Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
hammarlack skall enligt instruktion gå måla direkt på rostig yta då den
reagerar med rosten och bakar in den i färgen så att vidare rostangrepp stoppas.
Biltema har en liknande färg som är grå men blir svart då den reagerat med rosten
och ffungerar då som grundprimer för ytterligare skydd utifrån.
Användarvisningsbild
av Allinug
På hammarlacksburken utlovas det ett rostskydd på ganska många år om man följer instruktionen. Sedan är bästa säsongen för att rostskydda när det är varmt, annars kan man kapsla in fukt i rostskyddet och då var ju hela jobbet poänglöst. Ett problem med hammarlacken är att den är svår att måla över med annat, eftersom den innehåller silikon.

EDIT: Jag har målat med Hammarlack på en rostig plåtskiva som skulle sitta i en blomlåda. Det enda jag gjorde var att ta bort löst sittande rost och det har hållit bra många år nu, fast skivan fått stå ut med mycket fukt och väta efteråt. Men jag skulle inte använda det på bilen, just pga silikonet.
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Allinug
bem skrev:Den här tråden handlar visserligen om rostskydd av lite äldre bilar men kunde ändå vara intressant att höra vad ni anser när och om man skall rostkyddsbehandla en ny bil om man har t ex en V70 ny idag? Alltså jobba i förebyggande syfte (inte försöka bota rostsymptomen när de väl börjat visa sig).
/Bo
Min 10 år gamla V70 har klarat sig bra utan något extra rostskydd. Underredet ser fint ut. Största problemet är att man måste hålla på och rensa de kompostsamlingar som skapas, bl.a. vid framskärmarna. Jag misstänker att det kommer att visa sig att man borde ha garderat sig med rostskydd åtminstone där...
Användarvisningsbild
av bem
Allinug skrev:
bem skrev:Den här tråden handlar visserligen om rostskydd av lite äldre bilar men kunde ändå vara intressant att höra vad ni anser när och om man skall rostkyddsbehandla en ny bil om man har t ex en V70 ny idag? Alltså jobba i förebyggande syfte (inte försöka bota rostsymptomen när de väl börjat visa sig).
/Bo
Min 10 år gamla V70 har klarat sig bra utan något extra rostskydd. Underredet ser fint ut. Största problemet är att man måste hålla på och rensa de kompostsamlingar som skapas, bl.a. vid framskärmarna. Jag misstänker att det kommer att visa sig att man borde ha garderat sig med rostskydd åtminstone där...
Hej,
Menar du innanför framskärmen nere där, man ser insidan skärmen när man öppnar framdörrarna?
Jag gjorde iordning min gamla V70 2.4 2001:a i fredags och kika lite där innanför framskärmens nedre del och där låg ju massvis med löv och annat smått och gott, nästan en komposthög. Jag dammsög upp det lösa men fick sen skrapa med en skruvmejsel så det komposterade lossnade och kunde sugas upp med dammsugaren. Tills slut var det rent och jag avslutade med att spraya in tunnflytande rotsskyddsmedel så nu skall det nog inte kunna bli nån rost (konstigt att det inte blivit det med den ansamlingen av växtdelar som var där).
Lite skumt att detta fanns bara i förarsidans framskärm, inget alls i passagerarsidans insida framskärm.
Nu är den gamla V70 såld (idag) och ny hämtad (igår, V70 D3 Momentum Business 2014).
/Bo
av llesrof
Allinug skrev:
/Bo
En tio år gammal V70 hade ett utmärkt rostskydd. De nya har ett sämre, så de går inte att jämföra med de äldre bilarna, tyvärr. Om man kollar Vi bilägares rostskyddstest så ser man klart och tydligt att bilar som tidigare haft det bästa rostskyddet har blivit sämre och asiatiska bilar med katastrofdåligt skydd blivit bättre. Kompisen har en VW Passat -10 och när han besiktigade den rekommenderades han att låta rostskydda den då underredet redan började bli angripet på sina ställen.
Användarvisningsbild
av bem
llesrof,
Så du tror min nya V70 2014 är lite sämre ur rostskyddssynpunkt än min gamla V70 2001?
Intressant om så är fallet. Då är det desto större anledning att låta rostskyddsbehandla den
nya V70 2014 då ganska snart så den håller (skall nämligen behålla min nya V70 ca 10 år).
Vill ju inte ha en rullande rosthög de sista åren man har bilen sen.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Vilka är bäst på rostskyddsbehandling (av Volvo) - om man kan säga nåt om det?
Låt säga att jag lämnar in min nya V70 2014 för rostskyddsbehandling i förebyggande syfte (för en gångs skull), vad kan det kosta - antar det finns olika nivåer från basic, normal till "deluxe" behandling?
Såg ju på min gamla V70 2001 var den börja få tendenser att rosta:
bakskärmarna i bakkant vid hjulhusen (ungefär där skärm och kofångare möts), kanske lite allmänt på underredet har jag sett lite släpp på underedsmassa på några ställen men alls inte mycket. I övrigt riktigt fräsch vad man kunde se med blotta ögat. Hur det egentligen stod till inne i balkar ang rost vet jag inte. Men för att vara 12 år och hade gått 40700 mil när jag sålde den i söndags så var den fräsh i plåt och chassi. Jag ger nog en 7-8 på en 10 gradig skala för rostmotståndet (det jag kunde se med blotta ögat) på min f d V70 2001.

/Bo
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?