Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man har, av vad jag förstått, ett helt annat sätt att hantera batterierna i en elbil. Det finns som jag förstått det bra styrsystem som håller batteriet i bättre skick, och större "skydd" för ut och toppladdning.

Vissa av elbilarna med mindre batterier kring 20kwh verkar dock inte hålla så länge. Där (t.ex på tidigare modellen av Leaf) har jag läst och sett video med flera som bytt batteri efter typ 10-15k mil. Kostar 50 000kr om man byter till ett nytt. Hittar man ett på skroten från nån bil som inte gått så långt blir det såklart billigare.. men än så länge är det nog inte allt för vanligt.

I min hybrid är det ju bara ca 11kwh.. varav runt 9kwh användbara.
Jag har uppskattningsvis kört nära 3000 mil på el. (Av totalt snart 6000 mil.)
Då räckvidden är runt 40-45km på sommaren och runt 35km vintertid skulle jag då tro att jag laddat batteriet ca 1000 gånger. (Inte alltid från tomt, så runt 1000 laddningar och kanske runt 800 cykler.) Jag har än så länge inte märkt någon degradering.

Har också en robotgräsklippare.. Den har gått två säsonger, och där har jag ju märkt att den fått sämre körtid. Den har väl laddats i snitt 10ggr per vecka under maj-september.. Säg 45ggr per månad, totalt 10 månader. Alltså runt 450 cykler. Skulle bilen haft samma försämring per cykel hade jag varit rätt missnöjd.
Diskussionen visar extremt tydligt att det är fullkomligt vansinnigt att stötta vissa utvalda populära teknologier med subventioner.

Finns en mycket enkel lösning och det är att låta marknaden avgöra vad folk lägger sina surt förvävade pluringar på. Att stötta vissa saker via subventioner är aldrig en bra idé om man inte kan relatera till långsiktig hållbarhet på ett trovärdigt sätt. Detta har man misslyckats kapitalt med i detta fall och därför avvisar jag detta som populistiskt ovetenskapligt trams.
___
PS. Självklart kan batteridrivna elbilar ses som ett rimligt alternativ för "early adopters" som får ut grova subventioner av staten, bidrag till privata laddsationer och fan vet. Men kolla hur det ser ut om fem år vad dessa bilar med uttjänta batterier är värda. Vart tog alla pengarna vägen, de som skattebetalarna hinkade ut? Och... vad kunde alla dessa resurser använts till istället i termer av att minska total miljöbelastning?
Jag anser att politisk styrning för att snabbare kunna gå över till en mer hållbar fordonsflotta är vettig. Därmed inte sagt att just bidraget för laddare är det rätta. En grej jag gillar med det är att det inte är kopplat till första ägaren, utan även kommer andrahamdsägare till gagn.
Ja fast nu handlar det om politisk styrning för att gå över till en minst lika ohållbar fordonsflotta som den vi har. Ingen av MP-politikerna i regeringen har torrt på fötterna. Detta är således ovettigt, inte vettigt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Leopold skrev:Bland det dummaste jag hört på länge.

Möjligen i paritet med statsfinansierade bidrag till elcylklar som är en helt självbärande industri utan inblandning alls.

Och jag ska återigen vara med bland de individer som ska subventionera detta??

Fantastiskt.
Ja, eller varför inte bidrag till att installera en oljeavskiljare på uppfarten. Då kan man tvätta bilen hemma och slipper även massa okynneskörning till tvätthallen?
andersuw skrev:Ja fast nu handlar det om politisk styrning för att gå över till en minst lika ohållbar fordonsflotta som den vi har. Ingen av MP-politikerna i regeringen kan ge torrt på fötterna. Detta är således ovettigt, inte vettigt.
Det är bara din egen åsikt. Det finns självklart tillräckligt med kunskap kring det här hos beslutsfattarna som också ser det de flesta av oss fattar. Att elbilar är bra mycket bättre än diesel och bensin. I Sverige extremt mycket bättre.
Nej det är inte bara en subjektiv åsikt. Hur det egentligen ligger till avgörs av vad som är faktamässigt och logiskt hållbart. Men det senare får vi enligt moderators anvisningar inte diskutera närmare i just den här tråden så jag hänvisar till de andra trådar där saken är föremål för diskussion.
Precis, det är en annan tråddiskussion, där jag nyss lagt in ett antal livscykelanalyser som än en gång visar på att elbilen är bättre än nuvarande bilar. Tipsar om att gå in i den och läsa om det om man är intresserad av fakta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... start=1183
Då kan jag i gengäld tipsa om en annan tråd där jag redan visat varför "undersökningar" av det slag du länkar till inte håller streck och vad man istället kan lära sig av den seriösa forskningen inom området:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1207267

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1207896

Bara för den intresserade att själv läsa och begrunda.
Det är skönt att de som står för besluten inte tolkar analyserna som dig utan ser fördelarna med elbilar.
Framtiden ser också ljus ut då andelen förnyelsebart i elmixen ökar år för år.

Jag är lite sugen på att installera en sån här laddare sen när bidraget blir aktivt:
http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30
Med installation bör det inte bli mer än 7-7,5k.. Med bidraget 3500-3750kr.

Den har lastbalansering och möjlighet att ladda extra mycket från ens solceller. (Alltså pausa eller dra ner effekten när man inte har kräm över.)
Eller så kan man byta till timdebitering och bara ladda under de billigaste timmarna på natten.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]