Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SEpaket skrev: Förlåt mig, nu vet jag att några användare kommer kasta sig över mig och skrika om att jag är en otrevlig moralkärring, men om man kör omkring i 150 i ett land där hastighetsbegränsningen är som bäst 120 och åker i 110 när alla andra bilister bedömer att vädret inte tillåter den farten så kanske man inte har världens bästa omdöme och då kanske inte åsikterna om vilket däck som är bäst bör tas på allvar. Det är min åsikt.
Nja jag skrev väl inte att jag brukar köra 150, det var några ggr när jag hade motorproblem så ville jag se om motorlampan tändes under nåt längre och tyngre belastning, fjuttandet dagligdags slammar ju bara igen motorn och 110 är ju nästan tomgång... men annars så håller jag hastighetsgränserna, ungefär. :twisted:
Men jag var tvungen att testa hur fort bilen gick en gång, på trafikfri väg kom jag väl upp i en 220 sen våga jag inte mer men det berodde inte på däcken, de är ju märkta för maxfart, så då kan de väl inte va för sladdriga.
Du märker nog först vid en situation där du måste bromsa eller svänga undan att du har lite sämre däck.

Jag skulle inte chansa när det gäller däck, därmed inte sagt att alla billiga är dåliga.. men åretrunt-däck är sämre, ganska naturligt då de ska "vara okej på allt" och därmed får kompromissa med egenskaper.

Även i lägre hastigheter kan ju däcken göra skillnad. Kommer du i 40km/h och ett barn springer ut i vägen framför dig kan det ju ha rätt stor betydelse om det tar typ 15 eller 12 meter att stanna.
joel80 skrev:Du märker nog först vid en situation där du måste bromsa eller svänga undan att du har lite sämre däck.
fast då spelar också dimensionen och profilen roll. Jag kör med 70-profil och 14"-däck. Herrregud, vad sysslar jag med :roll:
av rid54
Som sagt verkar det bli lite religiöst när vissa saker kommer upp. Jag var nyligen en anstiftare till mord för att jag antydde att man kunde acceptera lite lägre däcktryck än rekommenderat om man ville testa om bullernivån blev lägre. Väntar fortfarande på att bli gripen. Vad gäller de olika däcktyperna TROR jag att det gäller, som jag håller för standardsituationen, nämligen att skillnader mellan förare är större än skillnader mellan varianter på tekniska system. Vissa förare vågar ju aldrig bromsa för fullt, även om de har ABS; de vet inte hur man använder ABS och överväger troligen inte ens möjligheten att väja i stället för att bromsa när det kniper. Bortsett från alla andra avarter som tar fokus från körningen.... Om en liten grupp förare bedömer att det går lika bra med "åretruntdäck" som med sommardäck på sommaren, tror jag inte att detta har någon som helst påverkan i det stora hela. Om man däremot tänker ihop en farlig situation, för att skapa ett exempel, så är det säkert så att de mjuka däcken inte greppar lika bra som riktiga sommardäck, men då är man farligt nära att börja dra generaliserande slutsatser utav ett teoretiskt exempel. Det funkar inte alltid.
Blev lite "året runt däck"-snack i en annan tråd, vilket var lite off topic. Men jag tänkte att jag ändå skulle "redovisa" någonstans då jag kontaktade STRO angående deras däcklistor över godkända vinterdäck.

Först var en undran i tråden över varför ett nytt vinterdäck (Gislaved Nordfrost 200) inte var med i listan. Då fick jag ett snabbt svar:
Hej !

Nej, det är inget fel på det däcket, det har bara inte hunnit komma med på listan ännu !

Hälsningar
Bernt
STRO

Jag mailade tillbaka och frågade:
Hur pass officiella/vägledande är era listor? Jag hänvisar ofta till era listor när folk envisas med att ”året runt däck” skulle vara lagliga.
Men får ofta tillbaka att STRO bara är en lobbyorganisation som inte har någon betydelse för vad som är lagligt eller inte.

Fick följande svar:
Hej igen !

Våra listor är bara en sammanställning av de däck som däcktillverkarna eller importörerna anser motsvara kravet i den svenska vinterdäckslagstiftningen (TSFS 2009:19), där finns myndigheternas definition av vad ett vinterdäck är, "speciellt framtaget för vinterkörning och M+S märkt", vilket enligt Transportstyrelsen betyder att däcket skall finnas i tillverkarens eller importörens dokumentation under kategorin "Vinterdäck". Det är också därför ett "Året Runt däck" inte motsvarar kraven i lagstiftningen, och där är inte våra listor på något sätt juridiskt bindande utan är en ren konsumentinformation som vi tagit fram på Transportstyrelsens begäran. Vi gör alltid en kontroll att de däck som anmäls till listan motsvarar kraven i den svenska lagstiftningen enligt Transportstyrelsens definition, annars kommer de inte med i listan, och som du kan se så finns det en hel del däck som har tagits bort från listan efter ett visst datum då de inte motsvarade kraven. STRO är en teknisk organisation som inte på något sätt lobbar för däckindustrin, som dock är våra huvudmän, tvärtom får vi ofta skäll från dem då vi inte vill lobba för icke tekniska frågor. Men till syvende och sist så är det polisen eller kanske främst försäkringsbolagen som är de som oftast gör bedömningar om ett däck motsvarar kraven eller inte, och då kan det förutom att man utsätter sina medtrafikanter för en ökad fara i vinterväglag också bli böter eller i värsta fall utebliven ersättning från försäkringsbolaget om man åker på "Året runt däck" eller andra däck som inte motsvarar kraven i den svenska lagstiftningen.

