Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:
ah17 skrev:Angående innovationer: Ett sätt är ju att höra med Volvo hur många patent man fått beviljat sedan valfritt år.

Stora språng anser jag vara:

Lambdasond och återkopplad förbränning.
Airbags och bältessträckare.

För övrigt så har ju vi kunder bestämt vilka bilar vi vill ha - marknadsekonomi.
Tja vem som har patentet.. eller vem som vidareutvecklat är ofta två olika saker.. Volvo har många innovationer men inte alls många patent. Det beror på att man köper upp rättigheter att använda saker som andra utvecklat. Alltså rättigheten att vidareutveckla ett patent. Alla andra gör exakt likadant eftersom det är billigare än att sätta 200 tänkarjockar på en fet lön och se vad dom får ur sej i ideväg. Dom flesta säkerhets saker är autoliv som har patent på. Bosch har på det mesta under huven i elväg.
Men inget av det du nämnt är nytt trots att det är bra saker.. Dock avdammade gamla tankar och ritningar i ny tappning. MEN NOTERA det är sånt som dom flesta TROR är ny teknik på våra nya bilar. :wink:

Lambdasond= Bosch 1975 i staterna..
EGR 1970 talet i staterna (återkopplad förbränning) (oklart vem som var först. MEN BOSCH säger sej vara först.)
Airbags = GM 1956 men man skrotade iden då dåvarande chef inte gillade den.. Krockkudden marknadsfördes för första gången av Allen Breed 1967 för Chrysler.
Bältes sträckaren är oklart vem som fått patentet på.
Ja du ser själv - lambdasonden kom efter Amazonen. (Att det var på Bosch på 70-talet visste nog de flesta)

Varje patent innehåller ju någon form av innovativ höjd men alla innovationer är inte patenterade. Så för att vara sakliga så är det bara att räkna patent.
Känner själv personer som har patent på Volvo.

Om man skall jämföra förr och nu är det väl bara att sätta upp en tabell där man bestämmer sig för att jämföra ett antal parametrar som går att jämföra (dvs sätta en siffra på).

Debatten tar liksom aldrig slut om man skall jämföra gamla drömmar och anekdoter med varandra.

Tex som hur kul är det att stå bakom en förgasarvolvo en vintermorgon?
*Tex som hur kul är det att stå bakom en förgasarvolvo en vintermorgon?*
Tja.. exakt lika roligt som att bli omkörd av en 90 tals vanlig golf? Där allt du sedan luktar på och äter luktar bränt svavel? Naturligtvis är det bättre idag, inte minst för att vi inte ens kör på samma typ av bensin då som nu. EN förgasarbil luktar inte alls så surt idag som för säg 15 år sen?

Samma en kall vintermorgon när förgasarbilen inte vill starta.. det är ju trist, som tur är har det sin egen moderna version :D
Det är exakt lika roligt som att stå där med en strömlös V70N som inte varit på uppdatering för programvaran. Uppdateringen som gjorde att datorsystemet stänger av sej korrekt när du stängde av bilen så inte batteriet drogs ur.. :-)-)
Yngve skrev:Jag har fått den debatt som jag önskade, och trodde mina inlägg var avslutade, men ett inlägg måste jag
tyvärr kommentera.

Käre Funk vilket elände Du haft din förmodade Volvo.
Mina 11 Volvo har gått ca: 150.000 mil...har alldrig haft problem med bränslepumpar, ingen av mina volvokompisar
heller.
Tänk Dej när jag stog i Svensk-dödarbacken i Sydtyskland med min Amazon 64 + husvagn, en olycka hade skett
på toppen, stopp i kön, 10m framåt, stopp 3-4 min,10 m frammåt igen, så hölldet på halva dagen i 30 Km, tills vi kom till toppen. Det enda som oroade mej var om bensinen skulle räcka.
Hur många bränslepumpar skulle jag behövt enl.din mening?
Det Du skriver är rent nonsens.
Du hade inte behövt byta någon, och har troligen haft tur. Men ånglås på gamla B16-18-20 var långt ifrån något okänt fenomen vid lågt soppatryck. Och framförallt de gamla pumparna med glastopp var kända för att inte tåla så mycket värme när dom blev ett par år. Membranet blev slappt av värmen och den slutade pumpa ordentligt, för att efter avsvalning fungera ypperligt igen. Att pumparna inte gillar värme var känt av tillverkarna då man redan från början klämde dit en värmeisolerande distans mellan pump och blocket. Detta var inget unikt för Volvo, utan ganska vanligt iofs, men möjligen p.g.a dålig luftgenomströmning vid kökörning råkade Volvo oftare ut för detta än andra.

