- tis 08 okt 2013, 22:43
Bakljusen försvann i samband med dom nya EU-reglerna med varselljus, det räcker att det är tänt framåt. Det är iofs inte nödvändigtvis någon katastrof eftersom bromsljusen syns bättre mot släckta bakljus I DAGSLJUS. I snörök och dimma är det förstås livsfarligt att ha nedsläckta bakljus, och jag anser helt klart att det borde vara krav på ljusautomatik via skymningssensor. Medelsvensson klarar bevisligen inte av att tända halvljuset själv då det behövs.
Men det är inte olagligt att kombinera bakljus med varselljus. Min bil är ett rullande exempel på det.
Skämt å sido så jo, det finns. Det är väl premiumbilar som BMW som saknar sånt. ;) Hur är det på Volvo numera?
llesrof skrev:Att nya bilar av någon outgrundlig anledning tillåts köra runt med släckta bakljus har diskuterats tidigare, men vad hände med kravet på halvljusautomatik?Halvljusautomatik har det väl aldrig varit lag på. Inte i Finland iallafall, knappast i Sverige heller. 9 av 10 gånger då jag möter en bil utan belysning är det en BMW eller Mercedes. Dessa har inte halvljusautomatik, inte tyskimporterna iallafall. Och såna finns det massor av här.
Bakljusen försvann i samband med dom nya EU-reglerna med varselljus, det räcker att det är tänt framåt. Det är iofs inte nödvändigtvis någon katastrof eftersom bromsljusen syns bättre mot släckta bakljus I DAGSLJUS. I snörök och dimma är det förstås livsfarligt att ha nedsläckta bakljus, och jag anser helt klart att det borde vara krav på ljusautomatik via skymningssensor. Medelsvensson klarar bevisligen inte av att tända halvljuset själv då det behövs.
Men det är inte olagligt att kombinera bakljus med varselljus. Min bil är ett rullande exempel på det.
*pettson* skrev:[...]Men man kan inte ens byta glödlampor själv numera. FAN att allt är så komplicerat.Du skriver iofs inte vad det är för modell men jag tar loss hela strålkastaren med en vingmutter och ett snabblås. Tar tio sekunder. Sen kan man sätta sig vid köksbordet och byta lampa om man vill.
Bil: Skoda 2012 års modell.
Guligan skrev:Finns det sån fin utrustning i en Skoda som ett reservhjul?Jo, och elstart också. Det kom på årsmodell 2005 tror jag.
Skämt å sido så jo, det finns. Det är väl premiumbilar som BMW som saknar sånt. ;) Hur är det på Volvo numera?
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)