- fre 22 dec 2017, 19:17
#1220195
Man har, av vad jag förstått, ett helt annat sätt att hantera batterierna i en elbil. Det finns som jag förstått det bra styrsystem som håller batteriet i bättre skick, och större "skydd" för ut och toppladdning.
Vissa av elbilarna med mindre batterier kring 20kwh verkar dock inte hålla så länge. Där (t.ex på tidigare modellen av Leaf) har jag läst och sett video med flera som bytt batteri efter typ 10-15k mil. Kostar 50 000kr om man byter till ett nytt. Hittar man ett på skroten från nån bil som inte gått så långt blir det såklart billigare.. men än så länge är det nog inte allt för vanligt.
I min hybrid är det ju bara ca 11kwh.. varav runt 9kwh användbara.
Jag har uppskattningsvis kört nära 3000 mil på el. (Av totalt snart 6000 mil.)
Då räckvidden är runt 40-45km på sommaren och runt 35km vintertid skulle jag då tro att jag laddat batteriet ca 1000 gånger. (Inte alltid från tomt, så runt 1000 laddningar och kanske runt 800 cykler.) Jag har än så länge inte märkt någon degradering.
Har också en robotgräsklippare.. Den har gått två säsonger, och där har jag ju märkt att den fått sämre körtid. Den har väl laddats i snitt 10ggr per vecka under maj-september.. Säg 45ggr per månad, totalt 10 månader. Alltså runt 450 cykler. Skulle bilen haft samma försämring per cykel hade jag varit rätt missnöjd.
Vissa av elbilarna med mindre batterier kring 20kwh verkar dock inte hålla så länge. Där (t.ex på tidigare modellen av Leaf) har jag läst och sett video med flera som bytt batteri efter typ 10-15k mil. Kostar 50 000kr om man byter till ett nytt. Hittar man ett på skroten från nån bil som inte gått så långt blir det såklart billigare.. men än så länge är det nog inte allt för vanligt.
I min hybrid är det ju bara ca 11kwh.. varav runt 9kwh användbara.
Jag har uppskattningsvis kört nära 3000 mil på el. (Av totalt snart 6000 mil.)
Då räckvidden är runt 40-45km på sommaren och runt 35km vintertid skulle jag då tro att jag laddat batteriet ca 1000 gånger. (Inte alltid från tomt, så runt 1000 laddningar och kanske runt 800 cykler.) Jag har än så länge inte märkt någon degradering.
Har också en robotgräsklippare.. Den har gått två säsonger, och där har jag ju märkt att den fått sämre körtid. Den har väl laddats i snitt 10ggr per vecka under maj-september.. Säg 45ggr per månad, totalt 10 månader. Alltså runt 450 cykler. Skulle bilen haft samma försämring per cykel hade jag varit rätt missnöjd.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13