- tor 06 mar 2014, 22:32
#843300
Apropå airbag, hur länge är en sådan säker, ta som exempel min V70 MY14 - hur länge kan airbags i den anses rimligt säkra så att de kan utföra sin uppgift om olyckan skulle vara framme? Inte för att jag skall behålla min bil så länge men vore ändå kul att veta ungefär. Visst kan man åka omkring med airbags som passerat bäst före datum men kanske inte så klokt.
Som jag ser det går ofta kvalitet och livslängd hand i hand. Troligen även för slitagedelar i de flesta fall. Tunga poster om man skall äga och köra en bil länge, kanske uppåt 10 år är ju bromsar (skivor och belägg), stötdämpare, glappa styrleder och stag och service förstås för att inte tala om alla sommar- och vinterdäck som går åt om man kör en del.
Klarar man sig från elektronikproblem får man vara glad men där kommer det gissningsvis bli en allt tyngre utgiftspost för den som skall ha en modern bil under många år. Kan man anse kvaliteten på elektroniken på t ex en V70 II (MY08-MY14) vara hög eller hur står sig Volvo numera kvalitetsmässigt där? Det är ju så otroligt mycket elektronik i en ny Volvo (och i andra fabrikat) numera att det väl lutar åt att bilarna kommer hamna på skroten p g av elektronikdöden snarere än rostdöden i framtiden. Nån som har koll på medellivslängden på en bil i Sverige idag? Och en Volvo?
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.