Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:1,5 kWh per mil på elmätaren, är det 1.0 kWh som når hjulen då, det är ju förluster i laddaren, i batterierna vid uppblandningen, vid urladdningen och i elmotorn och styrelektroniken.

1 kWh / mil och man tar sig 5 mil/ timme (50 km/h i medel vid blandad körning) det innebär 5 kW framdrivning = 6.8 hk

Förbluffande vad lite effekt det behövs för att flytta bilen. Men det är väl samma på en bensin/dieselbil
Vet inte riktigt hur du räknar nu.. Räknar man bort 75-80% av fossilbilars hästkrafter från förbränning ner till hjulen?

1,5kwh förbrukning är det som förbrukas.
Du kan räkna 5-10% förlust vid laddning av batteriet.. lite beroende på vilken hastighet du laddar med och vilken temperatur batteriet har... Inte speciellt mycket.
sorsj skrev:Har gjort lite överslagsberäkningar för att skatta vilken infrastruktur (=laddstationskapacitet) som behövs om det blir tal om allmän övergång till elbilar. Obs alltså att det är ett första överslag!

En normalsor elbil förbrukar ca 1.5 kWh perr mil (överslagsvis). Vill man ha en aktionsradie på, säg, 30 mil, så måste man kunna 'tanka' 45 kWh; säg att man kan tänka sig att det får ta 10 minuter, då måste man alltså tanka med en effekt av 270 kW. Om det görs från ett 230 V nät (och om vi räknar helt utan förluster, växelströmsfaseffekter och annat) så betyder det en strömstyrka på strax över 1000A. (Ett annat sätt att illustrera det hela är att jämföra våra 270 kW med medelförbrukningen för en normalstor villa, som är ca 2 kW.) Kan inte förstå annat än att vi måste upp rejält i spänning för att klara det. Vi byter då kapacitetsproblem mot elsäkerhetsproblem.

Nu talade vi alltså om en (1) tankande bil, men sannolikt vill flera kunna 'tanka' samtidigt. Hur ska det gå till?

Nu är jag i grunden positiv till övergång till elbilar, men jag kan faktiskt inte blunda för utmaningen.
Ni har inte riktigt förstått hur elbilar används.. de flesta kommer väldigt sällan att snabbladda. Får man 15-20 nya mil varje natt är det väldigt få som kommer behöva tänka på laddning på resa. Det är dom där långresorna man gör på över 30 mil ett par gånger per år eller så.
I övrigt kommer man att spara tid.. aldrig behöva ta omväg till en mack för att slabba i en massa bränsle som kostar en satans massa pengar.

Teslan laddar i 120kw när det går som snabbast. Typ mellan 5-60%.. Sen går det sakta neråt, och sista 10% går väldigt sakta.. Är man på långresa laddar man sällan till över 90% om man inte typ tagit en lunch eller på annat sätt sitter och gör något medans bilen ändå laddar.

Men man får i ca 20 mil på 20-25 minuter.. Att ta en paus efter 3h körning på 25 minuter för att kunna köra 20 mil till bör de flesta kunna klara. Med tanke på den enkelhet det blir i ägandet i övrigt samt milkostnaden är det ingen stor uppoffring.. Tänk på att det här handlar endast om när man är på långresa.. I vardagen behöver man aldrig tänka på det.

Tesla har stationer parvis.. Till varje laddstation är det draget 150kw.. Laddar två samtidigt så delar dom på det tills nån laddat så mkt att hastigheten för den går ner under 70-75kw.. Då går den andra upp.
De brukar ha 4 stolpar.. alltså 8 laddplatser. På vissa ställen är det fler. Största har än så länge 24 laddplatser.. alltså 12 stolpar á 150kw. Det är alltså fullt möjligt idag. Industrier använder också mycket ström... det går att få fram kraftfull matning till där man behöver laddstationer.

Sen är det 400v i nätet.. vilket också de flesta elbilar använder. Man gör om det till 230v först vid husen.

Som jag sagt tidigare.. snabbladdningen är bara runt 3% av totala laddningen på dagens elbilar.. med längre räckvidd blir det troligen ännu mindre.

Problemen jag ser med snabbladdning är storhelgerna med dom stora resdagarna.
Då kommer det bli köer vid snabbladdarna om inte man har en ordentlig överkapacitet.
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:1,5 kWh per mil på elmätaren, är det 1.0 kWh som når hjulen då, det är ju förluster i laddaren, i batterierna vid uppblandningen, vid urladdningen och i elmotorn och styrelektroniken.

