- tis 04 jul 2017, 18:55
#1183259
joel80 skrev:Att man inför förbud mot saker man kommit på är väldigt skadliga är ju inte så konstigt. Att det påverkar massa människor är synd, men det tråkigaste är ju att man inte kommit på att det är skadligt innan det börjas säljas i stora mängder och att tillverkarna sen mörkat hur mkt skadliga ämnen som släpps ut. :/Bortsett från VAG har ju inte biltillverkarna mörkat någonting. Och VAGs lurendrejeri är ju på väg att åtgärdas. Alltså är det lite befängt att som Daniel Helldén (mp) försöka lägga skulden på biltillverkarna. Felet ligger hos de politiker och förvaltningstjänstemän som bestämt reglerna för godkännande i enlighet med NEDC-cykeln utan att i tillräcklig utsträckning fråga sig om det provet är tillräckligt krävande och heltäckande. Alternativt har vissa politiker och tjänstemän hela tiden vetat att bilarna inte klarar gränsvärdena vid verklig körning utan att med tillräcklig emfas göra detta tillräckligt känt för en bredare publik. Till en del handlar det också om att man inte beaktat de långsiktiga konsekvenserna av en övergång från bensin till diesel som bränsle för en stor del av bilparken. Den övergången hade man ju kunnat motverka via skattereglerna.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut