Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fribbe_740
jag betvivlar itne att detta piller kan höja effekten, och jag tror itne att nån anna gör det heller. att höja oktanhalten i bensin me kemikalier är inte svårt och man har gjort detta sedan länge tillbaks som du påpekade. det jag oroar mig för är eventuella långsiktiga (eller i värsta fall kortsiktiga) skador på motorn. de betalar om man kan bevisa att de va bränslets fel ja, men hur lätt är de o bevisa? det räcker antagligen inte me att bilen gått klockrent i tio år och skär en vecka efter att man börjat använda mpg, för det är ju inte bevis.
av JK24T
E85 sparar du inga slantar med, såvida du inte tar ut lägre effekt.

- Johan
av sportmomentum
E85 fungerar väl som oktanhöjare, i en sugmotor gör det nog inte stor skillnad i en turbo lite mer.
av bdp003
Bara vinnare (nästan...)

På dessa bränslebesparande produkter med sin revolutionerande nanoteknik,
finns bara vinnare.

Du som köper en kapsel för ca. 20-lappen och kör för ca100:- längre/tankning!
Vi som lev. får någon futtig %

Dom som är stora förlorare ...och det kan jus ses som en potentiell fara för framtiden...
är oljebolagen...som säljer motsvarande mindre 20% bränsle/ användare av dessa produkter.

Vad kommer dom att göra är frågan...?
Nån som har ngn idé

Än så länge är det väl ingen fara ...men vad händer om 100 000-tals eller miljoner bilanvändare börjar använda detta?

Mvh /B
av JK24T
E85 har högre oktan men lägre energivärde.... varför tar annars en E85 bil 30% mer bränsle för samma effekt...
Oktanvärde har inget med energivärdet att göra... så att tanka en bil som är gjord för 95 med 100 oktan är bara slöseri och den kan dessutom t.o.m gå sämre.
Oktan är knackningsbeständigheten, och med högre oktan kan du köra med högre kompresion (eller laddtryck).

V50 Flexifuel 125Hkr med 95 oktan, 139hkr med E85, men effekten är inte gratis.

- Johan
av OrsonGbg
Bryter inte den här tråden mot forumets regler :roll:

"Kommersiell reklam för egen vinning ej tillåten. Med andra ord får man inte göra reklam för sitt egna företag o.d. i syfte att värva nya kunder/medlemmar eller på något annat vis tjäna på det. Sådan annonsering kommer oavkortat leda till att inlägget raderas utan förvarning och vid upprepning kan det leda till avstängning. Länkning till hemsidor som säljer billiga produkter är alltså tillåtet förutsatt man inte har någon anknytning till företaget /organisationen. Inläggets framtoning ska här vara saklig och utan reklammässig formulering. Idéella, icke vinstdrivande organisationer, sällskap föreningar och klubbar är dock undantagna denna regel om deras budskap ligger i linje med forumets inriktning och intresse."

För övrigt tror jag inte dugg på sån här smörja, hade det fungerat hade biltillverkarna själva sålt det. Tänk efter lite... tusentals personer sitter hos de olika biltillverkarna och jobbar som sjutton för att ta fram nya motorer och teknik för att få ner förbrukningen någon centiliter eller två. Då kommer det helt plötsligt ett fantastiskt piller som sänker förbrukningen med upp till 20%! Ärligt talat, det faller ju på sin egen orimlighet.

Historien upprepar sig gång på gång. Och varför kommentarer du inte denna artikel Bengt? http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 60,00.html

Den länkade ju Addekarlsson till redan på första sidan. Min egna gissning är helt enkelt att du inte kan säga emot den. Nä gott folk, låt bli att köp sån här skit och undvik allt som låter för bra för att vara sant.
Användarvisningsbild
av Loner
OrsonGbg skrev:Bryter inte den här tråden mot forumets regler :roll:
Den ligger väldigt på gråzonen, men iom att det INTE är npgra personangrepp eller kvädsord (ännu) i denna tråd får den leva, då "vi" är intresserade av vart den leder.

/L
av bdp003
Hej OrsonGbg

Du har säkert rätt.
Men diskussionen är så intressant i sig så jag hoppas vi får hållas. :-)

Jag försöker bemöta det jag kan svara på och stå för.
Jo jag läste Aftonbladsartikeln, direkt när den las ut.
Inte mycket jag kan lägga till detta. Det får stå för sig och påståendena där.

VAD JAG VET, och som är FAKTA för mig och andra som TESTAT
är att det fungerar för oss.
Med mätbara effekter, inget önsketänkande.

Jag har själv talat med ett 10-tal som prövat och alla har fått mellan 15-22%
bättre km/lit resultat.

Några % skulle kunna vara önsketänkande eller annorlunda körning.
men inte kring 20% förbättring för 50 dokumenterade PERSONER!

VÅRA resultat kan ingen Aftonbladsartikel ta bort.
HÄR står ord mot ord.

Enda lösningen som jag ser det är att varje seriös person själv får testa.
Ingen skada på motorer eller andra problem rapporterade av dom som jag känner personligen.

Fritt fram att testa och kommentera...i detta eller andra forum!

frågan är öppen!

Vad är sanningen?

Mvh /Bengt
av OrsonGbg
Nej det är klart, du och de andra i pyramiden har ju ett intresse av att framställa detta bensinpiller i positiv dager...

Men du missade min andra fråga. Är det inte rätt dumt av biltillverkarna att lägga ner miljarder och åter miljarder på motorer, chassin, styrsystem för att få ner förbrukningen när de istället kunde lagt i några piller i tanken och på så vis fått ner förbrukningen? På AB Volvo arbetar tusentals personer med drivlinor åt Volvo/Renault/Mack, du kanske skulle försöka sälja in detta piller till dem?

Historien är full av bluffer och mirakelkurer, inget av dem har hållt vid en kritisk granskning.

Och inget ont om dig Bengt och din hemsida med den snygga layouten, men nog litar jag nog mer på en hög Chef inom Saab/Gm än en snubbe som tror på en bisarr sekt ifrån SydKorea

http://hem.passagen.se/bdp001/bdp.htm
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 36

Om de har kunnandet baserat på flera exister[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Vet […]

Hej ALLA! Tog en snabbkik igår kväll p&[…]