Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Annars kan man ju sikta på att parkera över 4 rutor, när dom är i dubbla led sas . då kan man köra tillräckligt långt fram i rutorna så man kan köra iväg direkt när man startat, efter att ha lastat i bagagen som är lätt åtkomlig då ingen kan ställa sej bakom då man står för långt bak... :roll:
dessutom kan ungarna tjonga upp dörrarna bäst dom orkar utan risk för skador, snacka om besparing :lol: :lol:

(trodde fan att denna tråden var startad 1:a april... , seriöst !?, lär dom ut sånt här i körskolan nuförtiden????)
Sharkbait skrev:Hur mycket bränsle kan man spara om man skjuter in sin bil till p-platsen?

:roll:
godt spørsmål, du har jo energi bruk og utslipp når du bruker kroppen din til å utføre arbeidet med å skyve bilen.
Er bilen veldig tung kan det medføre akutt utslipp fra kroppen som skader omgivelsene. :-O)
I form av trådskapare så kan jag säga att det inte var med datumet i tanke jag skapade tråden! Det är så att det här är en del i eco-driving (om jag inte missförstått helt) och det spar bränsle, om är räknat i tiondelars procent.

Tänker man mer miljö och mindre personlig ekonomi och ser det lite större blir det kanske lite vettigare.
Säg att 200000 förare använder sig av det här sättet att parkera, det skulle då kanske spara runt 1 000 000 liter bränsle per år..

Min orginalfundering (innan det spårade ut) med tråden var att försöka lista ut ungefär hur mycket/lite det sparar.
av *pettson*
joel80 skrev:I form av trådskapare så kan jag säga att det inte var med datumet i tanke jag skapade tråden! Det är så att det här är en del i eco-driving (om jag inte missförstått helt) och det spar bränsle, om är räknat i tiondelars procent.

Tänker man mer miljö och mindre personlig ekonomi och ser det lite större blir det kanske lite vettigare.
Säg att 200000 förare använder sig av det här sättet att parkera, det skulle då kanske spara runt 1 000 000 liter bränsle per år..

Min orginalfundering (innan det spårade ut) med tråden var att försöka lista ut ungefär hur mycket/lite det sparar.
Läran om ecodriving är ungefär lika missvisande i viss mån som värdena jag påvisade.
Med måttlig ecodriving och intelligent körning så sparar du bensin utan tvekan. Men det kräver att du kan allt om DIN bil och dess styrsystem. Inte att du kan allt om körskolans till exempel. Det är skillnad mellan bensin och diesel och deras körning, likväl som det är skillnad mellan olika programvarianter på styrsystemen oavsett vad du tar för bil. Har du sedan gjort något med bilen så, ja då blir det mera unik.
Ta som det här med att få bränsleavstängning i nedförsbacke.
Villkoret för min bil en 850-94 T5 enligt tillverkaren är: Under förutsättning att motorvarvtalet är över 1800 rpm (1920 rpm på bilar med automatväxellåda), att spjället står i stängt läge (tomgång) och motortemperaturen nått ett visst värde. När motorvarvtalet sjunker under 1200 rpm återupptas bränsleinsprutningen. Hur många ggr ska man i ecodriving köra på mera än 1800rpm i 50km/h? Inte alls är det givna svaret. Har jag inte varvet så får jag inte heller någon avstängning oavsett om jag har 1km nedförsbacke. Men det tar inte läran hänsyn till, likaså tar inte läran hänsyn till i vilket register just din bil drar mest bränsle. Däremot är läran bra på annat såsom att se långt framför sej och att lätta på gasen osv, sånt som är generellt.
Kontentan däremot av den extremare varianten av ecodriving är att vår miljö inte lär spara ett endaste dugg, bilägaren allra minst.
När du inte lägger så mycket pengar på bensin kommer du istället få betydligt värre problem med bromsdetaljer om du nu inte åker med bromstrummor runtom eller iallafall baktill. Skivor är nåt som på grund av att det INTE används rostar ihop totalt och kostar pengar i total onödan. Pengar man måste ta bort ifrån sparbudgeten på bensin. Totalkostnaden måste alltså inte bli att man sparar pengar. Totalkostnaden för miljön om vi alla i förtid behövde ha mera bromsar, mera kopplingar, mera styrenheter, tändstift och lite smått annat som plågas i vissa fall. Ja då har inte miljön sparats ett endaste dugg. Vi förde bara över problemet från bensin till andra föroreningar.
Visst kan det finnas skillnader i vissa bilar som gör så förutsättningarna skiljer sig.. men de flesta nyare bilar har väl inte den begränsningen på t.ex tomgång och bränsleavstängning. Jag tycker att de flesta "tips" som lärs ut i eco-driving är ganska generella och bör fungera på den absoluta merparten av fordonsmarknaden.

Man får motionera bromsarna lite ibland.. jag har nog själv behov av det vilket du kanske sett i en annan tråd.. såg lite ytlig rostbeläggning på bromsskivorna när jag bytte däck.

Tråden är dock inte tänkt för att debatera ecodriving i helhet, utan just själva backningsmetoden och effekten av det.
av *pettson*
joel80 skrev:Visst kan det finnas skillnader i vissa bilar som gör så förutsättningarna skiljer sig.. men de flesta nyare bilar har väl inte den begränsningen på t.ex tomgång och bränsleavstängning. Jag tycker att de flesta "tips" som lärs ut i eco-driving är ganska generella och bör fungera på den absoluta merparten av fordonsmarknaden.

Man får motionera bromsarna lite ibland.. jag har nog själv behov av det vilket du kanske sett i en annan tråd.. såg lite ytlig rostbeläggning på bromsskivorna när jag bytte däck.

Tråden är dock inte tänkt för att debatera ecodriving i helhet, utan just själva backningsmetoden och effekten av det.
Problemet med att separera saker ifrån varandra i en diskussion i vissa fall är att moduler i en helhet kan vara kalasbra. Tittar vi bara på modulerna så är det så bra och sparar så mycket att vi helt kan undra varför vi inte kommit på det tidigare.
Men så var det ju alla dom där andra tillfällena.
Ser vi till helheten. Vilket VI ALLTID måste göra för att inte bli lurade, ja då var inte totaleffekten så bra.
Jag beskrev det för dej i mitt första inlägg. Det sparar garanterat bränsle på platsen mätt där och då. Men ser vi på det hela upp till 1 km bort så sparar du ingenting helt enkelt. Du gasade mera med kall motor, vilket äter upp besparingen du skulle gjort.
Förmodligen så sträcker sej din plånbok längre än ögonblicket då du ska välja att vända bilen eller inte? Då är det totalkostnaden du vill veta och inget annat.

I övrigt är det inte debattera ecodriving jag vill göra, i mina ögon finns inte mycket att debattera. Jag har min åsikt klar då jag är en av dom som skruvar med alla bilarna som tar stryk och har besvikna ägare. Jag har även ägnat mej åt att undervisa i olika insprutningssystem, där har lärt mej att det är mera OLIKA än du tror även på nyare bilar. Vad som lovas i reklamen Vs hur styrsystemet fungerar i realiteten är två skilda världar. Det är därför vi har dessa fina testprogram hos tillverkarna idag för att komma runt problematiken med verkligheten.

Tar vi det här med att stämpla full gas för att undvika pumpförluster i insugsdelen som ett exempel, det är en utmärkt teori som i praktiken fungerar med ett extremt gammalt system till fullo och vi får absolut inte åka turbo. Vi kommer inte ifrån att bilen vill spika, hur löser fordonet detta? Enkelt, man sänker tändningen så långt det går, när vi nått nedre gränsen så späder vi på med mera bensin för att kyla processen så att spikningarna upphör. Då är frågan, är det det effektivt att undvika pumpförluster genom att göra motorn mindre effektiv och som sista åtgärd i lidandet späda på med bränsle? Svaret är nej, då gäller det att balansera inom ett mycket smalt område och vara extremt lyhörd för sitt fordon för att inte hamna där.
Eftersom vi inte kan höra med öronen större delen av tiden så måste vi alltså VETA i teorin sen plussa ihop det med praktiken.
Hur många kan det efter en kurs?
Är man inte tillräckligt lyhörd så är det inte sparar man gör utan slösar. Däremot är det effektivt med vardagstipsen som gör att man undviker att slösa i onödan. Det är däremot mindre extremt. Använd rätt däckbredd och fälghöjd, använd rätt lufttryck osv.

Ett exempel på en sån där situation där teorin och verkligheten krockade för biltillverkarna: Förmodligen har du aldrig har funderat på varför dom flesta bilar har extremt fin bränsle/luftkurva mellan 1800 och 2200rpm? Den är så fin att man kan gråta över teknikens under. Katalysatorerna har också uppnått den optimala tempen där. Allt är jämnt fint och rent.
Konstigt nog är det exakt det varvtal där avgastesten tas.. Ovanför och nedanför då? Inte riktigt lika imponerande så att säga.
Eller trots att det är 2013 är det inte särskilt vanligt med en lambdasond som är aktiv i hela varvtalsregistret och oavsett pedalläge för bränslet och miljöns skull. Den går i closed loop och är endast aktiv när gasen är jämn och har varit så i ett antal sekunder. Men naturligtvis INTE på mätvarvtalen.
Men sånt undervisas det fruktansvärt lite om.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]