lennarte skrev: ↑tis 05 okt 2021, 07:06
VolvoB20 skrev:Ha ha.. Man får nog dra ut tidslinjen väldigt långt om man ska visa att 100% av nu levande personer i Sverige är födda utrikes
Om man ska vara noga så kom nuvarande "svenskar" till detta land från Europa landvägen från Danmark för omkring 7000 år sedan. Då hade det bott samer längs iskanten i norr i 3000 år
Ja, med det är två helt skilda saker du pratar om.
"Svensk" har inget tidsspann eller "bäst efter" datum, så fort man har fått medborgarskap är man "Svensk", har inget att göra med om man kom för 5, 50 eller 10.000 år sedan, även om vissa tveksamma typer hävdar det.
"Migrant" eller "Invandrare" är man livet ut eftersom man inte är född i landet.
Om jag flyttar till USA, (vilket jag har funderat på att göra) så blir jag Amerikan om jag får medborgarskap. Däremot kommer jag ju vara en invadndrare/immigarnt till USA hela mitt liv enligt defintinen då jag ju inte är född i USA; det spelar ingen roll om jag lever till 100 år, jag har ju faktiskt invandrat till USA som en migrant.
Det har inget med samer, indianer eller annat att göra om man är född i landet eller utrikesfödd., även en Same kan invandra till Sverige från Norge tex.
Wikipedia "Invandring eller immigration är en form av mänsklig migration och avser inflyttning och stadigvarande bosättning av utrikes född person i ett land. Vanligen inkluderar statistiken även personer som fötts i landet och återvänder efter att ha bott en längre tid i ett annat land. Den person som invandrat kallas invandrare eller immigrant. "
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.