- mån 29 maj 2017, 21:30
#1176009
1,5kwh förbrukning är det som förbrukas.
Du kan räkna 5-10% förlust vid laddning av batteriet.. lite beroende på vilken hastighet du laddar med och vilken temperatur batteriet har... Inte speciellt mycket.
VolvoB20 skrev:1,5 kWh per mil på elmätaren, är det 1.0 kWh som når hjulen då, det är ju förluster i laddaren, i batterierna vid uppblandningen, vid urladdningen och i elmotorn och styrelektroniken.Vet inte riktigt hur du räknar nu.. Räknar man bort 75-80% av fossilbilars hästkrafter från förbränning ner till hjulen?
1 kWh / mil och man tar sig 5 mil/ timme (50 km/h i medel vid blandad körning) det innebär 5 kW framdrivning = 6.8 hk
Förbluffande vad lite effekt det behövs för att flytta bilen. Men det är väl samma på en bensin/dieselbil
1,5kwh förbrukning är det som förbrukas.
Du kan räkna 5-10% förlust vid laddning av batteriet.. lite beroende på vilken hastighet du laddar med och vilken temperatur batteriet har... Inte speciellt mycket.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13