Allinug skrev:bem skrev:Den här tråden handlar visserligen om rostskydd av lite äldre bilar men kunde ändå vara intressant att höra vad ni anser när och om man skall rostkyddsbehandla en ny bil om man har t ex en V70 ny idag? Alltså jobba i förebyggande syfte (inte försöka bota rostsymptomen när de väl börjat visa sig).
/Bo
Min 10 år gamla V70 har klarat sig bra utan något extra rostskydd. Underredet ser fint ut. Största problemet är att man måste hålla på och rensa de kompostsamlingar som skapas, bl.a. vid framskärmarna. Jag misstänker att det kommer att visa sig att man borde ha garderat sig med rostskydd åtminstone där...
Hej,
Menar du innanför framskärmen nere där, man ser insidan skärmen när man öppnar framdörrarna?
Jag gjorde iordning min gamla V70 2.4 2001:a i fredags och kika lite där innanför framskärmens nedre del och där låg ju massvis med löv och annat smått och gott, nästan en komposthög. Jag dammsög upp det lösa men fick sen skrapa med en skruvmejsel så det komposterade lossnade och kunde sugas upp med dammsugaren. Tills slut var det rent och jag avslutade med att spraya in tunnflytande rotsskyddsmedel så nu skall det nog inte kunna bli nån rost (konstigt att det inte blivit det med den ansamlingen av växtdelar som var där).
Lite skumt att detta fanns bara i förarsidans framskärm, inget alls i passagerarsidans insida framskärm.
Nu är den gamla V70 såld (idag) och ny hämtad (igår, V70 D3 Momentum Business 2014).
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.