Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fribbe_740
tycker också den ska vara kvar men bpd003 borde bara få en chans till: INGEN VILL HA DINA TESTER AV ANDRA FÖRSÄLJARE ELLER FÖRETAGET SJÄLVT, FATTA!!! så presentera nu opartiska tester (om det finns några) annars håll tyst.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det finns i alla fall en opartisk test som en annan forummedlem tipsat om men de var nog ingen som Bengt gillade.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Här var den.
mugge skrev:Den som söker skall finna...

http://www.adac.de/Tests/Zubehoertests/ ... ageID=9186

För den som inte är så bevandrad i tyska språket en resumé:

ADAC (Tysklands motsvarighet till Motormännens riksförbund) har faktiskt genomfört den typen av test som jag efterfrågar, dvs man lever upp till grundläggande krav om vetenskaplighet. Man testade MPG-CAPS i en Opel Astra 1,8 bensinmotor 85 kW. Bilen fick i labb genomgå EU-körcykeln (NEDC) före och efter behandling med MPG-CAPS. Man följde noga tillverkarens instruktioner liksom kraven för NEDC och körde bilen 800 km med MPG-CAPS i tanken. Konstaterad förbrukning utan = 7,1 l/100km och med MPG-CAPS = 7,2 l/100km - alltså ingen skillnad.

/ Tomas
av bdp003
Tomas88 skrev:Här var den.

...
/ Tomas

Här är några positiva MPGresultat:
Opel Astra. 11 yrs old Volvo S80 3yrs old

http://fuelressources.com/

Mvh /B
Användarvisningsbild
av mugge
Själv har jag följande testprotokoll att redovisa:

Referensperiod: 13 veckor, 269,64 l diesel, 4607 km = 0,59 l/mil

Testperiod: 15 veckor, 349,00 l diesel, 6559 km = 0,53 l/mil

Förbrukningen minskade med 10%
av GrandDanoise
10% verkar klart rimligt med tanke på Placebo-effekten!
Skulle lika gärna slänga ner en dl. etanol i tanken vid tankning och få samma resultat och sen sälja det som mirakelmedel! :lol:

/D
av Marbas
"<i><b>Undermedel</b>
Bensintillsatser som lovar fler hästkrafter och lägre bensinförbrukning ska man vara väldigt skeptisk till. Sådant kvacksalveri är lika gammalt som bilismen...</i>"

Utdrag från "Bosse Bildoktorn - värdefullt och värdelöst vetande". Säger inte att Bosse är den som vet mest, men grabben har ju erfarenhet...
Användarvisningsbild
av mugge
bdp003 skrev:Här är några positiva MPGresultat:
Opel Astra. 11 yrs old Volvo S80 3yrs old

http://fuelressources.com/

Mvh /B
Känns det inte pinsamt att lägga ut hänvisningar till sådan grova felräkningar som när det gäller "Volvo S80 3yrs old"?
Användarvisningsbild
av mugge
GrandDanoise skrev:10% verkar klart rimligt med tanke på Placebo-effekten!
Skulle lika gärna slänga ner en dl. etanol i tanken vid tankning och få samma resultat och sen sälja det som mirakelmedel! :lol:

/D
Du har så rätt Store Dansk! I mitt fall är jag dock säker på att det inte är placebo och varken etanol eller MPG heller för den delen.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 36

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]