joel80 skrev:Visst kan det finnas skillnader i vissa bilar som gör så förutsättningarna skiljer sig.. men de flesta nyare bilar har väl inte den begränsningen på t.ex tomgång och bränsleavstängning. Jag tycker att de flesta "tips" som lärs ut i eco-driving är ganska generella och bör fungera på den absoluta merparten av fordonsmarknaden.
Man får motionera bromsarna lite ibland.. jag har nog själv behov av det vilket du kanske sett i en annan tråd.. såg lite ytlig rostbeläggning på bromsskivorna när jag bytte däck.
Tråden är dock inte tänkt för att debatera ecodriving i helhet, utan just själva backningsmetoden och effekten av det.
Problemet med att separera saker ifrån varandra i en diskussion i vissa fall är att moduler i en helhet kan vara kalasbra. Tittar vi bara på modulerna så är det så bra och sparar så mycket att vi helt kan undra varför vi inte kommit på det tidigare.
Men så var det ju alla dom där andra tillfällena.
Ser vi till helheten. Vilket VI ALLTID måste göra för att inte bli lurade, ja då var inte totaleffekten så bra.
Jag beskrev det för dej i mitt första inlägg. Det sparar garanterat bränsle på platsen mätt där och då. Men ser vi på det hela upp till 1 km bort så sparar du ingenting helt enkelt. Du gasade mera med kall motor, vilket äter upp besparingen du skulle gjort.
Förmodligen så sträcker sej din plånbok längre än ögonblicket då du ska välja att vända bilen eller inte? Då är det totalkostnaden du vill veta och inget annat.
I övrigt är det inte debattera ecodriving jag vill göra, i mina ögon finns inte mycket att debattera. Jag har min åsikt klar då jag är en av dom som skruvar med alla bilarna som tar stryk och har besvikna ägare. Jag har även ägnat mej åt att undervisa i olika insprutningssystem, där har lärt mej att det är mera OLIKA än du tror även på nyare bilar. Vad som lovas i reklamen Vs hur styrsystemet fungerar i realiteten är två skilda världar. Det är därför vi har dessa fina testprogram hos tillverkarna idag för att komma runt problematiken med verkligheten.
Tar vi det här med att stämpla full gas för att undvika pumpförluster i insugsdelen som ett exempel, det är en utmärkt teori som i praktiken fungerar med ett extremt gammalt system till fullo och vi får absolut inte åka turbo. Vi kommer inte ifrån att bilen vill spika, hur löser fordonet detta? Enkelt, man sänker tändningen så långt det går, när vi nått nedre gränsen så späder vi på med mera bensin för att kyla processen så att spikningarna upphör. Då är frågan, är det det effektivt att undvika pumpförluster genom att göra motorn mindre effektiv och som sista åtgärd i lidandet späda på med bränsle? Svaret är nej, då gäller det att balansera inom ett mycket smalt område och vara extremt lyhörd för sitt fordon för att inte hamna där.
Eftersom vi inte kan höra med öronen större delen av tiden så måste vi alltså VETA i teorin sen plussa ihop det med praktiken.
Hur många kan det efter en kurs?
Är man inte tillräckligt lyhörd så är det inte sparar man gör utan slösar. Däremot är det effektivt med vardagstipsen som gör att man undviker att slösa i onödan. Det är däremot mindre extremt. Använd rätt däckbredd och fälghöjd, använd rätt lufttryck osv.
Ett exempel på en sån där situation där teorin och verkligheten krockade för biltillverkarna: Förmodligen har du aldrig har funderat på varför dom flesta bilar har extremt fin bränsle/luftkurva mellan 1800 och 2200rpm? Den är så fin att man kan gråta över teknikens under. Katalysatorerna har också uppnått den optimala tempen där. Allt är jämnt fint och rent.
Konstigt nog är det exakt det varvtal där avgastesten tas.. Ovanför och nedanför då? Inte riktigt lika imponerande så att säga.
Eller trots att det är 2013 är det inte särskilt vanligt med en lambdasond som är aktiv i hela varvtalsregistret och oavsett pedalläge för bränslet och miljöns skull. Den går i closed loop och är endast aktiv när gasen är jämn och har varit så i ett antal sekunder. Men naturligtvis INTE på mätvarvtalen.
Men sånt undervisas det fruktansvärt lite om.