Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lätthybrid med 48-voltssystem

Förutom laddhybriderna utvecklar Volvo ett lätthybridsystem som inte kommer kunna driva bilen på enbart eldrift några längre sträckor, men som ändå ska stötta förbränningsmotorn och sänka förbrukningen.

Lätthybridsystemet ska kunna monteras både på bensin- och dieselmotorer och består av en elmotor på 10 kW (14 hästkrafter) och ett litiumjonbatteri på 0,25 kWh. Senare kan systemet komma i en starkare version med 15 kW (20 hästkrafter).

Lätthybridsystemet kommer 2019.

Är nog tur att det sitter en förbränningsmotor ochså, för det är den bilen kommer rulla på 99% av tiden.

Det hät är ju ungeför som när man sänkte förmånsväördet på etanoldrivna fordon 2007/2008 alla tjänstemäm köpte 2,0F och körde den på bensin för att komma billigare undan.....

Nä, Volvo, gör om gör rätt
Men det lär väl de bra ut på papperet i vanlig ordning. Och med den enklaste varianten klarar man väl miljökraven och folk kan fortsätta åka bensin och diesel.
Derank skrev:Men det lär väl de bra ut på papperet i vanlig ordning. Och med den enklaste varianten klarar man väl miljökraven och folk kan fortsätta åka bensin och diesel.
Ja, dom där minimotorerna känns ju inte ens som ett halvhjärtat försök.

Dom är väl hyffsat osäkra på miljöpolitiken, finns ju ingen garanti med försäljning åt något håll.

Kommer Venezuela att åka elbil 2020...
Miminotorerna är ju ett "minsta möjliga". Jag gläds åt att alla kommande Volvo kommer gå att välja både med hybrid och ren eldrift. Det är ett stort steg av en biltillverkare! Speciellt av en som bara för några år sen hade en ledning som helt ratade eldrift!
Det är helt klart ett fall framåt men det visar att biltillverkare är ganska osäkra på om dom törs ställa in kompassen rakt på kursen eller bara lägga om lite försiktigt.

Ska förbränningsmotorer vara kalla om 10-15år så måste det vara en tuffare satsning mot fossilfritt.
Ja. Det är ju det de kommer med 2019. Några år senare kanske det komet en på 20hk.........

Den är som sagt framtagen där att se bra ut på papperet för i verkligheten kommer du ju inte att kunna köra på el.
Alla bilar har som minst det hjälpsystemet, men alla kommande modeller har också hybrid och ren eldrift som tillval. Jag tycker det är ett utmärkt första steg, även om jag inte anser att en 48v hjälpmotor riktigt kan räknas ens som hybridbil. Att man med ett sånt system kan ta tillvara på bromskraft och spara soppa samt få t.ex S/S-system att fungera mycket elegantare är dock en fördel.
joel80 skrev:Inte mörkat på samma sätt kanske.. Men det var ju mängder av tillvekare som man undersökte (även volvo) som optimerat utsläppen vid körcykeln så att det sen i verklig körning egentligen släppte ut upp till 25-40ggr mer NoX.
25-40 gånger är inget realistiskt genomsnitt. När ADAC testade med den mer realistiska WLTC-cykeln fann de att ungefär en tredjedel av Euro 6-bilarna fortfarande klarade gränsvärdet. Ytterligare ungefär en tredjedel släppte ut upp till dubbla gränsvärdet. Bara ett fåtal bilar släppte ut mångdubbelt mer än gränsvärdet och i de mer extrema fallen kan man misstänka fel på avgasreningen, såsom för den Volvo S60 D4 som klarade sig sämst i just det här testet.

https://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest%20 ... 246818.pdf

Inte heller kan man enligt min mening klanka på biltillverkarna för att de anpassar sig efter spelreglerna för avgastestet. De som inte gör det kommer förstås att bli förlorare i konkurrensen. Vill man att bilarna skall hålla sig inom gränsvärdena under realistiska körförhållanden får man helt enkelt se till att utforma testet på rätt sätt. Detta är ju också sent omsider på väg att hända.
joel80 skrev:Men NEDC-testcykel har ju varit fel från början den också. :(
Vad SVT gjorde i sinb jämförelse var att dom tog NDECs utsläppsiffror per km och slog ut på antalet ton utsläpp i rapporten. Dom tog alltså NDEC-siffrorna, och räknade endast utsläpp ut avgasröret. Det ger ju självklart helt felaktiga jämförenseltal och de år eller "varv runt jorden" dom snackar om är alltså helt felaktigt.
Nej det har du fått om bakfoten. Som jag redan påpekat uttalar sig SvT inte om några officiella förbrukningssiffror utan om en "snål dieselbil". Och som jag också redan påpekat är det fullt realistiskt att med en sådan av mindre storlek komma ett varv runt jorden (4000 mil) med de tvåtusen liter fossil diesel batteritillverkningen kostar i utsläpp för motsvarande batteribil. Vad SvT försummade att nämna är dock att man kan köra 10 gånger så långt (40 000 mil) innan man släppt ut lika mycket som batteritillverkningen kostat om man väljer att köra på HVO100 istället för fossil diesel.
HVO är inte universallösningen. Jag har läst upp till 70% minskning av Co2... vet inte om 90% är helt rätt?
https://www.neste.com/se/sv/optimering- ... %C3%A4ppen

minskade utsläppen av kolväten (HC) och kolmonoxid (CO) med upp till cirka 70 procent
minskade utsläppen av luftburna partiklar (PM) med upp till cirka 50 procent
minskade utsläppen av kväveoxider (NOx) med upp till cirka 30 procent

Det är alltså inte speciellt bra för närmiljön om man ser till att det idag släpps ut många gånger över gränsvärdena av NoX hos många bilmodeller.
HVO är bra i en övergångsperoid, men att tro att man ska kunna köra på det framöver i större utsträckning ger jag inte mycket för. Eldrift kommer att ta över p.g.a pris och bättre drivlina, samt att HVOn ändå ger för höga utsläpp, speciellt lokalt.

Hela IVLs uträkning samt SVTs antaganden är helt uppåt väggarna och de tar de värsta tänkbara scenariot för elbilen mot det snällaste och bästa med ICE-bilen. (Och ändå blir fossilbilen ca 4ggr sämre sett över hela bilens livstid!)
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 61
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]