joel80 skrev:Hahaha!
Ska vi börja sådär så ber jag dig googla "HVO 70%" eller varför inte "elbilen överlägsen" direkt! ;)
Vari består det roliga? Klarar du inte att googla på egen hand även när du får specifika anvisningar om hur? Behövs det verkligen att jag ger dig de länkar du får upp om du söker på det sätt jag angav? Här är för säkerhets skull de första fem träffarna:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/
http://www.energifabriken.se/files/file ... ad_HVO.pdf
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340910 ... VO100.html
http://www.okorkat.se/gron-bryggare/tra ... lastbilar/
https://trb.se/wp-content/uploads/2016/ ... -20171.pdf
Alla anger att CO2-utsläppen med HVO kan sänkas med 90 procent jämfört med fossilt bränsle. Söker man däremot på det sätt du föreslår får jag inte några träffar alls som har bäring på den siffra vi är ute efter.
joel80 skrev:När jag kollar ADACs resultat ser jag det som att det bara en ungefär en tredjedel som klarar värdet.
Det var ju precis vad jag sa. Av vad jag därutöver tillade framgår klart att det inte finns något stöd för ditt påstående om mångdubbelt högre utsläpp för flertalet bilar.
joel80 skrev:Sen har låga temperaturer än värre påverkan på NoX-utsläppen av vad det verkar.
Det är sedan länge väl bekant att avgasreningen inte fungerar lika effektivt medan motorn värms upp. På vintern kan man effektivt motverka det problemet genom att använda motorvärmare.
joel80 skrev:Du tar ju inte hänsyn till verkliga värden och att dom struntar i dieselns utsläpp innan pump.
Vilka verkliga värden är det jag inte tar hänsyn till? Och visst tar jag hänsyn till dieselns utsläpp före pump. Det motsvarar ju inte ens den icke-fossila andel av bränslet som man som minst måste räkna med. Däremot verkar det som om IVL inte beaktat gridförlusterna vid batteritillverkningen. Så där får man plussa på lite på CO2-utsläppen. Och om man väljer att köra på HVO100 blir ju dieselbilens övertag monumentalt: 40 000 mil innan man släppt ut lika mycket CO2 som batteriet i motsvarande elbil kostat att tillverka. :D
joel80 skrev:Inte heller att det inte finns någon specifik batterifabrik med den elmix som man räknar på. Klart det blir utsläpp om man i eltillverkningen använder olja/kol, det ska man inte belasta batterierna för specifikt.
Klart man skall belasta batterierna för de extra CO2-utsläpp de orsakar. Allt annat vore ju helt befängt. Och om det finns någon specifik batterifabrik med just den elmix IVL räknat på är förstås helt irrelevant. Ett genomsnitt är just ett genomsnitt och det har sitt berättigande alldeles oavsett om det precis motsvarar något av de enskilda mätvärden som ligger till grund för det eller inte.
joel80 skrev:Den mängd energi som går åt för att tillverka ett batteri verkar också helt fel.
Exakt vilka vetenskapligt hållbara argument kan du anföra för att IVLs uppgift om detta är felaktig?
joel80 skrev:IVLs rapport är alltså inget att luta sig tillbaka på när man argumenterar mot elbilar då många av de siffrorna dom räknar med är helt felaktiga.
Exakt vilka siffror anser du är felaktiga och exakt vilka vetenskapligt hållbara argument kan du anföra till stöd för ditt påstående?
joel80 skrev:Det behövs färskare studier och siffror för att göra det rättvist.
IVLs rapport är så färsk den kan bli. Vetenskapliga studier i ämnet kan av uppenbara skäl aldrig bygga på data som avser samma dag som rapporten publiceras. När vi jämför batteribilar och ICE-bilar måste vi i studera hur det sett ut hittills och det är precis vad IVL-rapporten gör.
joel80 skrev:Eftersom det inte finns är det enda vi kan konstatera klart att de siffror som de kommer med är felaktiga och räknar med en äldre teknik som redan idag är inaktuell.
Vad vi kan konstatera är att dina attacker mot IVL-rapporten nu åter blivit lika sakligt ogrundade som de var i början. Ett tag tillstod du att rapporten var välgjord men nu sågar du den åter totalt utan att kunna anföra ett enda sakligt välunderbyggt argument. Att både du och batteribilslobbyn reagerar med vildsinta rallarsvingar som inte träffar sitt mål är i sig ett talande bevis för att sakligt välunderbyggda argument saknas. Självfallet skulle man i annat fall valt att anföra dem istället.