Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Arese skrev:
Arese skrev:
För att, IGEN, försöka återgå till ämnet:

Vi är lite sugna på en XC60 som andrabil men nuvarande dieselmaskiner uppfattas som för törstiga och okomfortabla, kraften räcker nog för min hustru dock :) Istället tycker jag att vi ska invänta 175 hk och FWD då vi inte har behov av AWD.

Vad tror ni om förutsättningarna för att den nya motorn är mjukare och flexiblare än nuvarande maskiner? Finns det någon som har insight i vari förändringarna består?

Mvh
Arese
Hej

Är det någon som har någon tanke eller kunskap kring de nya dieselmotorerna från Volvo?

Mvh
Arese
De nya dieselmotorerna tycker jag är helt underbara.
Volvos egna är den jag gilla bäst, men de andra är itne duma dom heler.
Men det finns inge annan dieselmotor på marknade som slår volvon när det gäller att skruva med den !!! För er kunder inebär det att det är billigt att laga den!

men ni som fundear på XC60 så ska ni tänka på att den har fri service i 4 år eller 12000 mil (det som först infaller) & att man har 20% pris redusering på trafikförsäkringen om man har volvia, på grnd av att bilen är standard utrustad med Citysafe, tt helt unikt system som föregygger & lindrar krockar (det är ju absolut krocksäkrast att inte krock alls !!!)
Användarvisningsbild
av CarMan
Variosboy skrev:Detta inlägg skall ses som ett skämt för att lätta upp den något hetska stämmning som varit i den här tråden!

Detta är anledningen till att jag valde volvo istället för ett annat omtalat märke: :D :D :D
Bild
Har inte alla bilmärken Gratis assistans & gratis hyrbil ? (jag är ju dåligt insatt i andra bilmärken)
på Volvo så förlängs denna tjänst kostnadsfritt om man servar bilen årlgen på volvoverksta

Är det inte så med andra bilmärken så ska man ju klart tänke sill innan man köpeer ny bil !!!

Volvo har ju hela bilägandet under et o samma tak, oavsett vad du ska göra med bilan så har ju volvo deta, förutom att man vet var mans ka vända sig så får man ju alla kostnader på volvokortet!

Ni som kör BMW & Merceders, har dom däck verksta, 5 direkt, däck förvaring, lagning av stenskot i rutor, rutbyten, försäkring av bil, tankmack, kostnadsfri avbetalning, gratis assistans med gratis hyrbil, rekond o tvätt, ett väl utbygt återförsäljarnät som kan tahand om dig om nått händer när du är på resandefot?
sen när det gäler din säkerhet, har bilarna då motsvarigheter till volvos system där bromsarna går in höjer bromstrycket för att stana bilen snabbare vid en panikbromsning, eller då broms systemet bygger upp tryck o minskar avståndet mellan skiva o bromskloss, föra att minska dötiden vid en panik bromsning, elle det system som faktiskt bromsar bilen innan det smäller för att få ner hastigheten så skadorna blir mindre. eller det senaste där bilen kans stanna helt i kökörning om man skulle vara ouppmärksam. sen finns det ju system där bilen varnar dig om du skulle glida över vägmarkeringarna, eller varnar om du håller på att slumra till bakom raten.

finns de sånna system? som jag sagt tidigare så är den krock säkraste bilen sen som helt undviker krocken !!!
Användarvisningsbild
av kave
CarMan skrev: Ni som kör BMW & Merceders, har dom däck verksta, 5 direkt, däck förvaring, lagning av stenskot i rutor, rutbyten, försäkring av bil, tankmack, kostnadsfri avbetalning, gratis assistans med gratis hyrbil, rekond o tvätt, ett väl utbygt återförsäljarnät som kan tahand om dig om nått händer när du är på resandefot?
sen när det gäler din säkerhet, har bilarna då motsvarigheter till volvos system där bromsarna går in höjer bromstrycket för att stana bilen snabbare vid en panikbromsning, eller då broms systemet bygger upp tryck o minskar avståndet mellan skiva o bromskloss, föra att minska dötiden vid en panik bromsning, elle det system som faktiskt bromsar bilen innan det smäller för att få ner hastigheten så skadorna blir mindre. eller det senaste där bilen kans stanna helt i kökörning om man skulle vara ouppmärksam. sen finns det ju system där bilen varnar dig om du skulle glida över vägmarkeringarna, eller varnar om du håller på att slumra till bakom raten.

