Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja det ska bli mycket intressant att höra hur det går för bowen, hoppas han får låna maskinen.
Nu ska jag fabulera lite och hitta på lite som oinsatt jag är men när jag läser aalex nämna partikelmassan så kan jag tänka mig att ozonmaskinen kanske är bra - det får vi se - att förinta (eg förena sig med) luktpartiklar men som aalex är inne på att ligger det kvar större massor av nåt som luktar, som en bajskorv eller död sill eller massa katturin inne i sätena så klarar ju inte maskinen att äta upp en sån hel massa, korven/sillen kommer ju ligga kvar där och skicka ut nya luktpartiklar och då skulle det krävas en ozonmaskin gående för jämnan. Så vad jag vill komma fram till är att för att få bra resultat bör man ju försöka få bort så mycket som möjligt av det som genererar lukt med mekaniskt och kemiskt arbete, sen ozonmaskinen tar ju bort sån lukt som liksom fastnat i tygerna, som rök och avgas å lukter från saker som luktar. Förstår ni? Tycker ni jag bara yrar? :D
Kortare uttryckt nu när man är piggare och nyktrare så bör man städa bort det som genererar lukten: smuts, hundhår, fimp- å spyrester, öl, urin etc men när man gjort det så vad jag förstått av det jag läst så ozonet eller negativa joner (beroende på apparat) det förenar sig med de lättare luftburna smuts/doftpartiklarna som rört sig runt överallt i kupén och impregnerat material eller dammar ovanpå ytor man inte kan nå så... och såna ytor där hamnar sällan större mängder smuts som generar lukterna utan mest damm och lättflyktigare doftpartiklar så... så där nånstans känns som vi är hemma i teorin alla fall. :D Så en tvåstegsraket alltså, ta bort skit manuellt, rena luften med ozon = fräsch bil, på papperet alla fall, får vi snart veta förhoppningsvis.

Jag kan bara addera min fortsatta erfarenhet av jonisatorn hemma är att det aldrig dykt upp någon som helst ofräsch lukt längre. Ibland bara kan det lukta lite mycket kopieringsmaskin men det är ändå alla fall inte en ofräsch lukt. Konstig mest bara. För det mesta är det en atmosfär som om man bodde bredvid ett vattenfall eller skogstjärn.
semmelman skrev:Har köpt en jonisator på Kjell för bilen bl a men av olika orsaker stannar den i hemmet för det blir så bra luft av den, den renar och gör negativa joner och lite lite ozon som luktar lite kopieringsmaskin men den ska oxå ta bort dåliga lukter,
Inget jag vill köra i hemmet i alla fall.

Hälsoeffekter
Ozon är ett kraftfull oxiderande medel vilket innebär att man ska ha respekt för det men inte vara rädd för det. Som alla andra oxiderande medel (ex klor och väteperoxid) är ozon toxiskt över vissa gränsvärden.

En fördel med ozon är dess karaktäristiska lukt. Man luktar ozonet långt innan det närmar sig gränsvärdet på 0,1 ppm. Detta gör att man alltid är medveten om att man vistas i en miljö med förhöjd ozonhalt och på sätt kan undvika det.

Symptom på människor när de utsätts för ozonhalter mellan:

0.1-1 ppm Huvudvärk, halstorrhet, irritation i ögonen.
1-100 ppm Astmaliknande symptom, trötthet, avsaknad av aptit.
Utsätts man för en högre dos under en kortare tid får man ofta irritationer i halsen och hosta. Detta är dock inga kroniska besvär utan försvinner inom några timmar.

Dessutom åldras ju de flesta material snabbare när de kommer i kontakt med ozon. Träffad en kille som lånat hem en industriell ozongenerator från jobbet och kör på max i båten hela helgen. allt skumgummi i inredningen hade förvandlats till stenhårt som pulveriserades vid beröring, som resåren i ett par gammla kallingar som legat bortgömda på vinden i 15 år. Nu hände detta över en helg.

Här är fler som brasat på lite för hårt.... från maringuiden.se...

Var lite försiktig med ozon!
Jag gjorde misstaget att ozonbehandla mina dynor när jag tyckte att de började lukta "båt" om dem. Resultatet blev att skumgummit blev väldigt sprött och smulades sönder, dessutom blektes tyget.
Gränsvärdet för ozon ligger på 0,1 ppm vilket motsvarar 0,2 mg/m3
Ozonets halveringstid är ca: 3 dygn @20°
.

semmelman skrev:jag tänka mig att ozonmaskinen kanske är bra - det får vi se - att förinta (eg förena sig med) luktpartiklar men som aalex är inne på att ligger det kvar större massor av nåt som luktar, som en bajskorv eller död sill eller massa katturin inne i sätena så klarar ju inte maskinen att äta upp en sån hel massa,
Vad som händer är att maskinen omvandlar luftens syremolekyler O2 till ozon O3 som är hysteriskt oxiderande. Ozonet ger sig sedan på och oxierar det som det kommer över som kan oxideras, tex luktpartiklarna men även andra material som tex skumgummi, hud och slemhinnor oxideras.
VolvoB20 skrev: ...som resåren i ett par gammla kallingar som legat bortgömda på vinden i 15 år...
Någon källa på det? Blir dom verkligen helt obrukbara efter 15 år? :lol:

För en himla många år sedan hade jag en 740 som fick en mindre kabelbrand.
Kabelhärvor och delar av inredningen byttes hos märkesverkstad och det sista
fick bilen en ozonbehandling för att dra ur den sista stickande doften av bränd
plast. Funkade finfint och bilen doftade som ny!

Men jag har aldrig, förr eller senare, haft en bil med så skör inredningsplast som
den bilen hade sen. Så ja, man skall nog använda ozon med försiktighet...
Mm.. tack för varningen VolvoB20 (tack f ö för den vetenskapligare förklaringen) men angående jonisatorn jag använder hemma så bildar den väldigt lite ozon som bieffekt, men lite grann, och om det är så lite som bildas vid ett vattenfall kan jag inte tänka mig det är farligt att bo vid ett vattenfall, typ sån miljö människan utvecklats i miljoner år. Men som sagt och det har jag också sagt ska man inte sitta i bilen om man använder en kraftfullare ozonmaskin. Kan oxå tänka mig dock utan egen erfarenhet att jonisatorn jag propagerar för är även snällare mot skumgummi, huruvida en ozonmaskin smular sönder skumgummit låter som en varning vi kanske ska ta till oss, så Bowen du får välja fräsch kupélukt eller behålla sittdynorna. :D M a o Bowen kanske ska köra den där ozonmaskinen försiktig en natt i taget om han nu fortfarande törs.
Det är ju en grym skillnad på små genratorer som ger något gram ozon i timmen och de professionella som används vid sanering som kan producera ett Kg ozon i timmen.

Obs, tala nu inte om för din fru som äter anti-oxidanter och köper svindyr fransk ansiktskräm med antioxidant för är att hålla sig ung och fräch längre att du motarbetar detta genom att köra en oxideringsaccelerator hemma :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
VolvoB20 skrev:
semmelman skrev:Har köpt en jonisator på Kjell för bilen bl a men av olika orsaker stannar den i hemmet för det blir så bra luft av den, den renar och gör negativa joner och lite lite ozon som luktar lite kopieringsmaskin men den ska oxå ta bort dåliga lukter,
Inget jag vill köra i hemmet i alla fall.

Hälsoeffekter
Ozon är ett kraftfull oxiderande medel vilket innebär att man ska ha respekt för det men inte vara rädd för det. Som alla andra oxiderande medel (ex klor och väteperoxid) är ozon toxiskt över vissa gränsvärden.

En fördel med ozon är dess karaktäristiska lukt. Man luktar ozonet långt innan det närmar sig gränsvärdet på 0,1 ppm. Detta gör att man alltid är medveten om att man vistas i en miljö med förhöjd ozonhalt och på sätt kan undvika det.

Symptom på människor när de utsätts för ozonhalter mellan:

0.1-1 ppm Huvudvärk, halstorrhet, irritation i ögonen.
1-100 ppm Astmaliknande symptom, trötthet, avsaknad av aptit.
Utsätts man för en högre dos under en kortare tid får man ofta irritationer i halsen och hosta. Detta är dock inga kroniska besvär utan försvinner inom några timmar.

Dessutom åldras ju de flesta material snabbare när de kommer i kontakt med ozon. Träffad en kille som lånat hem en industriell ozongenerator från jobbet och kör på max i båten hela helgen. allt skumgummi i inredningen hade förvandlats till stenhårt som pulveriserades vid beröring, som resåren i ett par gammla kallingar som legat bortgömda på vinden i 15 år. Nu hände detta över en helg.

Här är fler som brasat på lite för hårt.... från maringuiden.se...

Var lite försiktig med ozon!
Jag gjorde misstaget att ozonbehandla mina dynor när jag tyckte att de började lukta "båt" om dem. Resultatet blev att skumgummit blev väldigt sprött och smulades sönder, dessutom blektes tyget.
Gränsvärdet för ozon ligger på 0,1 ppm vilket motsvarar 0,2 mg/m3
Ozonets halveringstid är ca: 3 dygn @20°
.

semmelman skrev:jag tänka mig att ozonmaskinen kanske är bra - det får vi se - att förinta (eg förena sig med) luktpartiklar men som aalex är inne på att ligger det kvar större massor av nåt som luktar, som en bajskorv eller död sill eller massa katturin inne i sätena så klarar ju inte maskinen att äta upp en sån hel massa,
Vad som händer är att maskinen omvandlar luftens syremolekyler O2 till ozon O3 som är hysteriskt oxiderande. Ozonet ger sig sedan på och oxierar det som det kommer över som kan oxideras, tex luktpartiklarna men även andra material som tex skumgummi, hud och slemhinnor oxideras.
Det ligger nog mycket i det ni skriver, men man får tänka på att det finns "grader i helvetet"
Vad använder man för maskin? Det jättestora skillnader i hur mycket dom genererar.
Hur gamla är skrönorna? Det kanske är så att dagens material är bättre? Man kan dra liknelsen till gamla jiggar man hade i fiskelådorna dom smälte pga mjukgörare eller nåt sånt i askarna eller vad det var, det händer inte nu för tiden då det utvecklats.

Jag har kört maskinen, en "sterilizer 2000" i 12 timmar i natt, den är lite till åren tror jag så jag undrar om den genererar dessa 3 ppm (vad dom nu betyder, det verkar finnas flera olika saker att tänka på med hur "kraftig" maskinen är)
Den luktar inte som den gjorde innan i morse, men nu står den i garage hela dan, sen skall den sniffas, och kanske kör jag en natt till.

Jag körde dessutom en kupévärmare i den, efter som det luktar mer när bilen är varm, rätt eller fel, jag har ingen aning, kupévärmaren verkar inte gått så mycket i alla fall.

Som sagt, jag kommer köra en gång till i natt igen, sen lär jag ju få vänta några veckor för slutgiltiga beskedet om det håller sig.
VolvoB20 skrev:Det är ju en grym skillnad på små genratorer som ger något gram ozon i timmen och de professionella som används vid sanering som kan producera ett Kg ozon i timmen.

Obs, tala nu inte om för din fru som äter anti-oxidanter och köper svindyr fransk ansiktskräm med antioxidant för är att hålla sig ung och fräch längre att du motarbetar detta genom att köra en oxideringsaccelerator hemma :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ja så lär det ju vara.
Frågan är bara vad är mycket, vad är lite, och vad är tillräckligt...
Det hittar man inte mycket info om.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]