Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Amarace skrev:Är inte Markägaren, det har alltid funnits en ägare till bilen, så man måste spåra bakåt till den som ägt bilen och utröna OM det kan finnas en fysisk ägare till den, om det inte går kan man gå vägen att det är markägarens bil.
Det fans en Volvo 780 på en parkering här i staden som "helt plötsligt" försvann. Ägaren anmälde den stulen men försäkringsbolaget sade att han inte var ägare till den bilen. Kommunen hade hämtat bilen och skrivit över den på sig och sålt den till en skrotfirma. Enligt kommunen efter flera brev som inte besvarades, enligt honom (som varit utomlands ett tag) har han aldrig fått något. Bilen var avställd och hade stått några månader (p.g.a utlandsvistelsen) på hyreshusets parkering (ingen privat plats, tror jag). Så visst kan "dom" få bort bilar om "dom" bara vill. Det är nog bara viljan som fattas många gånger.

Mvh
Lennart
umekille skrev: " Producenten kan dock begära ersättning om fordonet saknar väsentliga och ekonomiskt värdefulla delar, till exempel motor, växellåda eller katalysator"
Vad vill du ha fram med detta citat? Att bilägaren skall kunna slakta bilen på allt värdefullt och sedan skall någon annan ta hand om skrota det mindre värdefulla utan ersä'ttning för det? Självklart måste hela bilen var med. :???: Så var det på den tiden då vi hade skrotningspremie också, bilen måste vara i princip komplett.
SvenB skrev:
Så var det på den tiden då vi hade skrotningspremie också, bilen måste vara i princip komplett.
Jo, det var nog så, en liten anekdot:
Jag hade en VW bubbla på 1970 talet och motorn rasa i den. Jag köpte en annan billig skrotfärdig bubbla och tog motorn från den och la den gamla motorn i framsätet på den skrotfärdiga och drog den sen till skroten. Du skulle sett minen på skrotnisse när han kika in i bilen och såg motorn ligga där på passagerarsätet. Han sa att han egentligen inte tog emot bilar som såg ut så här (fast jag tror inte de fick neka) men jag stod på mig att den var skrotfärdig och komplett. Han kunde ej neka och jag åkte därifrån glad i hågen och fick skrotpremien.

/Bo
Bra, bem. Då fick jag stöd för mitt minne. Så när politiker säger att ett återinförande av skrotningspremien inte skulle lösa problemet med skrotbilar i skog och mark, så stämmer det. Vem skulle vilja köpa ett vrak och inte få alla delar. :?: För de bilar som står här och var kan väl inte klassas som kompletta. För de kompletta kan ju redan i dag lika gärna köras till skrotnicke som ut i skogen. ??:-/
lennarte skrev:
Amarace skrev:Är inte Markägaren, det har alltid funnits en ägare till bilen, så man måste spåra bakåt till den som ägt bilen och utröna OM det kan finnas en fysisk ägare till den, om det inte går kan man gå vägen att det är markägarens bil.
Det fans en Volvo 780 på en parkering här i staden som "helt plötsligt" försvann. Ägaren anmälde den stulen men försäkringsbolaget sade att han inte var ägare till den bilen. Kommunen hade hämtat bilen och skrivit över den på sig och sålt den till en skrotfirma. Enligt kommunen efter flera brev som inte besvarades, enligt honom (som varit utomlands ett tag) har han aldrig fått något. Bilen var avställd och hade stått några månader (p.g.a utlandsvistelsen) på hyreshusets parkering (ingen privat plats, tror jag). Så visst kan "dom" få bort bilar om "dom" bara vill. Det är nog bara viljan som fattas många gånger.

Mvh
Lennart
De var helt otroligt.
Hur länge var han utomlands?

Jag har inte varit med om just bilar mer än på ett ställe där många många gilla lämna bilar på deras industri tomt. Dom tog trucken och lyfte ut dom på almän väg och dom försvann vem som tog hand om dom vet ej kommun kanske? firman var trött på att ha dom på deras parkering och orka inte hålla på med utredning stup i kvarten. men å andra sidan fick dom kvar glömda saker hos sig varje månad.

Men när det gäller mopeder cyklar och andra så kallade kvar glömda saker brukar i alla fall den firman jag administrera det åt.

Sa att sakerna måste sparas i minst 3 månader har för mig att det mesta sparades minst 6 månader. Dyra saker upp till 1 år. Och då kunde vi inte kolla vem som ägde dom utan bara plockat undan dom och förvara dom i varm förrådd då dom lämnats på markägarens område i trappuppgångar källarutrymmen m.m. Som skulle hållas tomma för bland annat Brand krav som ställdes på dessa utrymmen.
SvenB skrev:
Guligan skrev: Straffavgift är det väl inte frågan om, men en tredubblad registerhållningsavgift hade inte suttit fel.
Om man dumpar sin bil på olämpligt ställe så bryr man väl sig inte om att betala registerhållningsavgiften heller.
Menar du att det skulle vara en frivillig avgift? Nu har jag bara påställda bilar, men min erfarenhet generellt är att Transportstyrelsen ser till att inkassera varenda krona de debiterar.
SvenB skrev:
umekille skrev: " Producenten kan dock begära ersättning om fordonet saknar väsentliga och ekonomiskt värdefulla delar, till exempel motor, växellåda eller katalysator"
Vad vill du ha fram med detta citat? Att bilägaren skall kunna slakta bilen på allt värdefullt och sedan skall någon annan ta hand om skrota det mindre värdefulla utan ersä'ttning för det? Självklart måste hela bilen var med. :???: Så var det på den tiden då vi hade skrotningspremie också, bilen måste vara i princip komplett.

Så var det inte när det var skrotbilspremie, det räckte att man lämnade in plåten med chassienummeret instansat och nummerplåtarna i princip.
Däremot var det upp till skrotarna vad dom tog i betalt för att ta emot en bil, en del tog hela premien själv, en del tog en viss del, en del tog bara emot bilen och lät den som lämnade in den få hela premien.

Men för själva premiens skulle spelade det ingen roll hur komplett bilen var. Det var Skroten som bestämde det helt och hållet. Premien betalades ut till ägaren av bilen så fort skrotningsintyget kommit in, en del skrotar tog över ägarskapet och fick pemien, en del lät ägaren stå på bilen tills dess den hade fått skrotintyget.
(jag har hållit på sedan 1989, och så var det några år innan det fram tills dess premien försvann, har skrotat en hel del bilar under åren)
Men det är ju självklart så att du får lämna vilket vrak som helst till skrotning om du betalar för det.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]