Så det kan du hälsa de som inte lyssnar på dig !

Ha en fortsatt trevlig kväll !

Med vänlig hälsning/Best Regards

Bernt Wahlberg
Informationschef/General Secretary
The Scandinavian Tire & Rim Organization
Precis som jag alltid sagt då avseende den juridiska biten. STRO's lista har inget med lagens utövning att göra. Det kan mycket väl finnas vinterdäck, med importörer som inte meddelar STRO om däckens existens, och därmed inte kommer på listan. Däcket kan dock mycket väl klassas som ett vinterdäck av rättsväsendet trots att det inte står på STRO's lista.

Det är få lobbyistorganisationer som själva ser sig som en, eller vill erkänna det. Att däckimportörerna är STRO's huvudman räcker för mig...
Är det ett vinterdäck skulle det kunna vara så, men jag har aldrig upplevt det. Däremot är såklart inga så kallade "åretrunt-däck" med på listan då de inte fyller kraven för att få användas på vintern.
*pettson* skrev:Det finns inget bra allvädersdäck. Du ska ha sommar och vinterdäck.
Men huruvida du ska ha friktionsdäck eller dubb. Det avgörs av miljön du rör dej i.

Jag personligen har varken svindyra sommar eller vinterdäck. Jag rör mej i en miljö där slask,is och saltblandad kornsnö slåss om utrymmet. Jag väljer dubb. Att jag inte väljer svindyra dubb är för att inget test jag läst om. Inga tester jag deltagit i och inga utbildningar i körteknik jag deltagit i har funnit att nåt dyrt däck är så oerhört mycket bättre än något annat däck i dom skiftande miljöerna. Jag gar verkligen inte fått några aha upplevelser när jag inte rullat på senaste vinnarmodellen jämfört med normaldäck.
Finner man som bilägare att dom dyraste däcken är kritiska för säkerheten så kan man alltid göra en check av sin bil först. Är skivorna perfekt inbromsade med färdig transfer? Är beläggen och skivorna highgrade? Med det menar jag inte dom dyraste eller original. Jag menar att dom är i bra skick med bra kontaktytor. Är oken motionerade? Är ABS systemet motionerat nyligen? Är stötdämparna nya? Eller iallafall inte äldre än 5000mil? Är DU uppdaterad med bilens system och i skick? Om inte allt det är uppfyllt kan inte några premiumdäck rädda dej iallafall.
Håller med dig till 100%. Sommardäck för sommaren,vinterdäck för vintern. Finns inte däck som är bra nog för både och. Blir ju inte billigare heller att köra på året runt däck. Slits ju dubbelt så fort,när man kör året runt. Istället för att skifta däck
Att använda friktionsdäck på sommaren innebär följande:
Förlängd bromssträcka
Större risk för bakvagnssladd
högre förbrukning(vanligtvis)
högre däckslitage vilket är sämre för miljön och plånkan.
Kraftigt försämrade våtegenskaper.

Sommardäck är:
bättre egenskaper på vått, likaså kan de hantera vattenplaning bättre.
Slitstarka med låg slitagefaktor, ett sommardäck håller flera år om man har en svag motor, dvs ekonomiskt fördelaktigt.
Förbättrat grepp på riktigt varma vägar.

Tänk dig att din däckförbrukningskostnad blir minst fördubblad på sommaren, bara det är argument nog för att byta till sommardäck.
joel80 skrev:Är det ett vinterdäck skulle det kunna vara så, men jag har aldrig upplevt det. Däremot är såklart inga så kallade "åretrunt-däck" med på listan då de inte fyller kraven för att få användas på vintern.
Njae, så här säger lagen...

Definitioner
3 §
Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits
för vinterkörning och som är märkt M +
S, M.S., M & S, M – S, MS eller
”Mud and Snow"

Transportstyrelsen säger också såhär som ett allmänt råd och förtydligande:

Grovmönstrade däck med vintermönster som är
märkta med M+S eller däck märkta med
symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF)
bör betraktas som vinterdäck

Har dom märkningen så bör det vara grönt, även om det ju är en tolkningsfråga om de framtagits för vinterkörning eller inte, men det bestämmer domstolen, inte STRO.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16

Har en v90 t6 my22 lilla batteriet. Körde V&a[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]

Lufta koppling som inte går

Jag köpte någon stor spruta som jag t&a[…]