1 kWh / mil och man tar sig 5 mil/ timme (50 km/h i medel vid blandad körning) det innebär 5 kW framdrivning = 6.8 hk

Förbluffande vad lite effekt det behövs för att flytta bilen. Men det är väl samma på en bensin/dieselbil
Vet inte riktigt hur du räknar nu.. Räknar man bort 75-80% av fossilbilars hästkrafter från förbränning ner till hjulen?

1,5kwh förbrukning är det som förbrukas.
Du kan räkna 5-10% förlust vid laddning av batteriet.. lite beroende på vilken hastighet du laddar med och vilken temperatur batteriet har... Inte speciellt mycket.
Citat från en dialog mellan Camel och dig rörande effektförluster av olika slag för elbilar och förbränningsmotorbilar i en tidigare tråd:
Camel skrev:
joel80 skrev: Överföringsförlusterna till elbilar batterier är på enstaka procent.
Nej, det stämmer inte. Bara gridförlusterna uppgår globalt till 8% i snitt. I Kina är de 6%. I Indien är de 18%. Här hemma i Sverige är de 7%. Till detta kommer omsättningsförluster i batterierna som kan ligga på storleksordningen 10-20% beroende på en mängd parametrar. Till detta kommer flera % förluster i laddaren och lågspänningsnätet hos abonnenten. Summa förluster kan alltså bli 20% och i vissa fall uppåt 30%. I vissa länder katastrofalt mycket högre än så. Det är ren fakta. För fossilbränsle brukar man lägga på 20% för att täcka in exploatering, raffinering samt transporter. Så vare sig man pratar om elbilar eller fossilbränslebilar är påslagen som ska göras i samma storleksordning.
http://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.LOSS.ZS
http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/sun1/
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3#p1077413
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1151077
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Mwi skrev:
joel80 skrev:Vi har redan ett laddnätverk i Sverige och stor del av Europa som är heltäckande. Det är Sveriges norra inland som har lite fläckar än så länge men det händer rätt mkt nu och det byggs mycket. Umeå Energi har ett stort projekt.. Likaså Skellefteå.. Sen har vi Clever och Fortum som också bygger mkt snabbladdare.
Man kan Ida köra elbil från norr till söder i Sverige utan större problem.. Fast det kan bli bättre på vissa sträckor!
Jag har tittat på den här kartan http://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv tycker det verkar finnas lite fler vita fläckar än Norrlands inland i Sverige enligt den eller finns det någon bättre karta?
joel80 skrev:Om staten/regeringen verkligen menar allvar med omställningen (70% minskning till 2030) kan det vara effektivt att så småningom införa en skrotpremie igen.
Om man ökar inblandningen av förnyelsebara bränsle i befintliga bränsle får man en stor minskning av koldioxidutsläppen ganska snabbt och till en rätt rimlig kostnad.
joel80 skrev:Vi har som sagt en överproduktion på ca 20tWh i Sverige..
Eftersom kärnkraften skall avvecklas så kommer den överproduktionen försvinna.
Var tänker du då? Det går att ta sig längst alla europavägar och längst stor del av riksvägsnätet..
Norrlands inland är det på sina ställen väldigt glest, men det är extremt glest med städer där också, och längst E10 och E12 är dom på gång.
Umeå Energi håller på att bygga mellan Umeå och Hemmavan t.ex...
http://www.umeaenergi.se/el/ladda-elbilen/laddstolpar
Uppåt Kiruna är det riktigt uselt. Vet inte vad som är på gång där.. Kollar man på båda grannarna så har både Norge och Finland rätt bra där uppåt! :/

Det är som sagt på gång.. Inte helt täckande än där uppåt, men på god väg.

Att öka inblandningen av förnyelsebara bränsle i befintliga bränsle tycker jag är en väldigt god idé. Det räcker troligen inte med att satsa på endast elbilar. Även nuvarande bilpark behöver ju bli lite renare.
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Camel skrev:
joel80 skrev: Överföringsförlusterna till elbilar batterier är på enstaka procent.
Nej, det stämmer inte. Bara gridförlusterna uppgår globalt till 8% i snitt. I Kina är de 6%. I Indien är de 18%. Här hemma i Sverige är de 7%. Till detta kommer omsättningsförluster i batterierna som kan ligga på storleksordningen 10-20% beroende på en mängd parametrar. Till detta kommer flera % förluster i laddaren och lågspänningsnätet hos abonnenten. Summa förluster kan alltså bli 20% och i vissa fall uppåt 30%. I vissa länder katastrofalt mycket högre än så. Det är ren fakta. För fossilbränsle brukar man lägga på 20% för att täcka in exploatering, raffinering samt transporter. Så vare sig man pratar om elbilar eller fossilbränslebilar är påslagen som ska göras i samma storleksordning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1151077[/quote]

