Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev: tis 05 okt 2021, 07:06
VolvoB20 skrev:Ha ha.. Man får nog dra ut tidslinjen väldigt långt om man ska visa att 100% av nu levande personer i Sverige är födda utrikes
Om man ska vara noga så kom nuvarande "svenskar" till detta land från Europa landvägen från Danmark för omkring 7000 år sedan. Då hade det bott samer längs iskanten i norr i 3000 år :-o :-o
Ja, med det är två helt skilda saker du pratar om.

"Svensk" har inget tidsspann eller "bäst efter" datum, så fort man har fått medborgarskap är man "Svensk", har inget att göra med om man kom för 5, 50 eller 10.000 år sedan, även om vissa tveksamma typer hävdar det.

"Migrant" eller "Invandrare" är man livet ut eftersom man inte är född i landet.

Om jag flyttar till USA, (vilket jag har funderat på att göra) så blir jag Amerikan om jag får medborgarskap. Däremot kommer jag ju vara en invadndrare/immigarnt till USA hela mitt liv enligt defintinen då jag ju inte är född i USA; det spelar ingen roll om jag lever till 100 år, jag har ju faktiskt invandrat till USA som en migrant.

Det har inget med samer, indianer eller annat att göra om man är född i landet eller utrikesfödd., även en Same kan invandra till Sverige från Norge tex.

Wikipedia "Invandring eller immigration är en form av mänsklig migration och avser inflyttning och stadigvarande bosättning av utrikes född person i ett land. Vanligen inkluderar statistiken även personer som fötts i landet och återvänder efter att ha bott en längre tid i ett annat land. Den person som invandrat kallas invandrare eller immigrant. "
Användarvisningsbild
av Robbi
Nu har ju tråden ballat ut mot vad jag ansåg! Ingen politisk diskussion sa jag ju utan om hur man resonerar med priser, alltså fakta. Vi har ju Europas högsta drivmedelpriser? Varför då? Varför satsas det inte på HVO och E10? Alla kan väl inte skrota sin nyare dieselbil och köpa elbil. Jag har inte ens laddningsmöjligheter där jag bor.
Varför skulle vi inte ha höga drivmedelspriser? Vi har bland världens högsta skatter. Det är väl bara Danmark som har ett högre generellt skattetryck.

Det finns ingen objektiv sanning när det gäller skatter. Det är politiska beslut som sätter skattenivån. Ibland är skattenivån baserad på någon typ av vetenskap, men den vetenskapen är alltid uppblandad med rent tyckande. Det finns ingen som med säkerhet kan säga att miljön blir si eller så mycket bättre p.g.a. nuvarande skattenivå.

Generellt säger politiker ofta att de försöker beskatta det som anses som farligt. Därför har du också höga skatter på alkohol och tobak. Sedan så finns det i Sverige höga skatter även på arbete vilket jag inte fullt ut får ihop.

Skatter fungerar dock som styrmedel. Jag tvivlar på att vi sett så pass många elbilar / pluginhybrider om inte skatterna ändrats. Den konsekvensutredning som gjordes innan iförandet av bonus / malus visar rätt tydligt att de som beslutade inte hade någon aning om precis vilket resultat det skulle bli (vilket i och för sig skulle vara rätt svårt att räkna ut med någon nivå av noggrannhet).

I slutändan så måste staten få in pengar till sina utgifter. Det görs antingen genom skatter eller genom att låna pengar. I längden är det en ännu sämre ide att låna pengar än att beskatta befolkningen.
Grejen är väl bara att vi inte är vana. Utan att presentera nån snygg statistik så kan jag känna att vi snarare går mot en normalisering efter en tid där prisutvecklingen inte följt sin egen axel.
Jag minns att dieseln gick över 13kr litern 2007, och då var oljan BETYDLIGT dyrare än vad den är idag, låg väl runt 140usd mot nuvarande runt 80.
”Vi” har liksom höjt skatten flera gånger, utan att se stora prisförändringar eftersom oljan varit något sånär billig, nu kom en del av fakturan.
En killgissning är att oljepriset ska bra mycket högre än så här, kanske 100-150kr fatet under vintern.
Användarvisningsbild
av joel80

Malmstroem skrev:Varför skulle vi inte ha höga drivmedelspriser? Vi har bland världens högsta skatter. Det är väl bara Danmark som har ett högre generellt skattetryck.
Det där stämmer inte helt längre (även om vi fortfarande ligger relativt högt). Vår skatt has sjunkit och bl.a Frankrike och Belgien ligger nu över oss också.
Skatt på arbete har sjunkit rejält (även fast folk fortfarande tror att det är kring 30%).

Med alla jobbskatteavdrag ligger skatten för en person med "normal" inkomst på ca 22-25% nu beroende lite på var i Sverige man bor och om man är med i Svenska kyrkan eller inte.
Användarvisningsbild
av joel80
Robbi skrev:Nu har ju tråden ballat ut mot vad jag ansåg! Ingen politisk diskussion sa jag ju utan om hur man resonerar med priser, alltså fakta. Vi har ju Europas högsta drivmedelpriser? Varför då? Varför satsas det inte på HVO och E10? Alla kan väl inte skrota sin nyare dieselbil och köpa elbil. Jag har inte ens laddningsmöjligheter där jag bor.
Tror man producerar så mycket HVO man bara kan. Det går inte att möta all efterfrågan på diesel med den produktion man klarar av (utan att importera HVO från länder med en produktion som enligt vissa undersökningar är värre än att köra på diesel).
Allt eftersom minskar dock efterfrågan på diesel nu, och bensin borde också börja minska snart.
Det skrotas nu fler diesel och bensinbilar än det säljs nya, och de äldre har också högre förbrukning än de nyare (väga upp lite av att nyare körs mer...).
Inom några år finns det chans/risk för att oljepriset dyker när efterfrågan minskar även internationellt. Utbudet kommer bli högre än efterfrågan och då kommer det bli några år med billigare oljeprodukter.

Men just nu är vi inte riktigt där.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]