finns de sånna system? som jag sagt tidigare så är den krock säkraste bilen sen som helt undviker krocken !!!
Tja Lövet, här har du hittat en motpart på din nivå :)
Användarvisningsbild
av Tomas L
Back to topic: om jag skulle försöka sig på att rangordna de olika tillverkarnas dieslar, så skulle min lista f n se ut så här, baserat på mina personliga preferenser där ekonomi väger tungt:

150-200 hk Diesel:

1. BMW x20D 177 hk
2. Audi 2.0 TDI 170 hk (common rail)
3. Subaru 2.0 D 150 hk
4. Toyota 2.2 D 177 hk
5. Mercedes x20 CDI 163 hk
6. Saab 1.9 TTID 180 hk
7. Volvo D5 185 hk
8. Volvo 2.4D 163 hk

...men detta är en lista som kan komma att ändras, vissa motorer har jag väldigt dålig kunskap om och har gått på specifikationer, t ex Mercedes diesel-motor. Tyvärr har jag svårt att rangordna Volvos nuvarande dieslar högre än någon annan oljebrännare, men det innebär inte att det är en dåliga motorer. Bara att de för tillfället är lite sämre än konkurrenterna. Det är naturligtvis svårt att jämföra olika motorer i olika bilar, men hur skulle er lista se ut? Har jag missat någon motor?
av Arese
CarMan skrev:
Arese skrev:
Arese skrev:
För att, IGEN, försöka återgå till ämnet:

Vi är lite sugna på en XC60 som andrabil men nuvarande dieselmaskiner uppfattas som för törstiga och okomfortabla, kraften räcker nog för min hustru dock :) Istället tycker jag att vi ska invänta 175 hk och FWD då vi inte har behov av AWD.

Vad tror ni om förutsättningarna för att den nya motorn är mjukare och flexiblare än nuvarande maskiner? Finns det någon som har insight i vari förändringarna består?

Mvh
Arese
Hej

Är det någon som har någon tanke eller kunskap kring de nya dieselmotorerna från Volvo?

Mvh
Arese
De nya dieselmotorerna tycker jag är helt underbara.
Volvos egna är den jag gilla bäst, men de andra är itne duma dom heler.
Men det finns inge annan dieselmotor på marknade som slår volvon när det gäller att skruva med den !!! För er kunder inebär det att det är billigt att laga den!

men ni som fundear på XC60 så ska ni tänka på att den har fri service i 4 år eller 12000 mil (det som först infaller) & att man har 20% pris redusering på trafikförsäkringen om man har volvia, på grnd av att bilen är standard utrustad med Citysafe, tt helt unikt system som föregygger & lindrar krockar (det är ju absolut krocksäkrast att inte krock alls !!!)
Berätta gärna mer om hur de nya maskinerna upplevs i förhållande till gamla D5 185 hk och 2,4D 163 hk:

- Gångkultur, ljud, vibrationer
- Effektband
- Kraftupplevelse
- Förbrukning
- Liret med växellådan

Ser fram emot svar!

Mvh
Arese
av Arese
Tomas L skrev:Back to topic: om jag skulle försöka sig på att rangordna de olika tillverkarnas dieslar, så skulle min lista f n se ut så här, baserat på mina personliga preferenser där ekonomi väger tungt:

150-200 hk Diesel:

1. BMW x20D 177 hk
3. Subaru 2.0 D 150 hk
4. Toyota 2.2 D 177 hk
6. Saab 1.9 TTID 180 hk
7. Volvo D5 185 hk
8. Volvo 2.4D 163 hk

