansk majsetanol.
Detta, ditt resonemang, är överförbart inte minst till gasmackarna. Du vet inte om det är biogas eller fossil gas du får i slangen, om du laddar en elbil vet du inte om du för vatten-el eller brunkols-el. Man måste tro på vad bränslebolagen redovisar vad det är de säljer.
Senast redigerad av 3 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
#520550
isak skrev:dags att komma ner på jorden!
har aldrig sett så mycket "miljösnack" som i denna tråden:
Lite märkligt. Jag kan hålla med att många trådar har "halkat" in på "miljösnack" lite obefogat. Men att det skulle vara fel att snacka miljö i en tråd som behandlar ett miljöbränsle förvånar mig.
av DrY
#520552
isak skrev:dags att komma ner på jorden!
har aldrig sett så mycket "miljösnack" som i denna tråden:

Pettson verkar ha någorlunda koll på läget! ny öppnad gasmack i uppsala! de tar från kommunens "gasverks experiment" som kostat över 4 HUNDRA mille för kommunens invånare? och det RÄCKTE knappt för stadstrafiken? en TAPP utan något som helst regnskydd lagd i en ombyggd rondell anpassad för gående o cyklar?
det är de dyra miljömupparnas resultat?
Isak
:D
Ett par jämförelser dock:

- den första järnyxan kostade sisådär 10.000 gånger mer än en normal flintyxa, höll skärpan i 10 minuter och rostade sönder på ett halvår - flintyxorna var vida överlägsna den första järntekniken - i många tusen år faktiskt

- det första ångloket kostade som 3000 hästar, krävde 4 mans besättning och var så tungt att det förstörde rälsen - man återgick till hästdraget...

- den första bilen kostade som 1000 hästar hade 2/3 hk, toppfart på 16 km/h och kunde inte ens köra en mil

Hade man varit så avogt inställd till potentialen i ny teknik då, så hade vi nog varit kvar på stenåldern... :D
av MattiasD
#520568
Angående etanol producerad från majs måste även den uppfylla eu direktivet som anger att biodrivmedlet i hela sin produktionskedja måste uppfylla lagstadgade krav på växthusgasprestanda, skydd av biologisk mångfald, miljöskydd vid växtodlingen och markanvändning.

Vore intressant när oljebaserade bränslen börjar granskas?

Jag kan också flinka in med att Statoil säljer etanol från Agroetanol. Dvs etanol producerat i detta land, närmare bestämt Norrköping, och som är miljömässigt mycket bra. Idag tankade jag för första gången på Statoil just av den anledningen.
av PTV
#520587
Är absolut inte avigt inställd till nya energiformer men evighetsalternativen i form av denna energi ligger fortfarande som en ritning på bordet och de versioner vi har nu kommer att ta slut inom en viss framtid.Orskaken är som tidigare sagts att vi är för många och blir ännu fler på denna jord.Finns inte en chans att nuvarande två kombinationer befolkningsökning och efterfrågan kommer att räcka till alla ifråga om ren materiel standard som mat och bränsle.Men det verkar uppenbart vara väldigt svårt att förstå detta i många i-länder.Tror faktiskt inte man vill förstå ibland när svaret är alltför mörkt och ens egen dagliga livsstil är hotad.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]