/Thomas
Jag väljer -70/-80 talsbilar, de är ofta ganska driftsäkra och okomplicerade mekaniskt. Och relativt enkla att rostlaga/skruva med. -90 tal eller nyare, är mer komplicerade både vad gäller möjlighet att skruva och rostlaga.
Har skrotat några sena -90 talare nyligen, och de var gravt rostskadade på ställen som sällan rostat på äldre bilar. Är det rimligt på bilar som är drygt 10 år?
[quote="ah17"]Fråga till er som anser att bilarna var bättre förr:

Vilket år var bilarna som bäst?
Årtal och motivering tack.[/quote]

Intressant fråga. Min erfarenhet gäller bara Volvo, men totalt 11 stycken fr.o.m PV444 -56 t.o.m. V70 -06. Summa körda 156 000 mil.
Alla reparationer och kostnader noggrant bokförda hela tiden, så jag behöver bara gå tillbaka och kolla vilka som fordrat mest arbete och gett mest bekymmer. Min rangordning är som följer (bäst först, sämst sist):
1. 850 GLT -97
2. V70 D5 -06
3. V70 D5 -04
4. V70 D5 -02
5. Amazon -64
6. PV444 -56
7. 142 -69
8. 740 GLT -90.
9. 145 DL -73
10. 245 GLT -87
11. 245 DL -78

Korta motiveringae:
Problem med 'tunga' mekanikkomponenter på nr 8 (växellåda), 9 (kamaxel) och 10 (topp).
Rostproblem nr 11.
Ständigt bromskrångel nr 7.
Allmänt gäller att servicebehovet varit större på de äldre bilarna (PV och Amazon smörjning + oljebyte 500 mil, därefter t.o.m. 240-orna 1000 mil, 740 och 850 1500 mil, 850 + de 2 första V70 2000 mil, nuvarande V70 3000 mil).
Ingen av bilarna fr.o.m. 740 har rostat.
Fr.o.m. 850an har jag summa efterfyllt 0.5 liter olja (på totalt 69 000 mil).
Senaste gång jag bytte avgassystem var på 740an; delarna byttes vartefter de gick sönder, och vid 24 000 mil var slutligen allt bytt en gång. 850an körde jag t.ex. 30 000 mil, och då var fortfarande inget rört i avgassystemet. I stark kontrast står de täta avgassystembyten som t.ex. 240-orna krävde.

En del av bilarna är köpta nya, en del begagnade. Jag har så mycket som möjligt försökt ta hänsyn till detta, t.ex. genom att jämföra bilarna bara mellan miltal som är lika. Mina slutsater är:
- Volvos allmänkvalitet är i stor sett bättre ju senare modeller vi talar om
- Tydligt undantag: 240an är ett bottenmärke ur kvalitetssynpunkt jämfört med såväl tidigare som senare modeller (deras legendariska rykte är för mig gåtfullt; kanske beror det på att konstruktionen var enkel, lättförståelig och lättmekad och att man därför ursäktar alla fel den råkade ut för).
sorsj skrev:
ah17 skrev:Fråga till er som anser att bilarna var bättre förr:

Vilket år var bilarna som bäst?
Årtal och motivering tack.
- Tydligt undantag: 240an är ett bottenmärke ur kvalitetssynpunkt jämfört med såväl tidigare som senare modeller (deras legendariska rykte är för mig gåtfullt; kanske beror det på att konstruktionen var enkel, lättförståelig och lättmekad och att man därför ursäktar alla fel den råkade ut för).
Detta med att 240 skulle vara en bottenmodell ur kvalitetssympunkt har jag svårt att förstå.

Jag har själv haft en 240-83 B21A motor och jag tyckte den fungerade utmärkt. Köpte bilen för 1000:- Lagade ganska mycket rost, bytte bromsok och skivor bak, stötdämpare bak sen gick bilen igenom tre besigtningar på raken utan anmärkning, sen sålde jag bilen för 5000:- inte för att det var problem med bilen utan för att jag ville ha en mordernare bil med (ac, farthållare osv).

Det som är gjort mellan besigtningarna har inte varit särskilt kostsamma reparationer och har gjort nästan allt själv.

Men jag kanske hade tur med min 240 eller du otur med dina.
av *pettson*
ah17 skrev:Det verkar som om utnämningen av bästa bilår är tämligen snäv utifrån ett "hemmaskruvarperspektiv" om jag tolkat det rätt. Inget fel i det.

Men jag vill ju påpeka att det hänt en hel del angående:

Säkerhet
Miljö
Komfort (utrustningsnivån)

sedan 70-talet.

Något att beakta kanske?
Du har helt rätt..
Frågan är hur ställer man sej i det perspektivet nu idag då så som problemet råder idag? (krockskydd)
Krockskydd är kalas.
1992 var en volvo 850 innovativ. Så innovativ att man demonstrerade att man körde bilen utför en klippa och den slog ned på backen nedanför och alla fick beskåda bilen. Man gjorde det tidigare med ifrån olika hus med dom tidigare volvomodellerna. Men 850 var liksom steget till en helt ny generation krockskydd.
Idag kan du ta en renault modus av årets modell som är Ncap 5:a och köra den bilen halvvägs igenom 850n i frontalkollision (60/40 krock). Alla dör i 850n i princip och airbagen skulle knappt lösa ut i modusen. Frågan är HUR bedömer man bra eller dåligt i en diskussion? Jag vet faktiskt ärligt talat inte?
Bra att alla överlever i nya bilen utan skador naturligtvis. Dåligt att det handlar om dödsfall i en i övrigt säker bil för den som möter dom (850:n)?
Ärligt jag vet inte hur man bedömer just krockskydd då det förut räddade två skapligt. Men i dag med största säkerhet dödar den ena och lämnar den andre utan skador? Gissa om vägverket kommer att ha trassel med nollvisionen inom kort..
Håller med ovanstående, har man sådan motor med TURBO då ska den höras annars är det ju ingen ide, kul att köra en knäpptyst Ferrari

Föressten har för mig att Volvo la ner en massa pengar vid utvecklingen av 850 T att motorn just skulle låta rätt, men jag kanske har fel?? :shock: :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden