Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
olson skrev:
PTV skrev:Är uppväxt med B18, B20 och B21 motorer i Amazon och 140-240 serien där de gick friskt i mitt föräldrahem.Många av dessa låg ibland på en bänk för mindre renoveringar men aldrig någonsin att det var fel på någon packbox på dessa motorer som ledde till oljeläkage.Detta var enligt mig en moderniserad stridsvagnsmotor (ironi) i min barndom som man kunde slå på med en slägga och de gick lika tacksamt ändå.Saab har jag också haft några, 96, 99 och 900 och inga problem med packboxarna för egen del där heller.Inte ens på Ford motorerna läkte det något i några V6 motorer som jag kryssat fram i.Honda motorerna läkte inte en droppe överhuvudtaget i mitt eget fall.En BMW 525 i min ägo gick friskt men aldrig något oljeläkage från denna del av motorn.En gammal Valiant som var robust som ett kassaskåp motormässigt.Däremot läckte min gamal fars Volvo 760 friskt.Mina bilar var kanske unika, tror inte det. :D
Packbox i b18/ b20 ? Vad jag kan minnas satt det bara 1 filtring där.
Helt rätt.. som ersattes med packboxkit vid reparation, och som monterades från fabrik på senare modeller av motorerna (b20).
Vet att min far stod och svarvade ur hållare på löpande band så det gick att montera packbox, istället för att köpa dom då mycket dyra kit som fanns.
Kitet såg ut såhär..
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=272
Användarvisningsbild
av päpplet
en volvo ska markera revir 8) Min har en tät vevhusventilation så den trycker ur olja genom påfyllningslocket över hela motorn :x
av olson
*pettson* skrev:
olson skrev:
PTV skrev:Är uppväxt med B18, B20 och B21 motorer i Amazon och 140-240 serien där de gick friskt i mitt föräldrahem.Många av dessa låg ibland på en bänk för mindre renoveringar men aldrig någonsin att det var fel på någon packbox på dessa motorer som ledde till oljeläkage.Detta var enligt mig en moderniserad stridsvagnsmotor (ironi) i min barndom som man kunde slå på med en slägga och de gick lika tacksamt ändå.Saab har jag också haft några, 96, 99 och 900 och inga problem med packboxarna för egen del där heller.Inte ens på Ford motorerna läkte det något i några V6 motorer som jag kryssat fram i.Honda motorerna läkte inte en droppe överhuvudtaget i mitt eget fall.En BMW 525 i min ägo gick friskt men aldrig något oljeläkage från denna del av motorn.En gammal Valiant som var robust som ett kassaskåp motormässigt.Däremot läckte min gamal fars Volvo 760 friskt.Mina bilar var kanske unika, tror inte det. :D
Helt rätt.. som ersattes med packboxkit vid reparation, och som monterades från fabrik på senare modeller av motorerna (b20).
Vet att min far stod och svarvade ur hållare på löpande band så det gick att montera packbox, istället för att köpa dom då mycket dyra kit som fanns.
Kitet såg ut såhär..
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=272
Nja, man fick ta packbox från B30. Jag tror med stor säkerhet att B20 aldrig kom med packbox från fabrik.
av olson
olson skrev:
Kitet såg ut såhär..
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=272[/quote]
Nja, man fick ta packbox och gavel från B30. Jag tror med stor säkerhet att B20 aldrig kom med packbox från fabrik.[/quote]
av *pettson*
1975 levererades alla B20 med packbox.
Inte så konstigt med tanke på att B21 som blev standardmotorn istället hade packbox, den kom samtidigt 1975.. och det är samma hållare till packboxen, samma packbox med. Inte så svårt att leverera dom sista B20 med packboxen i från fabrik i det läget..
Användarvisningsbild
av CarMan
Läckande p-box mellan motor & låda är ofta på grund av övertryck i vevhusventilationen.
Men det fans en rätt stor serie motorer som efter ett tag började läcka olja frånbulthålen i vevaxeln som håller svänghjulet. Ofta byts p-boxen då man tror detta är felorsaken, när man gör det demonteras svänghjulet & problemet blir lagat utan att man vet om det (förutsatt att man byter bultarna som volvo säger att man ska göra (eller att man monterar tillbacks de gammlan med låsvätska, som då tätar)
av LarsBd
*pettson* skrev:1975 levererades alla B20 med packbox.
Enligt reservdelskatalogen endast B20F 75-76 (240) som har packbox (tätningsring) medan alla B20A har filtring, främre tätningen är alltid filtring original.
av olson
Inte många B20 F på svenska marknaden. B20F var ju USAmodell av B20E. I Sverige var ju bara 240L som hade B20A. DL& GL hade B21
Användarvisningsbild
av CarMan
olson skrev::shock: Hur kommer oljan in i bulthålen ? de sitter ju på utsidan...
ta bort svänghjulet o kolla en gång till på bulthålen i vevaxeln. sitter dom utanför eller innanför p-boxen?

Om dom sitter utanför p-boxen så sitter dom i luften...
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]