Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:Att nya bilar av någon outgrundlig anledning tillåts köra runt med släckta bakljus har diskuterats tidigare, men vad hände med kravet på halvljusautomatik?
Halvljusautomatik har det väl aldrig varit lag på. Inte i Finland iallafall, knappast i Sverige heller. 9 av 10 gånger då jag möter en bil utan belysning är det en BMW eller Mercedes. Dessa har inte halvljusautomatik, inte tyskimporterna iallafall. Och såna finns det massor av här.

Bakljusen försvann i samband med dom nya EU-reglerna med varselljus, det räcker att det är tänt framåt. Det är iofs inte nödvändigtvis någon katastrof eftersom bromsljusen syns bättre mot släckta bakljus I DAGSLJUS. I snörök och dimma är det förstås livsfarligt att ha nedsläckta bakljus, och jag anser helt klart att det borde vara krav på ljusautomatik via skymningssensor. Medelsvensson klarar bevisligen inte av att tända halvljuset själv då det behövs.

Men det är inte olagligt att kombinera bakljus med varselljus. Min bil är ett rullande exempel på det.
*pettson* skrev:[...]Men man kan inte ens byta glödlampor själv numera. FAN att allt är så komplicerat.
Bil: Skoda 2012 års modell.
Du skriver iofs inte vad det är för modell men jag tar loss hela strålkastaren med en vingmutter och ett snabblås. Tar tio sekunder. Sen kan man sätta sig vid köksbordet och byta lampa om man vill.

Guligan skrev:Finns det sån fin utrustning i en Skoda som ett reservhjul?
Jo, och elstart också. Det kom på årsmodell 2005 tror jag.

Skämt å sido så jo, det finns. Det är väl premiumbilar som BMW som saknar sånt. ;) Hur är det på Volvo numera?
För några dagar sedan körde jag på en landsväg, det var kväll och kolsvart. Jag hade helljuset på som vanligt, sedan kommer det en bil så jag bländar av. När vi hade mötts så bländar jag på igen och då helt plötsligt dyker en 855a upp med helt släckta ljus!! Enda ljuset han hade på var positionslyktan på höger sida. :shock: Livsfarligt!!!! Blev jävligt förvånad rent ut sagt. Undrar hur fan man kan se något och hur vågar man köra med helt släckta lampor på en kolsvart landsväg? Förstår inte hur vissa är funtade.
Polismyndigheten borde anställa några nordkoreanska trafikpoliser som verkställer dom och straff på plats.
Att köra utan ordentlig belysning - nackskott.
Att inte ge tecken vid sidoförflyttning - nackskott.
Tända helljus strax innan mötet - nackskott.
Att köra för långsamt utan giltigt skäl (och det är få) - nackskott.
Att köra ut framför någon som påbörjat omkörning - nackskott.
Att köra utan tända bakljus - nackskott samt få familjen i arbetsläger.
Inte skrapat rutorna ordentligt - nackskott.
Inte sopat av snö/is från fordonet - nackskott.
Köra med manipulerad belysning som bländar (exempelvis ful-xenon) - nackskott.
Slå upp dörren ovarsamt så man skadar annans fordon - nackskott.
Att sladda, börna och busköra på allmän väg - förhör under tortyr och sedan nackskott.
Att ligga för nära bakom någon - nackskott.
Att köra Audi - ständig bevakning av polisen tills trafikbrott kan styrkas och då - nackskott.
Att köra om och kasta sig in i luckor för att komma fram 5 sekunder snabbare - nackskott.
Att köra ut framför någon som då tvingas broms - nackskott.
Att köra för fort i en gammal Volvo 740 eller liknande skitbil - skrotning/krossning av bil med ägaren kvar i bilen.
Att ha manipulerat fordonet så att det bullrar mer än nödvändigt - åsamkas permanent dövhet medelst strumpsticka.
Att ha parkerat på annan plats än P-ruta utanför stormarknaden bara för att man väntar på kärringen - nackskott.
Köra runt med så kallade "ögonlock" på bilen - arbetsläger och omprogrammering.
SMS:a och köra bil på samma gång - nackskott.
Använda blinkers fel i rondell - nackskott.

Detta skulle göra trafiken bättre för oss som sköter oss. En speciell grupp skulle fokusera på cyklister. Frågan är om inte dessa skulle betraktas som skyldiga till allehanda trafikbrott redan från början.

:D
Jag skulle vilja göra några små förändringar i din lista "llesrof", annars är den i stort sett perfekt!
Gillar idén med nackskott då den ur sammhällsekonomiskt perspektiv är fördelaktig och human.
Gillar starkt raden som avser cyklister :-)-)
av *pettson*
Nej.. det skulle ställa till problem. Likhögar överallt.
Eller lastbilar som står och lastar då det bör drälla av allehanda lik.
Vem fan ska plocka upp alla cyklar då?.. *suckar*..
Visst sitter man på en cykel emellanåt.
Med den stora skillnaden att jag..

Försöker hålla mig på cykelbanor när de finns.
Inte cyklar mot enkelriktat och skiter i trafikregler.
Använder ljuskälla på cykeln när det skymmer och är mörkt.
Inte cyklar mot rött som om det vore någon jävla rättighet för cyklister.
I möjligaste mån försöker ge tecken för att visa vart jag skall.

Något som blivit poppis är ju att köra förbi bilarna på trottoaren och hoppa ut längst fram som gubben i lådan.
av umekille
Åkte om en sk. tävlingscykel i går i mörker...
Vilket lyse den hade framåt...lyste i backspegeln'
så kraftigt att den mötande bilens halvljus såg löjligt ut.
Så nog finns det grejer bara nu folk ids kosta på sig o sin
säkerhet detta.
Allinug skrev:Men, är ni aldrig cyklister själva emellanåt? :roll:
Jo, men eftersom jag även är bilist så vet jag hur jag skall cykla för att inte vara bilister till last.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]