- Idag, 08:38
#1609611
joel80 skrev:Synd att myter fortfarande sprids såhär.Du står själv för en hel del av dem.
Rävkviddsångest verkar mest vara något som de utan elbil har. De som skaffat elbil lär sig rätt snabbt att det inte är mer komplicerat än en diesel eller bensinbil, eller oftast t.o.m enklare så länge man har laddning hemma.Dottern som kör elbil (VW GTX) kommer på besök om några dagar. Släpper av ungarna hos oss och åker vidare för att jobba, sen tillbaka och hem. Hon vill låna en av våra dieslar för att hon ska undvika laddstopp och komma hem i vettig tid. Så det där med räckvidden påverkar de som är vana vid elbil också.
Att du jämför det med tankning gör att jag är rätt säker på att du aldrig kört långresor med elbil. Man laddar då man ändå tar paus, t.ex för mat.
Hur räknar du om du tror att elnätet skulle kollapsar p.g.a några miljoner elbilar? Vi har stort överskott i Sverige, och de flesta laddar på nätterna då det är väldigt ovanligt att vi har hög förbrukning. Vi har extremt få timmar per år med importbehov. Timmar där vi har hög efterfrågan är dessutom oftast de dyraste timmarna på dygnet, där de flesta elbilaägare undviker att ladda p.g.a kostnad.Det problem som finns i Sverige med elförsörjningen är inte att det inte finns tillräcklig produktionskapacitet. Det är att den finns på fel ställe eller, annorlunda uttryckt, stabiliteten och därmed överföringskapaciteten är för låg för att flytta energin dit den behövs. Detta gäller både nationellt (mellan elområden) och regionalt (går inte att installera laddare eller försörja miljövänliga industrier på en del ställen där det vore önskvärt).
Anders, XC90 D5 AWD 2019.