- mån 21 mar 2011, 21:11
#512004
Sämsta bil: Hur definierar man sämsta? Sämsta skicket karossmässigt var nog min Opel Olympia -68. Prototypen till Opel Kadett Ralley... Min hade 1,9l-motorn med Ralley-koppling, planad topp, större förgasare, 2"-system. Röd-orange med svart vinyltak. Bullrig, inga säkerhetsbälten eller nackstöd. Men satan i gatan att den gick som ett skållat troll: asrolig att köra. Kort lättning på gasen samtidigt som en rätt snärt på växelspaken, och tvåan satt i som en fläskläpp och en åsnespark i häcken när den drog loss. En gång rejsade jag mot en yuppie i Porsce 924 tills han var gråtfärdig. :lol: Efter för många rost-relaterade 2:or på besiktningen skickades den till skroten.
Sämsta bilen maskinmässigt var en Mitsubishi Galant GLSI -88 som misshandlats av (alla?) tidigare ägare. När jag köpte den för en spottstyver var det blankis, så jag märkte inte att insugskammen stod fel. Drog en liter olja på 200mil, slitna säten. I övrigt egentligen inte så dålig bil alls men inte lika rolig att köra som Kadetten. AC:n funkade inte, men lärde mig att uppskatta farthållare som jag inte haft på tidigare bilar.
Bästa bil: Peugeot 406 SV 3.0 den hade i stort sett allt jag kräver av en bil. Rejält med motor, även om jag saknade bottenvridet (och väghållningen) från min gamla Peugot 605 Sr3.0. Lättarbetad växellåda som synkade hyffsat snabbt. Den låg bra på vägen, fantastisk komfort. Utöver standard utrustning som AC och annat lull-lull hade den elektriskt inställbar förarstol (och backspeglar) med minne för två förare.
Har inte haft min s60R tillräckligt länge än för att kunna väga in den i bästa/sämsta än. Men en sak är i alla fall redan klart och som drar ner betyget: Sämsta vändradien av alla bilar jag ägt någonsin. Skäms, Volvo! :-(O)
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse,
SFN
Skeptic Friends Network och
Etanol.nu
Att mäta är att veta...