Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Beror det inte lite på vad det faktiskt är som har gått sönder? En kondensor kan ju faktiskt förväntas ha en livslängd på så lite som 5 år, den kan dessutom utsättas för stenskott vilket är den vanligaste orsaken till att en AC slutar fungera.

Om det däremot är en styrenhet så bör ju den förväntas hålla bilens livslängd.

Det kan ju omöjligt vara bilfirmans fel om din kondensor gått sönder av fysiskt våld (och när det hänt är ju omöjligt för någon av bevisa), en ny kondensor får du oftast inte ens på nybilsgarantin om den börjar läcka mitt i cellpaketet. Bilhandlaren kommer dock ha svårt att bevisa att felet inte var ursprungligt vilket ligger honom i fatet, frågan är dock om inte deklarationen av AC'n ligger dig i fatet?! Du köpte ju bilen med okänd funktion på AC'n.

/Martin
Olyckor såsom stenskott eller skadegörelse är inte bilfirmans ansvar.
Men en AC kondensor med 5 års livslängd? Det låter synnerligen uselt.

Är ACn deklarerad som normal i varudeklarationen ska den anses felfri. Om man ens misstänker att den kan vara trasig ska den markeras som osäker. Det ligger i bilfirmans intresse, är den köpt med osäker funktion kan den inte reklameras.
ACn är deklarerad som okänd status i varudeklarationen. Jag frågade säljaren specifikt om den och han sa något i stil med att de skrev så då de under vintern inte alltid hade möjlighet att testa den, men att av vad han visste skulle det inte vara något fel på den.
På så sätt har jag ju fått besked om att det inte ska vara något fel på den. Däremot var det muntligt så vi får väl se hur säljaren kommer ihåg det.
Bilen är annonserad med "ACC-klimatanläggning" och jag har kvar själva specifikationen på bilen där det står att den ska ha AC. Vore konstigt om man får göra reklam för en funktion som man sen säger var trasig.. :)

Väntar på mailsvar från säljaren nu i allafall.

Handlaren är en stor firma och följer ARN om det nu skulle gå så långt.. jag har ändå tro om att säljaren är schysst och kommer att bemöta mig bra. :)
Stod det osäker funktion sitter du i en dålig sits. Firman har mer eller mindre sagt att den är trasig och du har köpt den med den vetskapen. Muntligt löfte är tyvärr väldigt svårt att basera någon reklamation på.
Jo, lite irriterande att jag inte bad om ordentligare kontroll på det när det som säljaren sa inte var testat. Man går inte runt och köper bilar hela dagarna så det är lätt att missa en sån sak.. Säljarna är bra på att ta bort fokus från sånt och man är ju inte mer än människa.. och en helsvensk på det sättet att man vill ju inte "krångla till det".

Men.. som sagt så står det ingenstans att den är/varit trasig och säljaren har sagt att av vad han vet fungerar den.

Jag återkommer med upplösningen på det här.. :)
Skadar aldrig att försöka
Nu menar jag inte att vara negativ här, men... :)
Har följt med i tråden, och noterade att du i något inlägg skrev om "okänd status" för AC i deklarationen. Funderade lite på det då. Vet inte hur det går till, men om dom verkligen kontrollerar allt noggrant, och det är på grund av uteklimatet dom inte kunnat testa ACn så borde det stå så på deras deklarationer på alla bilar dom får in under vinterhalvåret.
Vill man så kan man kontrollera det i en uppvärmd verkstad, väl?
Min lilla teori är att antingen har förra ägaren nämnt något vajsing på ACn, eller så har dom själva upptäckt något vid en snabb genomgång, och inte kontrollerat det mera noggrant.
Känns spontant som ett litet försök till friskrivning.

Som sagt, menar inte att vara negativ, och det är bara min lilla teori, men kan ju vara bra att gå genom lite olika scenarier och vara mentalt förberedd.
Om du har en bra relation med dom så är det ju inte omöjligt att dom är smidiga.
Absolut.. det verkar så här i efterhand som ett litet försök till friskrivning.. Frågan är hur pass tydlig de egentligen måste vara. Jag borde såklart varit mer på. Nu var jag inte det utan blev lugnad av vad säljaren sa.

Man måste alltid vara mentalt förberedd på att det kan kosta massa pengar när man äger bil. :D
Hoppas dock att det här löser sig.. jag anser att jag inte blivit informerad om att något inte skulle ha funkat, vi får se hur säljaren har uppfattat det hela. :)
Hoppas det löser sig för dig men som en information så är det flera handlare bland annat ett stort "bilvaruhus" på min ort som varudeklarerar AC med status okänd för att det helt enkelt kostar för mycket tid/pengar att testa den på alla bilar. Så i det fallet har man nog inte mycket för att luta sig mot kkl. Säger inte att det garanterat kommer bli problem för dig men om säljaren vill kan han/hon nog bara peka på varudeklarationen som du godkänt då du genomförde köpet.

/John
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]