Du citerade helt fel där.. Jag sa inte det där utan det var Camel som stod för det uttalandet.
andersuw skrev:
joel80 skrev:Om staten/regeringen verkligen menar allvar med omställningen (70% minskning till 2030) kan det vara effektivt att så småningom införa en skrotpremie igen. Skulle räcka med 5-6000kr per bil för att sen få bort väldigt många äldre bilar. Kanske inte kommer behövas..
Fast folk har så svårt att räkna på ägandekostnad och ser bara köpkostnad.. Så även om det tex skiljer 20k per år i soppa, skatt och service-kostnad tycker man ju att bilen för 10k är billigare än den för 50k.. Även om man ska ha den i bra mycket mer än 2 år.

Nu är vi inte där än eftersom de begagnade elbilarna än så länge inte är så många och inte så gamla att man får dem för 50k..men vi kommer ju dit om några år också.
Varför skulle man skrota ut väl fungerande bilar? För att nå omställningsmålet (70 % minskning av CO2-utsläppen för inrikes transporter) är det ju bara att tillhandahålla fossilfri bensin och diesel till den befintliga fordonsflottan i tillräcklig omfattning.
Bilar som säljs för under 5000kr är sällan "väl fungerande". Många bilar står också och förfaller runt om i landet och är ett lokalt miljöproblem i sig. Förra gången man hade en skrotningspremie fick man bort väldigt många "oönskade" bilar.
stoota skrev:Hela norrbotten är ju ett mörker, jag har 35 mil för att kunna ladda i någorlunda hastighet om jag ska söderut.
sen har jag en husvagn med totalvikt 2500kg ..., men jag hade gärna kört med el om man kunnat, men här uppe känns det som långt bort i tiden.
Jag väntar också på en prisvärd elbil som kan dra en husvagn. Tror det ligger ca 3 år bort, så har nog inte kommit ett bra alternativ på det när jag byter bil i början av 2019. Så då får jag köra vagn med vår andrabil.

Björn Ferry kör Tesla.. han bor i Storuman och säger att han klarar det utmärkt... :)
Men jag håller med, det är långt ifrån optimalt i inlandet!
joel80 skrev:
Camel skrev:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1151077
Du citerade helt fel där.. Jag sa inte det där utan det var Camel som stod för det uttalandet.
Ja det blev en omkastning av talarordningen mellan er båda. Men det tror jag alla förstod ändå, särskilt som jag länkade till originalet. ;-) Korrigerat nu. Och det sakligt intressanta är förstås vad Camel säger om hur det egentligen ligger till med effektförlusterna.
joel80 skrev:
andersuw skrev:
joel80 skrev:Om staten/regeringen verkligen menar allvar med omställningen (70% minskning till 2030) kan det vara effektivt att så småningom införa en skrotpremie igen. Skulle räcka med 5-6000kr per bil för att sen få bort väldigt många äldre bilar. Kanske inte kommer behövas..
Fast folk har så svårt att räkna på ägandekostnad och ser bara köpkostnad.. Så även om det tex skiljer 20k per år i soppa, skatt och service-kostnad tycker man ju att bilen för 10k är billigare än den för 50k.. Även om man ska ha den i bra mycket mer än 2 år.

Nu är vi inte där än eftersom de begagnade elbilarna än så länge inte är så många och inte så gamla att man får dem för 50k..men vi kommer ju dit om några år också.
Varför skulle man skrota ut väl fungerande bilar? För att nå omställningsmålet (70 % minskning av CO2-utsläppen för inrikes transporter) är det ju bara att tillhandahålla fossilfri bensin och diesel till den befintliga fordonsflottan i tillräcklig omfattning.
Bilar som säljs för under 5000kr är sällan "väl fungerande". Många bilar står också och förfaller runt om i landet och är ett lokalt miljöproblem i sig. Förra gången man hade en skrotningspremie fick man bort väldigt många "oönskade" bilar.
Huvudpoängen är förstås inte exakt hur gammal och dålig bilen är utan att det går utmärkt väl att tillgodose målsättningen ifråga om CO2-utsläpp på andra sätt än genom att byta fordonsflotta.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 61

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter