Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
osla skrev:köra i snömodd är heller inge skönt med framhjuls, med bakhjuls så är det bara gasa medans fwd bara rycker och sliter i ratten och färdas fram och tillbaka över vägbanan
Jag vet inte vad du har kört för bilar men min erfarenhet är precis tvärtom. Bakhjulsdrivna bilar är oroliga och kräver en förare som är på sin vakt. Det behärskar jag iofs utan problem, men jag kan inte påstå att jag längtar efter sånt uppträdande då jag sitter och harvar fram och tillbaks till jobbet under vintermånaderna.

Framhjulsdrivna bilar går som tåget och något "ryck och slit och färdas fram och tillbaks över vägbanan" har jag då aldrig upplevt. Eller jo, min V70 2.5T gjorde precis det du beskriver men det var inte pga väglag utan pga för breda däck. 225/45-17, originaldimension för modellen. Bilen var fullkomligt vidrig att köra om vägen inte var slät som ett biljardbord. Numera rullar den på 205/55-16, det blev som en ny bil av det.

Men tillbaka till ämnet. :) I snömodd föredrar jag helt klart framhjulsdrift om fyrhjulsdrift inte finns att tillgå. Riktningsstabilt och utan drama. Bra framkomlighet. Omkörningar går lekande lätt utan att man behöver parera sladd i 90 då man ska förbi en lastbil.
Senast redigerad av 1 Perc, redigerad totalt 0 gånger.
av 2444ever
Vi har ju olika smak, men @Perc skulle uppskatta om du editerar ditt inlägg så citeringen blir riktig, nu har jag tilldelats något som @osla skrivit.
Användarvisningsbild
av Perc
2444ever skrev:Vi har ju olika smak, men @Perc skulle uppskatta om du editerar ditt inlägg så citeringen blir riktig, nu har jag tilldelats något som @osla skrivit.
Hoppsan ursäkta. Fixat. :)
av V60D5AWDPolestar
taxi skrev:Ingen som saknar 340 och 440..? :D
Jodå! :-)-) Efter att ha kört upp i snöstorm 1986 i en 244GL -79 som var min farsas, så var min första egna Volvo en 440GLT -91.

Måste säga att jag tycker att 400-serien har fått onödigt mkt skit av de som tycker att Volvo skall ha en stel bakaxel, hjulhus som sticker in i baksätet, gjutjärnsmotor med en fläkt som låter mer än motorn, dricka minst 1l/mil och ha en väghållning som innebär att man inte rör sig en mm vid gaspådrag från december till april!

400-serien var Volvos steg in i framtiden. Modern design och framhjulsdrift.
Användarvisningsbild
av 1314
Bästa Volvon genom tiderna är C300-serien, tätt följd av 940 :)
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Utav de Volvobilar jag har KÖRT så måste jag nog säga att min 744-90 hamnar på första plats. Jag har inte kört alla Volvomodeller och dom jag har kört var väl inte som nya direkt heller 8) Men det är inte min 740 heller så det jämnar väl ut sej.
Fördel 740: Pålitlig och robust. Mycket lättskruvad. Väldigt bra kupeútrymme och god komfort, speciellt i baksätet. STARK, inga kärringstopp här inte. Går stadigt som ett lokomotiv på vinterväg så länge däcken är bra. Dessutom väldigt rolig att köra på is och grus.
Nackdel 740: Lite bränsletörstig. Lite litet bagageutrymme på sedanen. Tankmätare som lever sitt eget liv i allmänhet. Dåligt hel/halvljus. Ganska sävlig...

240/940 hamnar ju högt också men 240: besegras p.g.a. Mindre kupe, sämre instrumentering, rostar lättare samt att den är så jävla svajig (min är det iallafall :wink:) 940 tycker jag bara inte om, vet inte riktigt varför.

Övriga senare modeller faller bort för att de saknar den där rätta traktorkänslan liksom. Morsans V70 -10 är väl helt okej att köra och åka men den slår inte själva känslan i dom gamla bakhjulsdrivna Volvo.
Sen har jag provat kompisens Amazon också. Väldigt frän att köra iochmed de små rutorna och gangsterkepsen han har men inget att köra till vardags kanske.. :???:
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]