...men detta är en lista som kan komma att ändras, vissa motorer har jag väldigt dålig kunskap om och har gått på specifikationer, t ex Mercedes diesel-motor. Tyvärr har jag svårt att rangordna Volvos nuvarande dieslar högre än någon annan oljebrännare, men det innebär inte att det är en dåliga motorer. Bara att de för tillfället är lite sämre än konkurrenterna. Det är naturligtvis svårt att jämföra olika motorer i olika bilar, men hur skulle er lista se ut? Har jag missat någon motor?
Hej

Är långt ifrån någon expert på dieselmaskiner men går du upp på sexcylindrigt så får du betydligt bättre gångkultur, bredare effektband och trevligare ljud, generellt och i det effektregister du specificerar. Men visst priset går ofta upp 30-50 kkr och förbrukningen ökar mot de snålaste på din lista. Om det är värt att betala extra för något som är trevligare tål ju att debattera och det har vi ju gjort en del i den här tråden :D

Jag tror att PSA-koncernens 2,2-litare på 173 hk också ska vara en fin motor.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:Back to topic: om jag skulle försöka sig på att rangordna de olika tillverkarnas dieslar, så skulle min lista f n se ut så här, baserat på mina personliga preferenser där ekonomi väger tungt:

150-200 hk Diesel:

1. BMW x20D 177 hk
3. Subaru 2.0 D 150 hk
4. Toyota 2.2 D 177 hk
6. Saab 1.9 TTID 180 hk
7. Volvo D5 185 hk
8. Volvo 2.4D 163 hk

Hur kommer du fram till att x20d lilla diesel 4:a som lämnar 166 hk i alla test är skyhögt bättre än D5an som lämnar +200 hk i alla test?

Lägg i den lilla dieselfyran i en XC70,XC60/XC90 med en geartroniclåda så ska du någ får se att motorn får jobba ihjäl sig och dra massor. :-O)

Dessutom gäller det omvända, lyft i en D5a i en 5-serie så kommer du inte att höra motor eller känna vibration, 5-serien är såååååååå mycket bättre ljudisolerad.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Hur kommer du fram till att x20d lilla diesel 4:a som lämnar 166 hk i alla test är skyhögt bättre än D5an som lämnar +200 hk i alla test?
Läste du inte mina kommentarer? "Skyhögt" är en kraftig överdrift, skillnaderna är inte jättestora och jag skrev ju att ekonomi är en viktig faktor för mig.

Har du helt missat att ekonomi och miljövänlighet är det som säljer bilar idag inte antal hästkrafter? För övrigt så tar BMW:s "lilla diesel" en 520D från 0-100 km/h på 8.5 sek medan en V70 med "+200 hk" D5:an gör det på 8.9 sekunder. 520D ligger på 0.53 l/mil bl körning, V70 D5 på 0.67 l/mil. (Tillverkarnas egna siffror, manuell låda) På vilket sätt är gamla D5:s +200 hästar bättre än BMW:s 166?

Vilken motor är enligt dig sämre än D5? Hur skulle du ranka de olika motorerna?

BTW: V70 har bättre ljudkomfort än en 5-serie.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev: Har du helt missat att ekonomi och miljövänlighet är det som säljer bilar idag inte antal hästkrafter? För övrigt så tar BMW:s "lilla diesel" en 520D från 0-100 km/h på 8.5 sek medan en V70 med "+200 hk" D5:an gör det på 8.9 sekunder. 520D ligger på 0.53 l/mil bl körning, V70 D5 på 0.67 l/mil.
Hallååå det är ju precis det jag säger, trots massor med mera effekt och vrid i D5 så är BMWn snabbare 0-100.

Det är kaross,vikt , luftmostånd, taskig drivlina och växellåda hos volvo som gör att det, det är inte fel på D5 motorn.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Det är kaross,vikt , luftmostånd, taskig drivlina och växellåda hos volvo som gör att det, det är inte fel på D5 motorn.
Hur kan du vara så säker att det inte är motorn som är boven i dramat? V70II väger bara 10 kg mer och har ungefär samma cw-värde (0.31) som BMW:s 5-serie (0.29-0.31 beroende på modell) enligt de uppgifter som jag har hittat, växellådan i mina exempel var manuell. Är det inte ganska uppenbart att motorn är den svaga punkten när den uppgraderas mitt i en årsmodell?
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 31
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare