Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Själv skippade jag storstan för ett år sen efter 10 år med parkeringshets och flyttade "hem" till Gävle med dubbelgarage och plats för åtminstone 4 bilar och en husvagn på uppfarten. :D

Det är därför jag faktiskt funderar om jag inte skall lämna stockholm och börja om på nytt.
Jag som inte ens trivs i storstadsdjungeln :(
Kan dock varna för dubbelgarage.. vill man ha 2 bilar i garage måste man ha trippelgarage! Av nån anledning blir det ena upptaget av en sjuhelvetes massa trädgårdsmaskiner, cyklar och annat smått och gott! :D

(Ursäkta offtopic...)
Hur ska vi då göra med alla veteranare"raggarbilar" som är motorstarka och spyr ut mera över sommaren än vad min bil med katt gör under hela året. De är desutom skattebefriade!! Sjukt tycker jag!
Menar inte man ska spy ut hur mycket avgaser som hellst men jag skiter i om det är miljö bil eller inte när jag köper. Vill jag ha en R/T6 mm så är den dyrare i inköp och då har jag betalat mera för åka en motorstark bil.

Tex min kusin de kör miljöbilar "mycket viktigt ha en sådan" sen köpte de en beg äldre bowrider båt som drar minst 40l bensin varje gång de är ute på en tripp. Snacka om dubbelmoral!
joel80 skrev:Ja du har nog rätt.. fast med partikelfilter är det inte så illa.. och om man som jag kör mest motorväg och landsväg blir det inte samma påfrestning på stadsluften, och jag släpper ut mindre Co2 än med en bensinare.
Det är svårt det där.. väga pest mot kolera.. Då jag kör nästan 3000 mil i tjänsten per år vägdes också serviceintervall in i köpet.
Eftersom du har drabbats av hysteri angående förbrukningsstaplar när det gäller körning på E4:an mellan Stockholm och Gävle, så kan du ju istället börja med excel-ark på tågens punktlighet mellan Stockholm och Gävle som terapi. Co2 är inte riktigt det stora problemet när det gäller utsläpp utan det är partiklar även med partikelfilter, fundera även på varför mark nära ozon ökar med dieselbilars popularitet.
Raggarbilarna fasas ut så småningom.. Dom håller inte i all evinnerlig tid. Det man kan göra utan att förbjuda en massa för folk som redan investerat är att just som förslaget säger, ändra förutsättningarna vid nyköp. Då får man så småningom en bilpark som i det hela släpper ut betydligt mindre och gör av med mindre fossila bränslen.

Att resonera på sättet "andra gör fel och är dumma så då vill inte jag bry mig och göra rätt" är lite dagisfasoner om du frågar mig. Att du sen vill ha en bil som drar betydligt mer än en motsvarande som tar 2sek längre upp till 100km/h är ditt val... jag tycker absolut inte man ska förbjuda det valet, men det ska kosta och du ska på så sätt subventionera de som väljer att köpa en bränslesnålare bil.

Jag hoppas det kommer fler val som liknad V60 D6 där man kan kombinera låg förbrukning med en kraftbil, så även sånna som du blir nöjd med ett "miljöval". ;)

Mwi skrev: Eftersom du har drabbats av hysteri angående förbrukningsstaplar när det gäller körning på E4:an mellan Stockholm och Gävle, så kan du ju istället börja med excel-ark på tågens punktlighet mellan Stockholm och Gävle som terapi. Co2 är inte riktigt det stora problemet när det gäller utsläpp utan det är partiklar även med partikelfilter, fundera även på varför mark nära ozon ökar med dieselbilars popularitet.
Ja jag är lite drabbad av dom där staplarna...
Tåg är inte så kul, excel kan vara lite deprimerande det också.

Om jag förstått rätt så är ju Co2-utsläpp mer av ett globalt problem och problemet med partiklar och ökat marknära ozon mer lokalt och då speciellt i städer när dieselbilar ökar. Det marknära ozonet och ökade partiklar påverkar inte miljön (eller folks hälsa) på samma sätt utanför städer.

Nog gynnas dieselbilar lite väl mycket för vår stadsmiljö och det kommer nog komma en dag då vi inser det och plötsligt kommer det bli väldigt dyrt med dieselbilar igen.. typ när man ser ökade cancerfall som kan kopplas ihop med ökade dieselbilsanvändningen.

Edit: Hittade det här när jag letade lite mer info om partiklar i stadsmiljö.. (som jag kände att jag hade lite dålig koll på) och det känns som att alla "nyheter" vi får om hur illa det är kanske också, ungefär som rubriken i artikeln, är lite "säljtaktik".
Bild
Det verkar ju uppenbart blivit bättre senaste årtiondena vad gäller partiklar från våra fordon.. Sen kanske det koncentrerats på ett annat sätt i och med att det blivit med personbilar som släpper ut.
Sharkbait skrev: Så dagens sätt att framställa el är så miljövänlig ?!?!
Jag har en ölkyl på altanen som drivs av en solcellspanel... :D
Om jag cyklar till systemet och köper ekologisk öl så är jag helgarderad!!!
sthlm skrev: En flygresa till Gran Canaria är en ren nöjesresa och bör därmed kosta 10k extra då den inte fyller en funktion mer än nöje.
Dessa fyllepråmar som seglar på östersjön försvinner ganska snabbt då det kommer kosta 3000 sek/resa.
Vem tänker på att dessa lyxkryssare som far jorden runt och du betalar dyrt för drar 80Kg olja/dygn/person då du är ute och gottar dig och sörplar i dig ostron?
Blir fina pengar det då du skall hala upp plånboken,

/Sthlm
Där slog du huvudet på spiken :-)-)

Joel du skrev att du har trädgårdsmaskiner i garaget? Går de på förnybar energi? En hederlig gammal handjagare till gräsmattan duger gott och miljövänlig 8)
Vad jag menar är att folk stirrar sig blinda på just bilen ska vara miljövänlig sen åker de hem drar igång en gammal gräsklippare,jordfräs mm helt utan avgasrening. Ska man vara miljövänlig borde det ju gälla dra alla strån till stacken...
av *pettson*
Men miljödebatten är sned. För man är INTE intresserad av att följa hela ledet. Man ger sej på det hela så att säga punktvis.

Som man varit inne på tidigare så är det egentligen ointressant att gräsklipparen spyr ur sej högst otrevliga avgaser, eftersom det är små volymer trots allt. Hell no.. Inför avgasrening värd namnet på gräsklipparna. Man var på G och började en enkel katalysator på åkgräsklippare och även på vanliga handjagare. Men idag är man rädd för värmeutvecklingen och designen. Hota och hata dom lika mycket som annat så blir det ändring där med.
Motorcyklar likaså, det är riktiga miljösvin. Fixa avgasreningen på dom så struntar jag i hur fort dom går eller vad dom kostar. Det går att avgasrena en bil med många liter mer i slagvolym, men motorcykelfabrikanterna säger samma som gräsklippartillverkarna. Nej det går inte, det blir för varmt och för dyrt.

Visst är flyg och båt effektivt, sett ur *per person* perspektivet. Men det är inte nödvändigt att skicka nåt orenat utan någon direkt miljöstyrning till Rhodos eller kreta eller ja vartsomhelst för nöje och rekreation. Det är ren lyxkonsumtion och det ska då styras mer och bättre än nu. Det går att få ändring på det med utan problem, om någon VÅGAR.
Vore miljö intressant så skulle inte våra vägar översvärmas av lastbilar, framförallt inte utlandsregistrerade med svarta plymer ur avgassystemet. Inför samma miljöregler på inkommande lastbilar som vi har på våra. Det är ett första och ett enkelt steg. Nästa steg är att lägga över mera trafik på tågen och ta dom korta sträckorna på lastbil, istället för att som idag skita i järnvägen och köra dom långa sträckorna med lastbil. Det lär inte göra någon arbetslös, det gör däremot att dom extremlånga resorna försvinner på vägarna. Många skyller på konsumenterna och säger: dom vill ha och då måste vi leverera. Så är det ju sålänge någon lovar att det ska finnas på plats senast imorrn: Ta ett snack med beställarna av tjänsterna om hur leveransskåpet ska stå. Återinför bulklagret på plats. Så mycket kostar det inte att ha ett lager som klarar 3 dagar istället för just in time för dom vanliga beställarna, det fanns innan åkerierna trampade ned varandra med löftena om vem som kör snabbast och billigast. Dom stora seriösa har det redan och måste inte göra nån ändring alls.
Gör vi allt ovanstående samt bestämmer oss för vad som är miljövänligt sett ur ett normalperspektiv och premierar det så kommer en omställning gå både smidigt och relativt kostnadsfritt. Man kan inte som idag säga att en bensinmotor si är miljövänlig sett ur avgaspipan för något, sen premiera en dieselmotor för att den släpper ut mindre av en mätgas. Som sagt finns ett helhetsperspektiv och premiera utifrån det.
Helt rätt pettson!

Dessutom kan jag inte se hur något oljebaserat bränsle (vare sig bensin eller diesel) skulle kunna få miljörabatt, all sån premie ska gå till förnyelsebart bränsle. Då kanske vi får ny fart på den utvecklingen.
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]